به گزارش پارس، مشرق در گزارشی نوشت: فعالیت‌های گروهک تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در فضای مجازی به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توان جلوی آن را گرفت. 

فعالیت های مجازی عناصر داعش در اینترنت بویژه سایت اجتماعی توئیتر در حالی است که برخی از دیدگاه‌های این سازمان حتی سایت توئیتر را نیز تکفیر کرده‌اند و برخی دیگر به دنبال یافتن جایگزینی برای آن هستند، اما قدرت این سایت های اجتماعی برای انتقال اخبار مانع از تحریم این سایت از سوی داعش شده است. به این ترتیب است که با وجود رفتارهای افراط گرایانه و سخت‌گیری‌های بی سابقه داعش در مناطق تحت نفوذ خود، تحرکات تبلیغاتی و رسانه‌ای این گروه در فضای مجازی به صورت کاریکاتوری متفاوت از رویکرد واقعی آن گروه است.

صفحه های داعش در توئیتر را همه  می‌توانند دنبال کنند، خطر در همین نکته است، بویژه افرادی که گرایش به تفکرات افراط گرایانه دارند، بیشتر تحت تاثیر افکار این گروه ها قرار می گیرند. از نظر این افراد داعش همان گروهی است که باقی خواهد ماند و گسترش پیدا خواهد کرد و شریعت اسلامی با این گروه به اجرا در خواهد آمد و حقوق غصب شده مسلمانان گرفته خواهد شد. 

داعش با صفحات مختلفی که در توئیتر دارد، فعالیت های گسترده ای را در اینترنت دنبال می کند تا خلافت به ظاهر اسلامی را پیاده کند. شیرهای دولت اسلامی، بازهای دولت اسلامی، انصار دولت اسلامی، صفحه ولایت شام و ... از دیگر صفحات وابسته به این گروه است که در فضای سایبری  فعالیت می کنند. 

البته نکته قابل توجه این سایت ها این است که در استفاده از آنها نباید نام داعش را به صورت اختصاری به کار برد، چرا که در این صورت حکم فردی که از واژه داعش استفاده کند، 70 ضربه شلاق است. علت آن هم این است که "هیئت شرعی" و "امیر المومنین" سرکرده این گروه این نام را رد کرده‌اند. داعش برای خود وزارت تبلیغات نیز دارد، وزارتی که بیانیه‌های داعش از آن منتشر می شود. این وزارتخانه وابسته به هیئت شرعی است که فتاوایی در تایید داعش صادر می کند.

حضور مجازی داعش نیز برای خود اهدافی دارد، مثلا با پیگیری این سایت ها می توان یاد گرفت که چطور با  نرمی سر یک انسان را از بدنش جدا کرد. این سایت ها همچنین تصاویری از مراسم ها و جشن‌های داعش را نیز در بر دارد، تصاویری نیز از "بیت‌المال مسلمانان" و "دیوان مظالم" و ... در خود دارند، تصاویری نیز از تجمع زنان در سایت‌های آنها وجود دارد که البته غیر از سیاهی چیزی نمی‌توان از آن دید.  

رویکردها و ارزش های افراط گرایانه در فیلم های این گروه نیز واضح است، آنها بر سر جنازه ها و صحنه‌های خونباری که خلق می‌کنند، تکبیر می گویند. خواهی نخواهی این تصاویر یک روز یا بخشی از آن فکر تو را به خود مشغول خواهند کرد. 

این گروه های افراط گرا در توئیتر برای خود  عضوگیری می کنند و مردم را به جهاد! تشویق می کنند، هیچ کس هم نیست که این اقدامات را  متوقف کند. داعش عناصر تروریستی را از طریق اینترنت جذب می‌کند و بعد آنها را وارد سوریه می کند.

این گروه از طریق تبلیغات مجازی که برای خود دارد، به دنبال کسب حمایت حداکثری است و با انتشار تصاویری از افراد خارجی که عضو این گروهک شده اند، دیگران را ترغیب به حضور در میان مبارزان خود می کند. به این ترتیب می‌توان گفت توئیتر آژانس انحصاری دولت داعش است و تنها مقری است که این دولت کافر به ظاهر اسلامی برای خود دست و پا کرده است. اما به محض اینکه این سخنان را در آن مطرح کنی، هزاران فحش و ناسزا نصیب تو خواهد شد. 

علاوه بر صفحات رسمی که داعش در توئیتر دارد، عناصر و هواداران این تروریست‌ها نیز صفحاتی دارند، شمریه العراق، منبر جهاد اسلامی، انصار الدوله و ناصرة المجاهدین و ابو حمزة المهاجر و ابو عمر الفات و ... تعدادی از این سایت‌ها هستند. بیشتر این سایت‌ها تصاویری از اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده و پرچم های سیاه القاعده و داعش را بر خود دارند. 

