پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- ایران کارخانه تبدیل اورانیوم با غنای کمتر از 5 درصد (LEU) به اکسید را افتتاح کرد. علی اکبر صالحی با حضور در کارخانه تبدیل اورانیوم اصفهان این واحد را راه اندازی کرد. این واحد A103 نامیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، دی اکسید اورانیوم (UO2) تولید شده در این کارخانه جهت تولید قرص سوخت و در نهایت تولید مجتمع سوخت نیروگاه های تولید برق نظیر نیروگاه اتمی بوشهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بر اساس برنامه اقدام مشترک (توافق ژنو) باید اورانیوم غنی شده کمتر از 5 درصد تولید شده از تاریخ 30 دی ماه 1392، (زمان شروع اجرای توافق ژنو) اکسید شود. این امر باعث خواهد شد:

اولا- میزان ذخیره مواد هسته ای کم غنی شده ایران در همان حد ماقبل توافق ژنو یعنی حدود 7000 کیلو باقی بماند.

ثانیا- ایران نتواند مواد هسته ای را که از آن تاریخ به سو تولید کرده به صورت گاز UF6 که قابل غنی سازی مجدد است، انباشت کند.

منابع غربی در روزهای گذشته از این اتفاق به عنوان یک موضوع بسیار مهم یاد کرده اند که باعث می شود ذخیره مواد هسته ای ایران محدود باقی بماند.

کارشناسان در گفتگو با ایران هسته ای هشدار می دهند این امر نشان دهنده آن است که غرب تمرکز جدی روی ایجاد محدودیت مواد هسته ای در ایران دارد و این امر به جزء ثابت همه توافقات ایران با غرب تبدیل شده است.

ایران مواد 20 درصد خود را در توافق ژنو به طور کامل از دست داد و اکنون صدها کیلو مواد 5 درصد خود را هم از دست خواهد داد.

مهم است توجه شود ایران در توافق ژنو متعهد شده هرگز تاسیسات تبدیل اکسید به گاز را احداث نکند و فرآیند اکسید سازی مواد 5 درصد اصطلاحا یک فرآیند بازگشت ناپذیر خواهد بود.