به گزارش پارس به نقل از فارس، «علاء الدین بروجردی یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، در خصوص روابط ایران و مصر تأکید کرد: ما مصر را کشوری مهم با تمدن چند هزار ساله و از مهمترین کشورهای عربی می دانیم. این یک قاعده کلی است و ما همین نگاه را در دوران مبارک و مرسی درباره مصر داشتیم و در شرایط فعلی هم به همین صورت است.


آینده روابط ایران و مصر

بروجردی افزود: طبیعتا در دنیای سیاست روابط دو جانبه است، و منافع ملی مبتنی بر احترام متقابل است.

وی ادامه داد: ما هیچ وقت صدای خوبی را از مصر دوران مبارک نشنیدیم و دوران مرسی هم بسیار کوتاه بود و دورانی نبود که بتوانند جمع بندی روشنی داشته باشند.

بروجردی خاطرنشان کرد: اکنون هم منتظریم که ببینیم در دوران فعلی چه می‌خواهند انجام دهند، موضع گیری‌های اولیه از دولت آقای السیسی چیزی نبود که احساس شود نوعی نگاه مبتنی بر منافع متقابل و احترام متقابل از درون آن استشمام شود.

بروجردی اظهار داشت: هر وقت این صدا را از طرف مقابل بشنویم، قطعا صدای تهران برای پاسخ دادن بلندتر است و هیچ زمانی دیر نمی‌شود و ما به همکاری با مصر معتقدیم زیرا این کشور با ملت بزرگ و میراث فرهنگی عظیم و نقشی که در گذشته در جهان اسلام و عرب ایفا می کرد، باید به آن عظمت و وضعیت سابق برگردد و ما هم آماده همکاری و کمک هستیم. باید ببینیم که چه سیاستی از قاهره بیرون می‌آید و رقم می خورد و چه صدایی شنیده می‌شود.

ارزیابی انتخابات سوریه

بروجردی که اخیرا در جریان انتخابات ریاست جمهوری سوریه در رأس هیأتی به این کشور سفر کرده بود، اظهار داشت: سوریه کاملا فضایی انتخاباتی داشت. برخلاف ادعای برخی رسانه ها؛ انتخابت ریاست جمهوری سوریه فرمایشی نبود بلکه این انتخابات به صورت رقابتی ، مردمی و آزاد برگزار شد.

وی افزود: مردم سوریه برای مشارکت در انتخابات انگیزه داشتند و معتقد بودند که با مشارکت در انتخابات سرنوشت کشورشان را رقم خواهند زد و با این انتخابات یک تصمیم مهم سیاسی اتخاذ می کنند.

بروجردی تأکید کرد: رقابت دو نامزد با بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که انتخابات این کشور از تک حزبی و فردی به چند حزبی تبدیل شده و قانون اساسی این کشور تغییراتی کرده است.

وی ادامه داد: گروه‌های مسلح برای مردم در زمان برگزاری انتخابات حرمت قائل نشدند و حتی در هنگام انتخابات از کشتن مردم دست برنداشتند.

بروجردی گفت: نیمی از اعضای هیأت ما ابتدا به استان حلب رفتند و معارضه مسلح در زمان انتخابات با حملات خمپاره ای تعدادی را در این استان کشتند و یا زخمی کردند؛ تیم ایرانی با مجروحان ملاقات کرد.

 حماسه سیاسی در سوریه

بروجردی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که مردم حملات گروه‌های مسلح را به سخره گرفته بودند و این حملات برای آنها اصلا مهم نبود؛ به عنوان مثال فردی که با فرزند شش ساله‌اش در انتخابات مشارکت کرده بود، به علت اصابت یک گلوله خمپاره فرزندش نیمه فلج و ظاهراً قطع نخاع شد که این کودک را همراه پدرش به بیمارستان منتقل کردند. پدر این فرزند در بیمارستان به تیم ایرانی گفته بود که برای رأی دادن به مرکز رأی گیری می رود سپس به بیمارستان بازمی گردد. مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری این انتخابات را به حماسه سیاسی تبدیل کرده بود.

