پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- روزنامه‌نگار و پژوهشگر سرشناس عرب، با اشاره به این‌که شمار قابل توجهی از تروریستهای عضو گروه داعش تبعه عربستان سعودی هستند، راهکارهایی قابل تأمل را به مسؤولان این کشور در این زمینه پیشن‌هاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، "عبدالباری عطوان" در مطلبی با اشاره به تمرکز پادشاه عربستان در سخنرانی‌های اخیر خود بر خطر داعش و سرزنش علمای دین و مبلغان این کشور به دلیل این که حرکتی مناسب را برای مقابله با تفکر این گروه انجام نداده‌اند؛ خاطرنشان کرد که پادشاه عربستان حق دارند که نگران این موضوع شود، زیرا 5 هزار سعودی عضو داعش هستند.

سردبیر سایت خبری تحلیلی "رأی الیوم" در بخشهایی از این مطلب نوشت:

تکذیب حضور نیروهای مصری و پاکستانی در مرزهای عربستان با عراق از سوی متعب بن عبدالله (وزیر گارد ملی سعودی) موضوع عجیبی نیست؛ البته حتی اگر این نیروها حضور داشته باشند، در صورت حمله (داعش) کاری از پیش نخواهند برد.

پادشاه عربستان حق دارد از وجود داعش نگران شود، زیرا این گروه نفوذ خود را در کمربندی از عراق تا سوریه گسترش داده که شامل سرزمین‌هایی حاصلخیز، چاه‌های نفت و سدهای بزرگی مانند سد موصل، چهارمین سد از نظر بزرگی در منطقه است. این گروه اکنون آب مهمترین رود عراق را در دست گرفته است؛ به همین دلیل عجیب نیست که سیسی (رئیس جمهور مصر) یک روز قبل از سفر به عربستان بر ضرورت تشکیل جبهه عربی برای مقابله با این خطر تأکید کرد؛ بدون آنکه خواستار اقدامی مشابه برای مقابله با اسرائیل شود که در حال ارتکاب جنایت در غزه است. این اشتباه بزرگی است که بخشش آن بسیار دشوار است.

پادشاه عربستان حق دارد نگران شود، زیرا 5 هزار عربستانی در صفوف "دولت اسلامی" (گروه تروریستی داعش) می جنگند که بعضی از آنان نیز از فرماندهان یگانهای ویژه‌ای هستند که "انغماسیون" نامیده می شوند و در اعدام، به صلیب کشیدن، سر بریدن و انجام عملیات انتحاری تخصص دارند. مسأله مورد توجه این است که تعداد محدودی از این افراد به عفو پادشاهی پاسخ دادند و به کشورشان بازگشتند.

اگر عربستان سعودی اکنون خواستار مقابله با این خطر است، نخستین گامی که باید بردارد، این است که علاوه بر اصلاح امور داخلی، سیاستهای منطقه ای خود را نیز به صورت ریشه ای تغییر دهد؛ و سیاستهایی را برای حمایت از مقاومت در مقابل اسرائیل در پیش بگیرد و طرح صلح را که 12 سال قبل آغاز کرد و فقط موجب ذلت شد، دفن کند.