پايگاه خبري تحليلي «پارس»- محسن صابر- رصد، انتخابات ریاست جمهوری سوریه، ۱۳ خرداد ۹۳ برگزار شد. تهدید و انتحار گروه‌های تروریستی و فشار محور خارجی، نتوانست مانع حماسه سوری‌ها در انتخابات ریاست جمهوری شود. به نظر می‌رسد مشارکت بالا و حمایت قاطع مردم از بشار، شرایط جدیدی را در ژئوپولتیک این کشور رقم زده است، که تشریح خواهد شد.

۱- سردرگمی گروه های تروریستی
مهم‌ترین مسئله‌ای که سوریه را تا لبه پرتگاه کشاند و شرایط این کشور را پیچیده کرد، حضور گروه های تروریستی و مسلح شدن آن ها توسط قدرت های منطقه ای و بین المللی بود. باوجود تمام حمایت های نظامی، این گروه ها نتوانستند به هدفی که برای آن ها تعریف شده بود، دست یابند. حتی بین ارتش آزاد به سرکردگی سلیم ادریس و سایر گروه های تروریستی درگیری های سختی در گرفت. اکنون پس از گذر سه سال از حضور تروریست ها ملت سوریه مصمم به تعیین سرنوشت خود در مقابله با تروریست های وارداتی، بیش از هر زمان به حمایت از بشار اسد پراخته اند. مدعیان غربی نگران به هدر رفتن سلاح ها و اموال خود در سوریه هستند. از طرفی هم دغدغه بازگشت این تروریست ها را دارند که در بازگشت به کشورهایشان گلوی فرزندان آن ها را ببرند.

۲- عقب گرد حامیان منطقه ای
ترکیه اولین کشور حامی تروریست ها بود و اردوغان اسد را دعوت به استعفا می‌داد. هرچند که افکار عمومی ترکیه همراه وی نبودند و بارها در تظاهرات خیابانی ناخشنودی خود را از سیاست های اردوغان در سوریه اعلام داشتند. لذا باعث شد تا تاکتیک های آنکارا در دمشق تغییر یابد. همچنین قطر که یکی از حامیان جدی تروریست ها محسوب می‌شود که با همکاری ترکیه و عربستان حمایت های گسترده ای را از محور تکفیری داشت، اما پس از پیروزی های میدانی ارتش سوریه ازموضع خود عدول کرد و با واکنش شدید عربستان مواجه شد. به هر روی، اختلاف قطر با عربستان بر سر حمایت از اخوان المسلمین در مصر باعث شد تا دوحه در سیاست های خود در خصوص دمشق تجدید نظر نماید.

۳- تبدیل اسد به یک چهره کاریزماتیک
کسب بیش از ۸۸ درصد آرا توسط اسد، پاسخ کوبنده مردم سوریه به مدعیان غربی بود. در مدت بحران سوریه، معارضین این گونه القا می‌کردند که مردم سوریه تمایلی به ریاست جمهوری بشار اسد ندارند. با این وجود و با توجه به موانع و سنگ اندازی های فراوان، مردم سوریه در یک حضور غافلگیرانه در انتخابات ریاست جمهوری و با رأی قاطع به بشار اسد، نشان دادند که نسبت به حاکمیت بشار و مشروعیت وی، جای هیچ شبهه‌ای باقی نگذاشتند.

هرچند که بسیار از تحلیلگران غربی معتقدند خصوصیات فردی بشار اسد در پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری بی تأثیر نبوده است. به هرشکل، اسد با یک شخصیت جدید و بالاترین میزان محبوبیت در بین سوری ها، پیروزی خود را تثبیت نموده است و بیش از گذشته نیز در بین مردم این کشور محبوبیت دارد.

۴- تثبیت مقاومت در سوریه
به تعبیر بسیاری از تحلیلگران، سوریه تنها کشور عربی است که از حرکت مقاومت حزب ا… و انتفاضه فلسطین در برابر توسعه طلبی های رژیم صهیونیستی حمایت کرده است. حتی در خلال جنگ های ۳۳ روزه و ۲۲ روزه، کشورهای مصر و عربستان برای شکست حزب ا… در لبنان و حماس در غزه در کنار صهیونیست ها بودند. اما سوریه حامی سرسخت حزب ا… بود. در طول بحران، حمایت محور مقومت از دمشق، توانست مقابل زیاده خواهی های معارضین را بگیرد. لذا شرایط جدید سوریه و پیروزی اسد باعث تثبیت مقاومت در این کشور شده است.

۵- حفظ موازنه قوا و نظم منطقه ای
در طول بحران سه ساله سوریه، آن چه که برای محور مقاومت اولویت داشت، حفظ این کشور و جلوگیری از سقوط آن بود. در واقع سقوط اسد ممکن بود حرکت های بنیادگرایی نیروهای افراطی را در منطقه توسعه دهد. هرچند که حمایت روسیه و چین از نظام سوریه در مقابل تروریست ها و وتوی قطع نامه های ضد سوری در شورای امنیت در همین راستا بود. چرا که سوریه در استراتژی امنیتی روسیه و چین به عنوان یک شریک مهم راهبردی ارزیابی می‌شود. هر چند که حمایت های روسیه، چین و حتی ایران از سوریه ناشی از منافع ژئوپولتیک در سوریه و برای قدرت نمایی این کشور ها در سطح جهانی در پاسخ به بلند پروازی های غرب ارزیابی می‌شود.

به هر شکل، شرایطی که به عنوان مهمترین مولفه های ژئوپولتیک سوریه نام برده شد، به عنوان عناصر تأثیرگذار در آینده سیاسی این کشور محسوب می‌شود.