وی ادامه داد: پانزده هیئت از سراسر جهان به سوریه رفته بودند و ما یک روز بعد از انتخابات سوریه نشستی را در دمشق برگزار کردیم و در این نشست هیئت هایی از روسیه، آمریکا، ایرلند و کانادا حضور داشتند و به طور کلی کشورهای غربی در نشست دمشق حضور پررنگی داشتند و هفت یا هشت شبکه خبری منطقه ای و شاید جهانی این نشست را پوشش خبری دادند و بیانیه پایانی را در نشستی یک ساعته و به دور از رسانه ها آماده کردیم که همه هیئت ها درباره بیانیه پایانی به توافق رسیدند.

بروجردی تأکید کرد: دولت سوریه قانون اساسی را تغییر داد ، انتخابات مجلس نمایندگان را برگزار کرد، و گام به گام به سوی ایجاد محیطی دمکراتیک و آزاد پیش رفت، که همین این امور بیانگر تصمیم صادقانه دولت سوریه برای ایجاد تحولات و تغییرات سیاسی است.

دیدار با بشار اسد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره دیدارش با بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت: ما در دیدار با بشار اسد مشاهده کردیم که ایشان به علت برگزاری انتخابات و وقوع این اتفاق مهم در کشورش بسیار خرسند بود. رنگ روی انگشت وی نیز نشان می داد که در انتخابات مشارکت کرده است. در دیدار با بشار اسد درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه ، مواضع کشورها درباره این انتخابات ، روابط تهران و دمشق و مسائل منطقه ای گفتگو کردیم.

بروجردی افزود: دولت سوریه درب را به روی کسانی که به هر دلیلی در جبهه مخالف قرار گرفته‌اند، ولی دستشان به خون مردم آغشته نیست ، بازتر خواهد کرد. دولت سوریه راه را برای بازگشت کسانی که به علل عشیره ای یا نارضایتی در جبهه مخالف قرار گرفته اند ، هموارتر خواهد کرد و تلاش خواهد کرد که وفاق ملی تحقق یابد.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد که راه حل بحران سوریه باید سوری – سوری باشد و مخالفان و دولت سوریه باید با همدیگر مذاکره کنند زیرا سوریه ، کشور آنها است نَه کشور ما یا آمریکایی ها .

آمریکا باید مشوق دموکراسی باشد

بروجردی تأید کرد: جان کری وزیر خارجه آمریکا در بیروت گفته بود که انتخابات سوریه قابل قبول نیست در حالی که چنین اظهاراتی دخالت آشکار در امور داخلی دیگر کشورها است . آمریکایی ها که مدعی دمکراسی هستند باید مشوق دمکراسی باشند نَه مخالف دمکراسی .

وی ادامه داد: من معتقدم که سوریه به سوی فضای سیاسی بازتری پیش می رود و این فرصت بسیار خوبی برای طرف مقابل است که به کشته شدن تعداد کمتری از شهروندان سوری کمک کند؛ زیرا کشورهایی مانند آمریکا بحران سوریه را به مردم این کشور تحمیل کرده اند و باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا قبل از انتخابات سوریه اعلام کرد که دولتش سلاح های پیشرفته تری به گروه های مسلح خواهد داد و بیش از پیش به آنها آموزش خواهد داد .

آماده شدن شرایط برای دولت وحدت ملی

بروجردی در پاسخ به این سئوال که آیا بشار اسد پس از انتخابات به اقداماتی مانند تشکیل دولت وحدت ملی و مشارکت دادن مخالفان در این دولت دست خواهد زد، اظهار داشت: شرایط و فضا برای ورود به این مرحله کاملا آماده است .

