به گزارش پارس به نقل از ایسنا،محمدرضا تابش در جلسه بررسی مسائل و مشکلات روستای چاه افضل که با جمعی از حضور مدیران کل استان یزد و فرماندار و مسئولین ادارات شهرستان اردکان به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد،درباره مسائل روز منطقه و همچنین وضعیت کشاورزی سخنرانی کرد.

وی در بخشی از سخنانش، ساماندهی مردن در قالب تشکیلات برای کار جهادی و اعتقادی را ناشی از عمق نگاه راهبردی حضرت امام(ره) خواند و گفت: اگر بعد از تحولات مردمی در کشورهای منطقه تشکیلاتی مردمی پایه گذاری شده بود اداره کشور با مشارکت مردم انجام و به نیازهای ضروری پاسخ داده می شد، تداوم این حرکتها تضمین می گردید.

نماینده مردم اردکان در مجلس، فقدان این تشکیلات در کشورهایی نظیر عراق، مصر و افغانستان را دلیل نداشتن انگیزه لازم مردم برای دفاع از دستاوردهایشان داسنت.

وی همچنین با ابراز تاسف از پیشروی تعجب آور نیروهای تکفیری داعش در عراق، به داعش هشدار داد که در صورت هرگونه بی‌احترامی به امامان شیعه بسیج مردمی علیه آن‌ها صورت خواهند گرفت و به سرعت نابود خواهند شد.

وی افزود: امروز علی رغم وقوع تحولات مردمی و اسلامی در کشور هایی نظیر عراق و مصر و افغانستان اگر شاهد هستیم بعد از گذشت دورانی نه چندان طولانی تهدیدات زیادی امنیت این کشور ها رابه مخاطره انداخته و مردم نیز شاید خیلی انگیزه و امکانات لازم برای دفاع از دستاوردها را ندارند، در مقام مقایسه جمهوری اسلامی ایران که در سایه تدابیر حضرت امام (ره) نهاد های مردمی را تأسیس نمود تا هم در خدمت رفع نیاز های مردم کارهایی جهادی و سریع و با مشارکت خود آنها، انجام دهند و هم از جان و مال و ناموس آنها و امنیت کشور با سازماندهی خودشان دفاع نمایند به عمق نگاه راهبردی حضرت امام (ره) و در تداوم آن رهبری معظم انقلاب اسلامی که نشأت گرفته از ایمان و توکل آنها و ملت ایران به خداوند و ساماندهی مردم در قالب تشکیلاتی بود که با کار جهادی و اعتقادی وظایف سازمانی خویش را به انجام برسانند پی می بریم و رمز استواری و ماندگاری انقلاب اسلامی در این تیزبینی رهبران و مشارکت مردم در همه امور است.

به گفته وی، اگر بعد از تحولات مردمی در کشور های منطقه تشکیلاتی مردمی پایه گذاری شده بود اداره کشور با مشارکت مردم انجام و به نیاز های ضروری پاسخ داده می شد، تداوم این حرکتها تضمین می گردید.

تابش با ابراز تاسف از اوضاع عراق و تصرف چند استان و شهر و مرکز استراتژیک توسط گروهک تکفیری داعش و با بیان اینکه امنیت عراق با امنیت ایران گره خورده و حاکمیت و مردم ایران دل نگران و مراقب وضعیتی هستند که متاسفانه در کشور همسایه مان شاهد آن هستیم، تصریح کرد: هر گونه بی احترامی به امامان شیعه و مرقد و بارگاه آنها پیامد های غیر قابل پیش بینی مردمی خواهد داشت و به طرفه العینی مرتکبین اعمالی که مقدسات مردم و وحدت بین مسلمانان را هدف گرفته اند نابود خواهند شد و به جزاء اعمالشان خواهند رسید.

تابش درباره مسائل کشاورزی نیز با بیان اینکه مجلس کمک کار دولت در حل مسائل و مشکلاتی که گریبان گیر کشاورزی کشور است، خواهد بود گفت: خوشبختانه با تصویب قانون انتزاع، گامی موثر در یک پارچه کردن مدیریت تولید و حمایت از تولید کنندگان برداشته شد.

