به گزارش پارس به نقل از مهر، خانم اودیل سوگ نائب رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی فرانسه صبح امروز با کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس و رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا دیدار کرد.

کاظم جلالی در این دیدار با تاکید براهمیت روابط پارلمانی، گفت: دیپلماسی پارلمانی نقش موثری در رفع مشکلات دوجانبه و منطقه دارد و این راهبرد باید تقویت شود. وی افزود: نظام پارلمانی در ایران قدمتی 108 ساله دارد و با انقلاب اسلامی شتاب مردم‌سالاری در ایران نمودی واقعی پیدا کرد.

رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا، تصریح کرد: برگزاری انتخابات هردوسال یکبار با مشارکت بالای مردمی و به طور نمونه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته با مشارکت 73 درصدی مردم، نماد آشکار مردم سالاری و دموکراسی در ایران است.

جلالی در ادامه ضمن تشریح مشکلات منطقه، تاکید کرد: منطقه خاورمیانه در برهه فعلی دچار مشکلات زیادی است که گسترش تروریسم از مهم‌ترین این مسائل است.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات دوگانه برخی کشورها در مواجهه با حوادث اخیر منطقه، عنوان کرد: مبارزه با تروریسم باید صادقانه و شفاف باشد و نمی‌شود به مانند برخی کشورها تروریست‌ها را به دو دسته خوب و بد تقسیم کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی ادامه داد: آنچه در سوریه و عراق می‌گذرد پدیده بسیار شومی است و باید با اراده‌ای در سطح جهانی با آن برخورد شود چراکه اقدامات تروریستی در چنین سطحی جنایت علیه بشریت است.

جلالی گفت: تولید مواد مخدر در افغانستان به شکل خطرناکی در حال افزایش است به طوریکه از سال 2008 به بعد تولید مواد مخدر در این کشور چندین برابر شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر تولید مواد مخدر صنعتی به شکل وسیعی در افغانستان در حال انجام است و بخش قابل توجهی از ترانزیت مواد مخدر به سمت اروپا در حال جریان است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس، تصریح کرد: ایران هزینه‌های مادی و معنوی بسیاری را در مسیر مبارزه با ترانزیت مواد مخدر متحمل شده در حالیکه مبارزه با مواد مخدر نیازمند همکاری جامعه بین الملل و عزم جدی سایر کشورهاست.

جلالی با بیان اینکه هر توافقنامه بین‌المللی برای کشورها تعهدات، وظایف و حقوق مشخصی را تعیین کرده است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در انجام فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز خود کاملا در چارچوب قواعد بین المللی و ان پی تی حرکت کرده است و به تمامی تعهدات خود عمل کرده است اما برای دستیابی به حقوق خود تحت فشار است.

وی در خصوص رفتارهای غرب در برابر برنامه صلح آمیز هسته‌‌ای ایران، گفت: برخورد متناقض غرب و استانداردهای دوگانه آن در مسائل مختلف از جمله حقوق بشر و انرژی هسته‌ای، منطقه را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: در مسئله هسته‌ای همچون گذشته درهای ایران به روی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باز است چراکه تمام فعالیت‌های هسته‌ای ما در چارچوب قوانین بین المللی صورت می‌گیرد اما در برابر این شفاف سازی مرتب تحت فشار غرب قرار می‌گیریم و تمامی این اقدامات در حالیست که رژیم صهیونیستی بدون پذیرفتن ان‌پی‌تی و قواعد بین‌المللی و با دارا بودن صدها کلاهک هسته‌‌ای آزادانه فعالیت می‌کند و خطری جدی برای امنیت منطقه محسوب می‌شود.

جلالی تصریح کرد: در حال حاضر نظام‌هایی در منطقه مورد حمایت کامل غرب هستند که در آنها نه انتخابات وجود دارد و نه رسانه آزاد و در کنار این موضوع زنان از هیچ حقی حتی رانندگی برخوردار نیستند، اما غرب در مسئله حقوق بشر به آنها هیچ اعتراضی نمی‌کند و این موضوعات باعث شده تا خشن‌ترین حکومت‌های منطقه متحدین استراتژیک کشورهای غربی‌ها باشند.

وی درخصوص موضوع فلسطین، گفت: در مورد فلسطین، ایده جمهوری اسلامی ایران بهترین پیشنهاد بوده و بهتر است در این راستا تمامی مردم فلسطین در یک رفراندوم نوع حکومت خود را انتخاب کنند و این حکومت منتخب مورد حمایت همه کشورهای جهان قرار بگیرد، ایده تشکیل دو دولت در سرزمین فلسطین اساسا قابل تحقق نیست چراکه رژیم صهیونیستی به هیچ وجه زیر بار انجام تعهدات خود نمی‌رود همانگونه که هیچ کدام از قراردادهای گذشته خود را نیز اجرایی ننموده است و در تمام این سال‌ها به کشتار و شکنجه مردم فلسطین ادامه داده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، یادآور شد: عملکرد رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده این مسئله است که هرگونه توافقی با این کشور تنها روی کاغذ باقی می‌ماند و در عمل اتفاق دیگری می‌افتد و جنایات این رژیم ادامه می‌یابد.

جلالی درباره موضوع سوریه، گفت: در مسئله سوریه غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه راه را به خطا رفته‌اند و ماحصل این خطا جنایاتی است که امروز در منطقه شاهد آن هستیم.

وی افزود: غربی‌ها در حالی از اقدامات تروریستی در سوریه حمایت کردند که همزمان مردم بحرین مورد کشتار و سرکوب قرار گرفتند و نقض آشکار حقوق بشر در بحرین هنوز ادامه دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در ادامه در خصوص مشکلات اخیر کشور عراق و حضور تروریست‌ها در این کشور، تصریح کرد: وضعیت عراق بسیار پیچیده است و جامعه جهانی باید به صورت متحد و صادقانه با تروریسم در این کشور مبارزه کند.

جلالی تاکید کرد: گروکشی برای مبارزه با تروریست‌ها در عراق پذیرفته نیست و شرایطی که آمریکایی‌ها برای تغییر دولت در این کشور مطرح نموده‌اند  یا مطرح کردن بحث تجزیه این کشور سوء استفاده از حضور تروریست‌ها در عراق است.

وی  یادآور شد: خطر تروریست‌ها، کشورهای مبدا آنها و به طور جدی اروپایی‌ها تهدید می‌کند چراکه عده قابل توجهی از تروریست‌های تکفیری از اتباع برخی کشورهای اروپایی هستند.

خانم اودیل سوگ در این دیدار ضمن اظهار خشنودی از حضور در ایران، گفت: ارتقای روابط ایران و فرانسه از نظر ما بسیار مهم است.

وی افزود: در مذاکرات هسته‌ای ایران عملکرد مثبتی داشته است و معتقدیم حتما باید توافق برد-برد در مذاکرات هسته‌ای گروه 1+5 با ایران حاصل شود.

نائب رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی فرانسه ادامه داد: اروپا به خصوص فرانسه به شدت نگران اقدامات تروریستی در منطقه است و باید با عزمی جهانی با تروریست‌ها در عراق برخورد کرد.

در پایان این جلسه اودیل سوگ نائب رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ملی فرانسه، نشان ملی پارلمان فرانسه را به کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های ایران و رئیس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با پارلمان اروپا، تقدیم کرد.