وی افزود: ما از روز اول اعلام کردیم که بحران سوریه از طریق سیاسی باید حل شود و در این زمینه تلاش های خود را به کار گرفتیم و در تهران نشستی بین مخالفان و دولت برگزار کردیم. در دمشق نیز این کار را انجام کردیم و چندین بار تلاش های منطقه ای انجام دادیم؛ با کشورهایی مثل ترکیه و قطر تماس حاصل کرده و صحبت کردیم.

بروجردی با اشاره به اعلام موضع جدید آمریکا در خصوص حل بحران سوریه از طریق سیاسی افزود: ما که هیچگاه درخصوص تلاش برای حل سیاسی بحران سوریه منتظر رهنمود آمریکا نبودیم . ولی آمریکا چون معتقد به این رویه نبود و قبول نداشت، از این منظر می گویم یک موضع جدید از طرف آمریکایی ها بود.

 اتهامات به ایران درباره سوریه

بروجردی درخصوص روابط ایران و سوریه و اتهامات و ادعاهای مطرح شده علیه ایران در این زمینه گفت: ما برخلاف کشورهایی که کارهای خودشان را انجام می‌دهند و اعلام نمی‌کنند، همیشه در بالاترین سطوح اعلام کرده‌ایم که به دولت سوریه نظر مشورتی می دهیم، و این خیلی طبیعی است؛ سوریه متحد ما و خط مقدم جبهه مقابله با رژیم صهیونیستی است.

وی درباره ادعای حضور نیروهای ایرانی در سوریه افزود: نیازی نیست که ما نیرو به سوریه ببریم؛ ارتش سوریه از قدرتمندترین ارتشها بین کشورهای عربی است، و اکنون هم عملا در کنار آن، ارتش دیگری از مردم و جوانان این کشور تشکیل شده است که می خواهند از سرزمین خود دفاع کنند.

نگرانی غرب از بازگشت اتباع خود از سوریه

بروجردی خاطرنشان کرد: ولی در مقابل اکنون ملاحظه می کنید که آمریکا و چندین کشور اروپایی اعلام کرده اند که نگران بازگشت اتباع خود از جنگ سوریه هستند. این امر نشان می دهد که بیگانگان در این مسأله حضور دارند.

سیاست غیرمنطقی انگلیس درباره سوریه

بروجردی اظهار داشت: کسانی که خارجی هستند و به سوریه رفته اند باید برگردند؛ این که پارلمان انگلیس به دنبال لغو این افراد است تا آنان به انگلیس باز نگردند غیر منطقی است؛ مگر چنین امری امکان پذیر است. آنان سلاح داده اند و جنگ و بحران به راه انداخته اند و افراد آنان به سوریه رفته در حال جنگ هستند؛ ولی اکنون می خواهند تابعیت آنان را لغو کنند !

وی افزود: این امر پذیرفتنی نیست، زیرا این افراد خارجی هستند و باید از سوریه خارج شوند و به کشورهایشان بازگردند.

بروجردی تأکید کرد: دولت انگلیس هنگامی که به این افراد تابعیت داده است باید مسؤولیت پذیر باشد. و اگر می خواست تابعیت آنان را لغو کند، باید از همان ابتدای جنگ به آنان درباره لغو تابعیت هشدار می داد، نه اکنون که آثار شکست پدیدار شده است. این سیاست غیرمنطقی و غیرقابل قبول است.

فرار آمریکا از پاسخ به سئولات مردم منطقه

بروجردی با اشاره به خودداری "جان کری" وزیر خارجه آمریکا از پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره دلیل سفر اخیرش به منطقه، گفت: این سئوال افکار عمومی بود، و آمریکا ممکن است که از سئوال یک خبرنگار فرار کند، ولی این سئوال یک فرد نیست، بلکه سئوال یک ملت و یک جامعه و یک منطقه است.

تغییر سیاست آمریکا درباره حزب الله

بروجردی اظهار داشت: آمریکا بالاخره حزب الله را پذیرفت و به رسمیت شناخت و اعلام کرد که ایران، حزب الله و روسیه باید برای حل مشکل کمک کنند.. بنابراین ما باید این موضع را تغییر سیاست آمریکا و پذیرفتن واقعیتها تلقی کنیم؛ انسان اگر در زندگی واقعیتها را نپذیرد، واقعیتها خودش را بر انسان تحمیل خواهد کرد.

