رئیس‌جمهور صبح دیروز در همایش سالانه سفرا و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور که با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه برگزار شد، با انتقاد از کسانی که نگران سیاست خارجی دولت هستند اظهار داشت: سیاست‌ خارجی دکترین مستقل ندارد بلکه جزئی از سیاست‌ ملی است؛ عده‌ای شعار سیاسی می‌دهند اما بزدل سیاسی‌ هستند، هر وقت مذاکره می‌شود، می‌گویند می‌لرزیم؛ به جهنم، بروید جای گرم که نلرزید، خدا شما را ترسو و لرزان آفریده است.

این صحبت‌های رئیس جمهور و نوع ادبیات به کار گرفته شده توسط ایشان، انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالین سیاسی را به دنبال داشت که در این بین بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب و حامیان اعتدال نیز لب به انتقاد گشوده و معترض نوع ادبیات به کار گرفته شده توسط رئیس جمهور شدند.

 
واکنش اصلاح‌طلبان به عصبانیت روحانی

در همین راستا ابراهیم نکو یکی از نمایندگان حامی دولت در مجلس به اعتماد گفت: متاسفانه گاهي نوع كلام را به گونه‌يي تغيير مي‌دهيم كه خود مي‌تواند آسيب‌زننده باشد. ضمن اينكه از كليات سخنان رييس‌جمهور حمايت مي‌كنم و معتقدم كه دولت موفقيت‌هايي داشته و انتقادات از وي خيلي منصفانه نيست اما نوع كلام و استفاده از برخي ادبيات آن چيزي نيست كه مردم انتظار دارند.

اگر امروز مردم بخواهند در مورد ما قضاوت كنند بر اساس رفتارها، الفاظ و ادبيات سخن‌مان خواهد بود. فردا اگر مردم به گونه ديگري قضاوت كردند نبايد آنها را مقصر دانست. آنها براساس آنچه از زبان ما مي‌شنوند مسائل را تحليل مي‌كنند و ان‌شاءالله در جلسات بعدي شاهد اين‌گونه مسائل نباشيم.


ایمانی: روحانی رقبای خود را تحقیر می‌کند

ناصر ایمانی فعال اصلاح‌طلب هم در این زمینه با طبیعی خواندن وجود منتقدین در دولت‌ها گفت:
اين ادبياتي كه ديروز از آقاي روحاني مشاهده كرديم در شان ايشان نبود و اين ادبيات بعد از شروع به كار دولت يازدهم هر از چند گاهي در لحن ايشان ظاهر مي‌شود و اين اواخر هم ادبيات آقاي رييس‌جمهور تندتر شده است. متاسفانه طي هفته گذشته، چه در جريان حضور آقاي روحاني در شهركرد و چه سخنراني ديروز ادبيات ايشان به ادبيات رييس دولت قبل نزديك شده است. دولت جديد تنها يك سال است كه بر سر كار آمده است، دولت‌هاي قبل اگر هم تاب تحمل را از دست مي‌دادند كه اين مورد در دولت آقاي احمدي‌نژاد زياد بود، در سال‌هاي بعدي به اين روش‌ها روي مي‌آوردند.

وی در ادامه گفت: آقاي روحاني از نظر اصلاح‌طلبان بايد كارهايي را بكند كه چندان در عمل به سمت آنها نرفته است؛ مثل بحث خانه احزاب و گشايش سياسي و مواردي از اين دست. در مقابل آقاي روحاني رقباي خود را هم تحقير مي‌كند. به اين ترتيب در طولاني‌مدت آقاي روحاني نه اين جناح را خواهد داشت و نه آن جناح را.

اعتماد:
سخن دیروز را نه «انسانی» می‌دانیم نه «دینی»

جواد دلیری نیز در یادداشتی برای همین روزنامه نوشت: جناب آقای روحانی رییس‌جمهور عزیز و محبوب؛ اجازه دهید از این سخنان شما تعجب کنیم. «ترسو» و «بزدل» خواندن منتقدان‌تان در شأن شما نیست، اینکه بگویید «یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم، خب به جهنم» ادبیات فاخر یک رییس‌جمهور نیست آن هم شخصیتی چون شما که خوشبختانه از سلاله روحانیت نیزهستید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هنوز یادمان نرفته که روزی که در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری وارد شدید، یکی از دغدغه‌های شخص شما آن بود که «دولت ادبیات درستی برای سخن گفتن با مردم به کار می‌برد»، حال به کار بردن این ادبیات از جنابعالی حداقل برای نگارنده جای تردید و شگفتی دارد!

آقای رییس‌جمهور، صادقانه، دوستانه و به عنوان هوادار شما این سخن دیروز را نه «انسانی» می‌دانیم نه «دینی»؛ «انسانی» نمی‌دانیم به آن خاطر که جامعه انسانی از وضع طبیعی رو به سوی وضع مدنی می‌نهد و در این مسیر حجم و دامنه نزاع کاستی می‌یابد و «دینی» نیست از آن رو که نزاع و تخاصم و توهین وصف جهنمیان است و بهشتیان اهل سلم و صلح‌اند.

ابتکار: از مردم عذرخواهی کنید

فضل الله یاری نیز در سرمقاله روزنامه ابتکار نوشت: از نگاه يک هوادار دولت شايد بتوان توجيه کرد که اين سخنان نشان از فشارهاي گسترده مخالفانِ پرنفوذِ دولت بر وي و دولت تحت امرش دارد، اما از منظر کسي که مي‌کوشد انصاف را رعايت کند و بارها با سخنان اين چنيني احمدي نژاد مخالفت کرده، به هيچ وجه قابل قبول نيست.

وی در پایان یادداشت خود نوشت: به همين خاطر نگارنده اين سطور پيشنهاد مي‌کند، همچنان که پيش از اين نشان داديد، يک بار ديگر شجاعت خود را در قبول اشتباه و عذر خواهي از مردم، حتي مخالفان سياسي تان نشان دهيد.

داوود محمدی سردبیر روزنامه شرق نیز با غافلگیرانه خواندن صحبت‌های رئیس جمهور نوشت: رییس‌جمهور دیروز در همایش روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، سخنانی درباره مذاکره هسته‌ای و مسایل سیاسی و چالش‌های اقتصادی کشور بیان کرد که مطابق اغلب موارد، حاوی نکات مهم و منطقی بود اما ادبیات بخشی از سخنرانی وی که منتقدان هسته‌ای را مخاطب قرار داد، از جنسی بود که به تیتر رسانه‌های منتقد تبدیل شد و شگفتی حامیان رییس دولت تدبیر و امید را برانگیخت.