طی ماههای اخیر، در برخی رسانه های صحبت از فردی می شود که پرنفوذترین فرد سیستم بانکی کشور است. او هم در دولت سید محمد خاتمی، هم در دولت احمدی نژآد و هم در دولت روحانی به فعالیا خود ادامه داده و روز به روز، بر قدرت و نفوذ وی افزوده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس» به نقل از لحظه؛ نام این فرد «سید حمید پورمحمد گل سفیدی» است! او در حال حاضر ، نه طی ماههای اخیر، در برخی رسانه ها صحبت از فردی می شود که پرنفوذترین فرد سیستم بانکی کشور است. او هم در دولت سید محمد خاتمی، هم در دولت احمدی نژاد و هم در دولت یازدهم به فعالیت خود ادامه داده و روز به روز، بر قدرت و نفوذ وی افزوده شده است.

به گزارش لحظه آنلاین ؛ نام این فرد «سید حمید پورمحمد گل سفیدی» است! او در حال حاضر ، نه تنها قادر است به آسانی مدیران عامل بانک های کشور را تغییر دهد ، بلکه در شرکت های ثروتمند زیر مجموعه بانک ها، مانند شرکت سرمایه گذاری امید و .... نقشی عجیب و تعیین کننده دارد!

او که برخی وی را «اعجوبه تبارگرایی، انحصارطلبی و فامیل بازی» می خوانند، البته در اواخر دولت احمدی نژاد، آن روزهایی که قائم مقام بانک مرکزی بود ، به اتهام فساد سه هزار میلیاردی بازداشت شد و تا امروز نیز، قرار منع تعقیب برای وی صادر نشده است. 

نماینده ارومیه در مورد او می گوید: حمید پورمحمدی باید از شرم و حیا استعفا دهد..او همه کاره است. آقای حمید پورمحمدی در نقش شخصیت سایه عمل می کند ایشان همه کاره بانک ها هستند. 

نکته ی جالب اینجاست که با وجود آنکه این فرد، هنوز قرار منع تعقیب برای وی صادر نشده و از متهمین فساد سه هزار میلیاردی است ، موفق شده معاون برنامه ریزی معاونت برنامه ریزی و اخیراً با حکم اسحاق جهانگیری، «عضویت در کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی امور اقتصادی» را در اختیار بگیرد و در پوشش این مناصب ، به اقدام اصلی خود بپردازد!

poormohamadi3hezar
پورمحمدی در «کارگروه تخصصی ستاد هماهنگی امور اقتصادی» ؛ ظاهراً توصیه های دستوری «یا پورمحمدی را حفظ کن یا ..» فقط شامل دولت احمدی نژآد نبوده است

 پیغام دادند یا پورمحمدی را حفظ کن یا ...
نماینده کبودر آهنگ طی مصاحبه ای در سال 1390 سخنان جالبی را در مورد این فرد داشته است.

او می گوید: آقای سید حمید پورمحمد گلسفیدی معروف به دکتر پورمحمدی به حکم رئیس جمهور محترم (احمدی نژاد) قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی است وی لیسانس حقوق و فوق لیسانس مدیریت دولتی دارد و دکترا هم ندارد، البته به خلاف خود را دکتر معرفی کرده است .
جعفری ادامه داد: پورمحمدی در مصاحبه با ماهنامه پیام بانک، نشریه داخلی بانک مرکزی در دی ماه 88 به خبرنگاری که خطاب به وی می گوید آقای دکتر لطفا مختصری در مورد خودتان توضیح دهید، اظهار می کند من متولد 28 دی ماه سال 46 هستم تحصیلات خود را در مقطع دیپلم در رشته اقتصاد، لیسانس در رشته حقوق و فوق لیسانس در رشته مدیریت و دکترا در رشته علوم اقتصادی به پایان رسانده ام.

وی خاطر نشان کرد: آقای پورمحمدی به عنوان کارشناس حقوق از سال 68 در جهاد سازندگی شروع به کار می کند و پس از مشاورت مدیرعاملی شرکت شاهد ، در سال 83 معاون امور بانکی ، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد وقت می شود. در دولت نهم در همین سمت ادامه می دهد تا اردیبهشت سال 87 که دکتر صمصامی سرپرست وزیر اقتصاد می باشد همان روز اول به صمصامی سفارش شده بود که پورمحمدی را نگه دار هر کار بخواهی می کند!

سخنگوی کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: دکتر صمصامی که او را از جلسات اقتصادی دولت می شناخت پس از شروع سرپرستی اش ظهر پنجشنبه 18/2/87 او را عزل می کند بلافاصله به او تلفن می شود که تا ظهر شنبه او باید برگردانده شود اما صمصامی نمی پذیرد. شاید یکی از دلایل عدم معرفی صمصامی به عنوان شاید همین مقاومت یکی از دلایل عدم معرفی صمصامی برای وزارت بود.

وی افزود: رفیق بازی نمی گذارد پورمحمدی بیش از 4 روز بیکار بماند و در 23/2/87 به سمت مشاور عالی رئیس کل بانک مرکزی منصوب می شود. تا وقتی آقای حسینی در 16/5/87 به وزارت می رسد اولین حکمی که می زند حکم معاونت امور بانکی برای آقای پورمحمد گلسفیدی است.

نماینده کبودرآهنگ خاطر نشان کرد: حدود یک سال بعد پورمحمدی به قائم مقامی رئیس کل بانک مرکزی برگزیده می شود نقش وی در بروز فاجعه اخیر بانکی بسیار پررنگ است که تحت پیگرد قرار گرفته و بازداشت شده است.

جعفری گفت: علت آن است که مسئولیت بازرسی بانک ها، صدور مجوز بانک های خصوصی و نظارت بر اعتبارات برعهده پورمحمدی است.

