به گزارش پارس ؛ سخنگوی دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق گفت: ایران ۱۳۰ هواپیمای جنگی عراقی را به این کشور پس داد. به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، قاسم عطا توضیح داد: ایران ۱۳۰ هواپیمای جنگی مسلح به مهمات را به عراق بازگرداند. این هواپیماها بیش از ۲۰ سال در اختیار ایران بودند.

عراق در دوره ریاست جمهوری صدام حسین و به هنگام رویارویی با حمله نظامی آمریکا و متحدانش در سال ۱۹۹۱ پس از اشغال کویت، شمار زیادی از هواپیماهای نظامی و غیرنظامی خود را به فرودگاه های ایران فرستاد تا از حملات آمریکا در امان بمانند.ئ تعداد دقیق این هواپیماها مشخص نیست اما شامل هواپیماهای نظامی ترابری و جنگنده و غیرنظامی مسافری و باری هستند.

بعد از پایان حمله آمریکا به عراق در سال ۱۹۹۱، دولت های صدام و دیگر سران این کشور خواهان پس گرفتن این هواپیماها شدند اما ایران از این اقدام امتناع می کرد. سخنگوی دفتر فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در مصاحبه تلویزیونی اضافه کرد: مقامات ایرانی ۱۳۰ فروند هواپیمای جنگی عراقی را که از دهه ۹۰ میلادی نزد خود نگهداری می کردند پس دادند. این هواپیماها به مهمات و اسلحه پیشرفته ای مجهز و مسلح هستند.

وی افزود: این هواپیماهای جنگی پس گرفته شده از ایران در جنگ علیه داعش برای آزادی شهر موصل بکار گرفته خواهند شد. گروه داعش نزدیک به القاعده در هفته های اخیر مناطقی را در شمال عراق از جمله شهر موصل و تکریت به اشغال خود درآوردند.