پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- قائم مقام وزیر کشور گفت: تحولات عراق و افغانستان را با دقت و به‌ شدت زير نظر داريم، رصد مي‌كنيم و متناسب با شرايطي كه پيش بيايد تدابير لازم را در داخل كشور براي تقويت مرزهاي مشترك با كشورهاي همسايه انجام مي‌دهيم. 

حسينعلي اميري قائم مقام وزیر کشور در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» عنوان کرد: تحولات كشور عراق و بحث افغانستان را كاملا زيرنظرداريم به هر حال آنچه به امنيت كشور ما مربوط شود، حق ماست كه نسبت به آنها حساس باشيم. براي شرايط مختلف تمهيدات متناسب با آن وضعيت اتخاذ شده اما اينكه بتوانند امنيت را در داخل مورد تهديد قرار دهند، چنين چيزي وجود ندارد.

وی افزود: امنيت خوبي در مرزها برقرار است. البته يادتان باشد بنده، بخشي كه مربوط به وزارت كشور بود را گفتم اما مي‌توانم عرض كنم همه دستگاه‌هايي كه به نوعي وظيفه ايجاد و استقرار امنيت را دارند، كامل به وظايف خودشان عمل مي‌كنند و جلسات مشترك وجود دارد. 

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به وسعت مرزهای ایران گفت: جمهوري اسلامي ايران حدود 8574 كيلومتر مرز آبي و خاكي با همسايگان دارد كه بخشي از آن در شرق كشور و بخشي هم در غرب كشور است.

وی افزود: شرايط محيطي مرزهاي ما متفاوت است برخي مكان‌ها، دشت و بعضي ديگر كوهستاني و صعب العبور است كه توپوگرافي يكساني ندارد لذا هر بخش از مرزها كه اقتضاي خاص محلي را مي‌طلبد، انسداد مرز را داريم از جمله بستن ديوار، ايجاد كانال، خندق و حفر همچنين برپايي برجك‌هاي مرزباني، پاسگاه و حتي در بعضي جاها نصب دوربين و پهپاد و... براي كنترل مرز استفاده مي‌شود. 

اميري اضافه کرد: الحمدا... شرايط مرزي شرايط خيلي خوبي است و امنيت كاملا برقرار است. ضمن اينكه در برنامه زماني مشخص هم شوراي تامين استان‌ها كلاً فعال هستند و شورای امنيت كشور نيز مرتبا تشكيل مي‌شود و در هر جلسه شورای امنيت شرايط مرزها مورد بررسي و رسيدگي قرار مي‌گيرد. شرايط مرزهاي ما شرايط خوب و قابل قبولي است.

وی با اشاره به تشکیل جلسات شوراي امنيت کشور در هر دو هفته يك‌بار به رياست رحماني‌فضلي  گفت: این جلسات حتی در مواقع اضطراري هم جلسه فوق‌العاده تشكيل مي‌دهيم. اينكه گفته مي‌شود امنيت مرزها كاملا قابل قبول است به اين معنا نيست كه نبايد هوشياري لازم را نداشته باشيم. اما ما تحولات منطقه را کاملا زیر نظر داریم.

قائم مقام وزیر کشور با اشاره به مباحث کارشناسی در امنیت مرزها گفت: امنيت مرز را در قالب امنيت پايدار تعريف مي‌كنيم، امنيت پايدار را در گرو توسعه مرزها مي‌بينيم و امنیت مرز را در راستاي طرح‌هاي اقتصادي و توليد بايد جست‌وجو كرد كه در همين راستا، چند طرح برنامه‌ريزي شده است كه يكي، طرح جامع امنيت مناطق مرزي و كنترل موثر مرزهاست كه كار ويژه مرز را داريم و جلسات آن به رياست وزير كشور برگزار مي‌شود. اين كار ويژه 7 كارگروه تخصصي دارد كه امر امنيت پايدار مرز را تعقيب مي‌كنند. 

اميري اضافه کرد: بحث معيشت مرزنشين پايدار مناطق مرزي را داريم و با مشاركت جدي دستگاه‌هاي ديگر به دنبال ايجاد توسعه متوازن منطقه مرزي هستيم. اين جلسات بصورت مستمر برگزار مي‌شود و ساماندهي بازارچه‌هاي مرزي را داريم. ساماندهي ورود كالاهاي ملواني را داريم و همه اينها، كارهايي است كه در ارتباط با مرز انجام مي‌گيرد.