وی اظهار داشت: آقای فرهاد همتی گلسفیدی به یکی از شاهکارهای تبارگرایی ، رفیق بازی و حمایت ویژه به دست چنین عناصری که به کمک دکتر حسینی پر و بال تازه یافته اند، است و مسئولیت آن بر دوش آقای وزیر است آقای فرهاد همتی گلسفیدی خواهرزاده آقای سید حمید پورمحمدی گلسفیدی معروف به پورمحمدی است او دانشجوی فراگیر پیام نور شاهین شهر در سال 85 بود به شرکت بازرگانی ایران ترانسفورت جهت استخدام توصیه می شود. پس از فارغ التحصیلی با معدل 13 و 75 صدم با سفارش به شرکت دولتی ایران ترانسفورت توصیه می شود تا زمینه ارتقای جهشی بعدی فراهم شود.

poormohamadi3hezar1

همین فرد در همان ستاد و کارگروه، البته در دولت احمدی نژاد!
 

وی بلافاصله پس از استخدام در ایران ترانسفورت بدون کار در این شرکت به بانک توسعه صادرات منتقل می شود و به عنوان مدیرعامل صندوق مشترک ایران و ونزوئلا به کاراکاس مامور می شود. یک جوان مجرد با آن کیفیت بدون هیچ تجربه و دانش بانکی و دانستن زبان با پشتیبانی به این سمت مهم می رسد. اخیرا با پایان ماموریت، وی مجددا به عنوان عضو هیئت مدیره بانک توسعه بین االملل انتخاب و روانه کاراکاس می گردد بانک توسعه بین الملل متعلق به بانک صادرات و دولتی است و طبق قانون مسئولیت نصب هیئت مدیره آن با وزیر اقتصاد است

جعفری خاطر نشان کرد: انتظار داریم با این شیوه ها که برخلاف دستورات موکد دین، عقل، انصاف و علم و تجربه است فساد زیاد نشود؟ این امتیازات به دل جوانان تحصیلکرده زحمت کشیده و دانش آندوخته و زن و بچه دار و بی کار چه آتشی می زند یادمان باشد که وزیر علوم نرخ بیکاری بین فارغ التحصیلان دانشگاهی را 10 برابر متوسط بیکاری اعلام کرده است.

جعفری افزود بهمن وکیلی نیز فرد دیگری است گرچه ربطی به این پرونده ندارد اما یکی از مصادیق انتصابات غیر قانونی و بدون رعایت ضوابط شایسته سالاری است. جناب دکتر حسینی، آقای وکیلی را در تاریخ 5/11/89 به مدیرعاملی بانک توسعه صادرات نصب نمود یعنی پس از تصویب و ابلاغ قانون برنامه پنجم این اتفاق افتاده است. قانون برنامه پنجم در تبصره 4 ماده 96 تصریح می کند که برای تصدی مدیرعامل بانک های دولتی صدور مجوز صلاحیت حرفه ای آنان از سوی بانک مرکزی، داشتن حداقل 10 سال سابقه کار در نظام بانکی برای دو سوم اعضای هیئت مدیره الزامی است. طبیعی است که شرط اخیر درباره مدیرعامل به طریق اولی صادق است. کما اینکه در آیین نامه مربوط که پس از رسوایی اخیر تدوین شده است همین برداشت حاکم است.

وی خاطر نشان کرد: بند 2 ماده 3 دستورالعمل احراز سلب صلاحیت حرفه ای مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره موسسات اعتباری که بعد از رسوایی اخیر در شهریور ماه ابلاغ شده است آمده است حداقل 10 سال سابقه فعالیت در مدیریت امور بانکی یا بازار سرمایه برای مدیران لازم است.

جعفری گفت : در سایت رسمی بانک مرکزی که مدیران تایید شده در بانک توسعه صادرات را معرفی کرده است نام آقای وکیلی دیده نمی شود. ثانیا تمام سابقه بانکی آقای وکیلی مدیرکلی پست بانک استان تهران از 83 تا 85 حدود دو سال و به عنوان عضو غیر موظف هیئت مدیره بانک صادرات از 31/5/88 تا 5/11/89 کمتر از یک سال و نیم بوده است در واقع فاقد هر دو شرایط قانونی هر دو صلاحیت بوده است اما آقای حسینی ظاهرا نیازی ندیده است که قانون را رعایت کند.

وی گفت: از جمله خدمات آقای وکیلی نه به مردم، بلکه به دایی جان آقای پورمحمدی گلسفیدی تفویض ماموریت به آقای فرهاد همتی گلسفیدی در کاراکاس است.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس گفت: ذکر مصادیق دیگر را برای نظام بانکی به مصلحت نمی دانم و گرنه موارد بیش از اینهاست. مطالعات علمی پیرامون فساد به روشنی نشان می دهد با این روش مدیریت باید منتظر بروز فساد باشیم و اگر فسادی رخ نداد تعجب کنیم.

جعفری گفت: حق این بود که دکتر حسینی وزیر اقتصاد به محض آشکار شدن رسوایی بلافاصله مسئولیت خویش را می پذیرفت و با عذرخواهی از مردم استعفا می داد تا کار به اینجا نرسید که با دلی پرخون برخی واقعیات دستگاه تحت مدیریت وی گفته شود و مجلس ناچار از برکناری وی گردد.

مه آفرید خسروی متهم ردیف اول فساد سه هزار میلیاردی پیش از اعدام گفته بود: فرض کنید که من را اعدام کردید. آیا مملکت اصلاح میشود؟ کسانی که پشت صحنه پنهان شده اند چه میشوند؟ این آقایان که در این پرونده همکاری داشته اند؟