به گزارش پارس به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بعدازظهر دوشنبه در جلسه شورای عالی اداری استان قم گفت ˈیک روز خبر آوردند که امکان سقوط شهرهای کربلا و نجف وجود دارد، رئیس جمهور در آن جلسه گفت این شهرها خط قرمز ما است و اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد هیچ محدودیتی در عملیات ایران وجود نخواهد داشتˈ.


نقل این روایت از قول رییس جمهوری ایران از غروب دوشنبه، به سرعت در رسانه های عرب زبان منطقه بازتاب یافت و برخی شبکه های خبری از آن هنگام تاکنون بارها این نقل قول را پخش کرده اند.

عمده رسانه های حوزه خلیج فارس به ویژه رسانه های کویتی، اردنی و نیز مصری این خبر را در سطح وسیعی منعکس کردند.

در عراق نیز علاوه بر شبکه های تلویزیونی اعم از العراقیه، الفرات، الاتجا، الغدیر، البغدادیه، رادیو سوا و سایر رسانه ها، سایت ها و خبرگزاری های این کشور نیز تا بعدازظهر سه شنبه همچنان به انعکاس این روایت از رییس جمهوری ایران پرداخته اند.

این موضع جمهوری اسلامی ایران که کربلا و نجف (به بیانی عتبات عالیات) خط قرمز ایران محسوب می شود، موجب ارایه تحلیل های مختلف از دید تحلیلگران عراقی شد.

افکار عمومی عراق نیز از اعلام این سیاست بسیار خوشحال است، چرا که این اعتقاد وجود دارد ائمه اطهار (ع) خط قرمز همه شیعیان است و از سویی در شرایطی که برخی کشورهای منطقه ای از گروه های تروریستی عملا و رسما حمایت می کنند، دفاع ایران از عتبات عالیات یک امر کاملا طبیعی است.

انتشار این مطلب در رسانه های عراقی، به مهمترین موضوع بحث های روزانه عراقی ها، به ویژه در بازارها و محلات، از کاظمین تا شهرک صدر در شرق پایتخت طی دو روز اخیر تبدیل شده است. به طوری که وقتی متوجه می شوند ایرانی هستی، به سرعت جمله ˈحسن روحانیˈ را با ابراز احساساتی غرورآفرین تکرار می کنند و بعد هم می گویند:ˈبارک الله بکمˈ!