به گزارش پارس، وزارت منابع طبیعی منطقه کردستان عراق در بیانیه ای از فروش دومین محموله نفت از طریق بندر جیهان به بازارهای جهانی ابراز خرسندی و تاکید کرد که محموله به خریداران تحویل داده شده است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد دو نفتکش دیگر در بندر جیهان ترکیه در حال بارگیری هستند.

سایت عراقی "سومریه نیوز" به نقل از منابع آگاه تأکید کرد، کردستان عراق روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار بشکه نفت از طریق بندر جیهان صادر می کند و طی روزهای آینده نیز دو محموله دیگر ارسال خواهد شد.

بر اساس این گزارش، منطقه کردستان عراق در ماه جولای آینده سقف تولید خود را تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز بالا می برد و انتظار می رود تولید نفت صادراتی تا پایان امسال به ۴۰۰ هزار بشکه برسد.

"تانر یلدز" وزیر نیروی ترکیه، در ماه می گذشته فاش کرد که کشورش نفت منطقه کردستان عراق را به بازارهای جهانی صادر کرده است.

دولت عراق به همین خاطر علیه ترکیه در محافل بین المللی شکایت کرده است.دولت عراق تاکید کرده است که فقط شرکت ملی "سومو" اختیار فروش نفت خام این کشور را دارد. نفت منطقه کردستان عراق ازطریق لوله به بندر جیهان ترکیه منتقل می شود. منابع رسانه‌ای جمعه گذشته فاش کردند که محموله نفت کردستان عراق به صهیونیستها تحویل داده شده است.

خبرگزاری رویترز انگلیس به نقل از منابع محلی گزارش داد، نفتکش "اس سی اف التای" مستقیما از بندر نفتی جیهان ترکیه حرکت نکرده است و محموله نفت ابتدا توسط کشتی دیگری از بندر جیهان بارگیری شده بود و پس از آن به سوی مالت حرکت کرد و در آنجا محموله خود را به کشتی "اس سی اف التای" انتقال داد.

"رحاب العبوده" عضو کمیسیون نفت و انرژی پارلمان عراق اخیرا از مسؤولان محلی منطقه کردستان عراق خواسته بود در خصوص قاچاق نفت این منطقه به اراضی اشغالی فلسطین تحقیق کند. العبوده گفته بود که اصرار مسؤولان منطقه کردستان برای صدور نفت، خبرهای منتشر شده در این خصوص (فروش نفت به صهیونیستها) را تأیید می کند.

همچنین گزارشهای منتشر شده حاکی است که رژیم صهیونیستی و آمریکا به فهرست خریداران غیرقانونی نفت منطقه کردستان عراق ملحق شده اند و رژیم صهیونیستی طی سال جاری ۴ محموله از نفت کردستان عراق را دریافت کرده است.