به گزارش پارس به نقل از ایرنا ، سرلشگر ˈبت اسمیتˈ سخنگوی فرماندهی آمریکای شمالی و فرماندهی هوا-فضای آمریکای شمالی در وزارت دفاع این کشور گفت: در چند روز گذشته هواپیماهای روس را که وارد حریم دفاع هوایی آمریکا شده اند یا حوالی آن پرواز می کرده اند شناسایی کرده ایم.

اسمیت که قصد داشت نفوذ هواپیماهای روس را بی اهمیت جلوه بدهد گفت که به نظر می رسد این پروازها، پروازهای آموزشی متداول و ماموریت های تمرینی بوده است.

اما یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود یادآور شد که گزارش ها با برآوردهای اسمیت متفاوت است، وی گفت: اینها ماموریت آموزشی عادی و متداول نیست و نیروهای راهبردی هسته ای روسیه احتمالا قصد برآورد واکنش های هوایی آمریکا یا سامانه های فرماندهی و عملیات واشنگتن را دارند.

بر پایه این گزارش فرماندهی هوا-فضای آمریکای شمالی چندین بار هواپیماهای روس را که وارد حریم دفاع هوایی این کشور شده اند، تعقیب کرده است. بر این اساس هواپیماهای روس شامل جنگنده بمب افکن های راهبردی ˈتوپولوف 95ˈ و هواپیماهای شناسایی توپولوف 142 بوده است.

به گفته اسمیت این هواپیماهای روس بیشتر از منطقه حریم دفاع هوایی آلاسکا و یکبار نیز از حریم دفاع هوایی کانادا به آمریکا نفوذ می کرده اند.