وظایفی که دولت در زمینه تنظیم بازار و واردات محصولات کشاورزی دارد در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز گردیده است منتها باید تشکیلات وزارت خانه متناسب با این تحول قانونی طراحی شود.

به گفته این نماینده مجلس، متعاقب تصویب قانون افزایش بهره وری محصولات کشاورزی که منجر به کاهش تصدی گری های دولت و فرا هم آمدن زمینه فعالیت تشکل های مردمی تولیدی و واگذاری کار به بخش خصوصی گردیده است.

وی با بیان اینکه انتظار افزایش بهره وری عوامل تولید را داریم، افزود: به نظرم سیستم کنونی وزارت جهاد و کشاورزی ظرف مناسبی برای اجرا این قانون اثر بخش و تحول زا نیست و باید تغییرات ساختاری متناسب با اجرا این قانون در وزارت خانه انجام گیرد. در مدیریت منابع آبی کشور وزارت نیرو به انتقال آب حوزه ای توجه خوبی دارد . که قدر دان این مسئله هستیم و خوشبختانه با توجه به اینکه ۹۵% منابع آبی در داخل کشور قابل مدیریت است. انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی که در این وضعیت بحران آبی عمده مصرف کننده آب است در نوع مصرف آب تجدید نظر کند. طرح های خوبی در این زمینه پیش بینی شده که اجرای فوری انها مهم است.

تابش اظهار داشت: توجه به مسئله آب مجازی با توجه به کم آبی کشور بسیار حائز اهمیت است باید بر خلاف آنچه طی چند سال گذشته انجام شده که ما بیشتر تولید صیفی‌جات و سبزی جات را داشتیم که آب زیادی مصرف می کردند و آنها را صادر نمودیم، الان بیشتر محصولات کم آب خواه با ارزش اقتصادی بالا را تولید و صادر کنیم و در مقابل محصولاتی که آب فراوان مصرف می کنند و قیمت پایین‌تری دارند وارد کنیم تا به این طریق بخشی از کمبود آب کشور راجبران کنیم.در واقع در قالب واردات محصولات کشاورزی واردات آب به کشور را داشته باشیم .

وی بر ضرورت مدیریت واردات که به گفته وی بی برنامگی در این خصوص لطمه های زیادی به کشاورزی کشور زده است و به کشاورزان ضربه وارد کرده و هم ایجاد رانت کرده است، تاکید و خاطر نشان کرد: در این راستا مجلس شورای اسلامی نیز تحقیق و تفحص را در دست اقدام دارد.

این عضو کمیسیون برنامه مجلس افزود: علیرغم کاهش بودجه کشور مجلس و دولت بودجه مربوط به کشاورزی و منابع طبیعی را در سال جاری افزایش داده اند.

وی تصریح کرد: تاسیس معاونت نظارت در مجلس دستاوردش اعمال وظایف نظارتی کمیسیون ها و نمایندگان نسبت به اجرا قوانین و کارکرد های وزارت خانه ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی است که این موضوع نیز مجدانه، دنبال خواهد شد.

تابش با اشاره به موضوع اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی گفت: در این بحث مجلس خواستار ارائه الگوی کشت و تولید مناسب با ظرفیت های کشور توسط وزرات جهاد کشاورزی شده و در این عرصه که شاید یکی از مهمترین عرصه های تحقق اقتصاد مقاومتی باشد حساس و پیگیر است. خوشبختانه در جهت اجراء قانون استخدام ناظران کشت گندم از ۱۰ هزار نفر نیروی متخصص که تکلیف قانونی وزراتخانه بود ۳۰۰۰ نفر استخدام شدند و کار استخدام ۷۰۰۰ نفر دیگر در حال بررسی است.

به گفته وی، بازنگری در نحوه اجرا قانون بیمه محصولات کشاورزی و توجه به تناسب کشت محصولات کشاورزی با توان اکولوژی و تاکید به اولویت بیمه محصولات استراتژیک یک ضرورت است.