پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حملات نصفه و نیمه امریکا به داعش قبل از هر چیز نشان دهنده این است که نابود کردن داعش بخشی از راهبرد امریکا نیست. امریکایی ها برای تکمیل طراحی که به همراه اسراییل برای منطقه کرده اند به داعش نیاز دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، گزارش شفاهی یک نهاد ایرانی برای تعدادی از نمایندگان مجلس نشان می دهد تاکنون حملات آمریکا به داعش شامل 18 پرواز صوتی بوده که عمدتا با هواپیماهای جنگنده  F-18 بوده و در مناطق غربی موصل عملیات شده که محل استقرار توپخانه داعش است. 

این گزارش می افزاید: تا کنون حتی یک ستون از داعش را آمریکایی ها مورد حمله قرار نداده اند. 

مشخصات  هواپیمای جنگنده: اف-18 سوپر هورنت / Super Hornet F-18
نوع هواپیما:
هواپیما رهگیر، چند منظور و جنگنده
کشورسازنده:  ایالات متحده آمریکا
شرکت سازنده: مک دانل داگلاس، بوئینگ
تاریخ نخستین پرواز: 29 نوامبر 1995
تاریخ رونمایی: 1999
وضعیت کنونی: فعال در خدمت ، در حال تولید
بکار گیرنده ها: نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا / نیروی هوایی ارتش استرالیا
آغاز ساخت: 1995 تاکنون
تعداد ساخته شده: 500 فروند تا آوریل 2011
قیمت هر فروند: 70 میلیون دلار آمریکا

این گزارش در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان و با اشاره به تجهیزات آمریکایی ها خاطرنشان می شازد: احتمال اینکه عملیات نظامی علیه داعش متوقف شود و یا زمینی صورت بگیرد و این که شاید زمینی هم صورت نگیرد و کلا حملات آمریکایی ها متوقف شود وجود دارد.

 بر اساس این گزارش، یکی از مهم ترین مشکلات سبک جدید مداخله امریکا این است که نیروی هوایی اساسا باید به اطلاعات نیروی زمینی تکیه کند ولی آمریکا در عراق هیچ نیروی زمینی رزمی یا شناسایی ندارد و کادرهای مستقر در اربیل یا عراق هم اطلاعاتی بسیار محدود و عموما غیر عملیاتی جمع آوری کرده اند. 

این نهاد ایرانی بر این باور است که داعش اساسا یک گروه چریکی و نامنظم است و در نتیجه مهار آن جز با حضور روی زمین و جنگیدن رودر رو ممکن نیست. این موضوع هم ایجاب می کند که یا اوباما استراتژی اعلامی خود در وست پوینت را کنار بگذارد و وارد نبرد زمینی شود و یا اینکه بپذیرد در نبرد علیه داعش نقشی درجه دو دارد و نیروهای متحد ایران که روی زمین در حال نبرد هستند، شرایط نهایی را تامین می کنند.

این نهاد ایرانی با اشاره به گفته است: آمریکایی ها برای تکمیل طراحی که به همراه اسراییل برای منطقه کرده اند به داعش نیاز دارند. لذا درصددند داعش را تحت کنترل نگه دارند. 

این گزارش می افزاید: سرویس های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل، در آن روز نخست که داعش را مهیا کرده و به سمت عراق فرستادند تصور می کردند قادر خواهند بود این پدیده را همانطور که بوجود آورده اند تا انتها کنترل کنند. هدفی که امریکا برای داعش معین –و در ستاد اردن به آن تفهیم کرده بود- این بود که با فشار به بغداد، آن را وادار به پذیرش تغییرات سیاسی مدنظر امریکا بکند، تغییراتی که فراموش کردن و نادیده گرفتن الزامات انتخابات اخیر عراق و رای مردم در آن، از جمله آنها بود. آنچه امریکا محاسبه نکرده بود –درست مانند سوریه- این بود که به هیچ وجه قادر به کنترل پدیده وحشی تکفیری گری نخواهد بود؛ و شاید بتواند با استفاده از آنها بر نظم سیاسی بغداد اثر بگذارد، ولی زمانی نخواهد گذاشت که آنان خود بدل به تهدیدی بزرگ برای نظم سیاسی منطقه می شوند. این دقیقا همان اتفاقی بود که در سوریه هم رخ داد.