به گزارش پارس روزنامه کیهان نوشت ؛ این تحلیل را وب‌سایت روز آن‌لاین وابسته به اپوزیسیون خارج‌نشین عنوان کرد و نوشت: تهدید آیت‌الله خامنه‌ای در این بخش از سخنان او خطاب به سفرا پیداست؛ «یک دیپلماسی هوشمندانه و فعال می‌تواند دستاوردهای بسیار مهم سیاسی، اقتصادی، انسانی و اجتماعی به همراه بیاورد که با هیچ حرکتی از جمله جنگ‌های پرهزینه و پرخطر نیز حاصل نمی‌شود. قدرت‌هایی تلاش کردند با زور و اسلحه منافع خود را ]در منطقه[ تامین کنند که ناکام ماندند؛ اما کسانی با ظرافت، هوشمندی و تحرک توانستند منافع خود را به خوبی تامین کنند.»
نویسنده با بیان اینکه ایران در یک بازه زمانی 10 ساله دستاوردهای بزرگی در منطقه داشته، خاطرنشان کرد: ایران موفق شد پس از حمله آمریکا به عراق و سقوط صدام، این کشور را به یکی از حوزه‌های نفوذ خود در منطقه تبدیل کند. حضور سپاه قدس در عراق و حمایت ایران از گروه‌های مختلف عملاً باعث شد تا تهران چنان قدرتی در عراق کسب کند که مانع از تشکیل دولت توسط ایاد علاوی شده و فردی مانند نوری‌المالکی را سال‌ها در پست نخست‌وزیری نگاه دارد. علاوه بر این، ایران توانست با ایجاد نوعی نزدیکی میان شیعیان و کردها، نبض سیاست را در عراق در دست بگیرد.
روز‌آنلاین می‌نویسد: ایران از طریق حزب‌الله توانست توازنی را به سود خود در لبنان ایجاد کند که عملاً تشکیل هر دولتی در لبنان را منوط به تایید خود کند. حوادث و درگیری های سال 2008 در لبنان نمونه بارز این قدرت‌گیری جدید بود. پس از آن نیز هماره حزب‌الله لبنان عامل تاثیرگذاری نهایی در تشکیل یا عدم تشکیل دولت‌ها در لبنان بود.
در ادامه این یادداشت آمده است: تجربه جنگ سال 2006 بین اسرائیل و حزب‌الله برای ایران این دستاورد را داشت که فهمید مجهز کردن گروه‌های فلسطینی به موشک‌های موثرتر می‌تواند قدرت چانه‌زنی بیشتری بدهد. روند مسلح کردن فلسطینی‌ها پس از آن جنگ، شدت بیشتری به خود گرفت تا امروز که گروهی مثل حماس می‌تواند بیش از یک ماه در برابر حمله نظامی و همه‌جانبه اسرائیل مقاومت کرده و به شلیک موشک‌هایش به سمت شهرهای اسرائیلی ادامه دهد.
روزآنلاین همچنین نوشت: ایران در یک پروسه سه ساله توانست به غرب و متحدان منطقه‌ای آن بفهماند که سقوط دولت بشار اسد در سوریه بدون جلب رضایت ایران، امری غیرممکن است. ظرف سه سال درگیری در سوریه و با وجود حمایت‌های مختلفی که از گروه‌های اپوزیسیون سوریه به عمل آمد، این تنها ایران بود که با کمک‌های نظامی و مالی خود به دولت اسد و همچنین با نشان دادن چراغ سبز به حزب‌الله برای ورود به خاک سوریه، توانست ورق را برگردانده و دولت بشار اسد را که در حال سقوط بود، نه تنها بر جای خود ابقا، بلکه قدرت بیشتری نیز در مواجهه با مخالفانش به آن اعطا کند. مسئولین ایرانی در ماه‌های ابتدایی شروع درگیری‌ها در سوریه اعلام کردند که ریاست جمهوری بشار اسد تا انتخابات سال 2014 ادامه خواهد یافت و حتی یک روز قبل از انتخابات نیز اسد کنار نخواهد رفت و این همان اتفاقی بود که رخ داد.