پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روابط بحرین و قطر با وجود امضای سند ریاض برای پایان دادن به اختلافات کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با دوحه، بیش از پیش در حال تیره شدن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، یکی از اختلافات بحرین با قطر، اقدام دوحه در زمینه پذیرش اتباع بحرینی و دادن تابعیت قطری به آنها است؛ این در حالی است که رژیم بحرین در این زمینه ید طولایی دارد و بر خلاف قطر از حربه تابعیت برای پاکسازی نژادی در بحرین استفاده می کند.

در همین حال یکی از مسوولان قطر در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط گفته بود: قطر همچنان به اتباع بحرینی تابعیت قطری اعطا می کند.

این در حالی است که روزنامه الایام چاپ بحرین و وابسته به رژیم حاکم آل خلیفه نوشته بود که قطر برای امضای سند ریاض درپی سلب تابعیت قطری از اتباع بحرینی است.

سایت خبری "مرآه البحرین" نوشت: اظهارات متناقضی درباره سلب تابعیت قطری از اتباع بحرینی منتشر می شود ولی اخباری نیز حاکیست که یکی از وزرای بحرین از چند سال پیش تاکنون دارای دو تابعیت قطری و بحرینی است.

هنوز معلوم نیست که آیا این وزیر بحرینی قبل از تصدی سمت وزارت تابعیت قطری خود را لغو کرده است یا نه زیرا قوانین بحرین داشتن دو تابعیت را ممنوع کرده و این در حالی است که هم این وزیر و هم برادر و خویشاوندانش که متصدی سمت های قضایی و امنیتی مهمی هستند، دارای دو تابعیت بحرینی و قطری هستند.

برخی مراکز وابسته به رژیم حاکم آل خلیفه اسامی کسانی را که دو تابعیت بحرینی و قطری دارند، منتشر کرده اند که یکی از این افراد دادیاری به نام "ابراهیم الکواری" است.

اگر خبر برخورداری ابراهیم الکواری از تابعیت بحرینی و قطری درست باشد، وی دومین دادیار بحرینی است که تابعیت قطری اخذ کرده است. ابراهیم المهندی اولین دادیار بحرینی است که به همراه پدرش حمد و عمویش علی به قطر رفتند و تابعیت قطری اخذ کردند.

اتباع بحرینی که تابعیت قطری اخذ کرده اند، به همراه خانواده های خود ساختمان های مجلل دریافت کرده اند و آن دسته از افسران ارتش بحرین که این کشور را ترک کردند و به قطر رفتند، در سمت های نظامی مختلف منصوب شدند که این امور بیانگر تصمیم قطر برای لغو نکردن تابعیت قطری اتباع بحرینی است.

بازدید اخیر حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین، از یکی از پایگاه های ارتش نیز نشان می دهد که رژیم حاکم برای جلب اعتماد افسران و جلوگیری از سفر آنها به قطر تلاش می کند.

روابط بحرین و قطر به دنبال تصمیم دوحه برای ساخت جزیره ای نزدیک مرزهای آبی مشترک مقابل جزیره حوار بحرین تیره تر شده است.

بحرین اوایل هزاره جدید میلادی پس از مناقشه ای طولانی جزیره حوار را طبق حکم دادگاه لاهه از قطر بازپس گرفت.