البته در مقابل صفحات داعش در توئیترصفحاتی نیز وجود دارند که از جنایات داعش در مناطق تحت نفوذ خود خبر می‌دهند. صفحه مربوط به جنایات داعش در شهر الرقه یکی از این صفحات است،  ابو ابراهیم الرقاوی از فعالان اینترنتی و شاهدان عینی جنایات داعش در الرقه می‌گوید که داعش روزانه تعدادی از اهالی این شهر را در زندان ها می‌کشد. این گروهک به صورت محرمانه دهها حکم اعدام را اجرای کرده و فعالان اینترنتی و خبرنگاران را می کشد. شهر الرقه دیگر بیش از اینکه شبیه به یک شهر باشد، به قبرستان شبیه شده است. گروه های فعال در زمینه افشای جنایات داعش می گویند که هدف آن ها این است که این گروه تروریستی را از شهر بیرون کنند.

گروهک تروریستی داعش از هیچ اقدامی برای سرکوب و ساکت کردن اهالی شهر فروگذار نمی کند. بازداشت و ربایش عناصر فعال یکی از این اقدامات است، مثلا در روزهای اخیر داعش 20 میلیون لیره سوری جایزه تعیین کرده تا اطلاعاتی از "نهاد البدر" به دست آورد. این فرد کسی است که هویت امیر داعش در الرقه و مسئول شرعی و برخی رهبران داعش را فاش کرده است. 

نهاد البدر که الان سر وی 20 میلیون لیره قیمت دارد، در افشاگری های خود از داعش نوشته که این گروه یک دانشمند شرعی دارد که هیچ چیز از دین نمی‌داند. وی نام ابو علی بر خود گذاشته و یک شمشیر در دست دارد و حکم‌هایی را برای بازداشتی‌ها صادر می کند. وی هر فردی از مخالفان داعش حتی از میان مخالفان دولت سوریه را به سر بریدن محکوم می کند.

"نهاد" فاش کرد که داعش رهبران گردان‌های مختلف سوریه را ربوده و آنها را هدف قرار می دهد. وی همچنین فاش کرد که داعش نوجوانان 18 ساله را در اردوگاه های آموزشی که در شهرها تاسیس کرده، جذب می کند و به آنها آموزش نظامی و عقیدتی می‌دهد. نام بزرگترین این اردوگاه ها اسامه بن لادن است.

الرقاوی می گوید که عملیات شستشوی مغزی نوجوانان الرقه در این اردوگاه ها صورت می گیرد. آنها بدون اینکه خانواده هایشان بتوانند کاری بکنند یا به این اقدام اعتراض کنند، از خانه ها ربوده می شوند. 

داعش قوانین سخت گیرانه ای را در الرقه ایجاد کرده است، بر اساس این قوانین استعمال قلیان و سیگار حرام است و نقاب داشتن برای زنان واجب است. هر کسی که با اعتقادات داعش مخالفت کند، به سختی مجازات می شود. عناصر داعش دختران را در مدرسه شلاق می‌زنند و دست کسانی که به ادعای آنها سرقت کرده اند را قطع می کنند و خودروهای حامل قلیان را آتش می زنند. آنها حتی کسانی که یک سیگار در نزدشان پیدا شود را مجازات می کنند. "الرقه در سکوت ذبح می‌شود" این عبارت که نام یکی از صفحات سایت‌های اجتماعی است، توصیف دردناکی از اتفاقاتی است که در این شهر روی می دهد. 

فعالان سایت های مجازی می گویند که داعش نفت سوریه را از طریق الرقه سرقت کرده و به مرزهای ترکیه می برد. آنها بر مقدرات اقتصادی شهر نیز مسلط شده‌اند و منابع مواد غذایی شهر را نیز مصادره کرده اند. این در حالی است که هیچ توجهی به زندگی مردم و خدمات عمومی در شهر ندارند. این موضوع باعث شده بیشتر اهالی، شهر را ترک کنند. تعداد عناصر داعش در الرقه بالغ بر 8 هزار نفر برآورد شده است.  

داعش تنها در هفته جاری 10 نفر را در الرقه اعدام کرد، دو تن از این تعداد کودکانی بودند که در میدان النعیم و میدان تل ابیض اعدام شدند. داعش دو تن از اعدامی ها را در مینا النعیم به صلیب کشید.

داعش همچنین چند روز پش مجسمه "اسد شیران" را که قدمت آن به دوره آشوریان (744-727 ق.م ) باز می گشت، در مقابل درب پشتی باغ الرشید از بین برد. البته این اولین باری نیست که داعش آثار باستانی سوریه را به بهانه مغایرت با شریعت اسلام از بین می‌برد.