وی افزود: حزب الله دارای سیاستی منطقی و کاملا آزادانه، و بخشی از حاکمیت لبنان است؛ بنابراین آمریکا چگونه می تواند به حزب الله که هم در حاکمیت لبنان و هم در مجلس و هم دولت حضور دارد، تروریست بگوید.

بروجردی تأکید کرد: اگر آمریکا واقعا در این گفتار خود صداقت داشته باشد، خود این مسأله می تواند به عنوان یک سیاست جدید در نظر گرفته می شود؛ و مبنای خوبی برای حل بحران با کمک ایران، حزب الله و روسیه باشد؛ البته اگر یک مانور سیاسی نباشد چرا که ما مانند همیشه در صداقت آمریکا تردید داریم.

مشکل با عربستان با یک دعوت حل نخواهد شد

وی در پاسخ به این سوال که آیا میان ایران و عربستان به تازگی تماس هایی درباره بحران سوریه وجود داشته است؟ خاطرنشان کرد، فکر می کنم که عربستان مدتی طولانی است سیاست قهر را در پیش گرفته است وگرونه دولت جدید آقای دکتر روحانی از روز اول اعلام کرد که ما آماده و علاقه مندیم که صفحه جدیدی را با عربستان باز کنیم، اما پاسخی دریافت نشد و اتفاقی هم رخ نداد.

وی دعوت اخیر عربستان از وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در کنفرانس همکاری‌های اسلامی را موضوع جدیدی عنوان کرد و افزود: بالاخره ماه هاست از کار دولت روحانی می گذرد و این اتفاق اکنون افتاده است.

بروجردی در باره اعلام وزیر خارجه ایران در خصوص شرکت نکردن در این کنفرانس گفت: تصمیم در این زمینه را دولت اتخاذ می کند. من می خواهم بگویم که مشکل با عربستان و ورود عربستان در تحولات منطقه با یک دعوت بعد از این سیاست هایی که همه می دانند حل نخواهد شد و نیازمند یک تصمیم گیری اساسی و یک نقشه راه است.

وی تصریح کرد، به نظر من اگر عربستان واقعا تصمیم جدی داشته باشد به تغییر سیاست در جهت ایجاد آرامش و امنیت در منطقه و مخالفت با آتش افروزی [این تصمیم] می تواند در تحولات منطقه خیلی تاثیر گذار باشد.

سیاست ایران درباره قطر

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص روابط ایران و قطر گفت: در هر صورت سیاست ما در منطقه خلیج فارس داشتن رابطه خوب با همه همسایگان است، همانند بقیه همسایگانی که در حوزه خلیج فارس نیستند.

وی افزود: ما با کشورهایی مانند عمان بصورت سنتی همیشه رابطه خوب داشتیم و این روابط بسیار هم موفق بوده و انصافا  بصورت یک الگو در این منطقه قابل طرح است.

بروجردی افزود: تا آنجا که من مطلع هستم با قطری ها ارتباط همیشه وجود داشته است، حتی در آن دورانی که قطر در پرونده سوریه فعال بود.

بروجردی خاطرنشان کرد: ولی ارتباطات یک طرف ماجرا است و سیاست ها طرف دیگر ماجرا؛ یعنی ارتباط بدون تغییر سیاستها کاری از پیش نخواهد برد، به نظر می رسد که ما باید شاهد تحولی در نگاه کشورهای منطقه به امنیت باشیم.

اقدام ارزشمند امیر کویت

بروجردی تأکید کرد: اخیرا امیر کویت با سفر به تهران و امضای توافقنامه های متعدد اقدام ارزشمندی را انجام داد؛ و این مسائل حتما در راستای سیاست ما است.

وی خاطرنشان کرد: چرا نباید با کشورهای همسایه  که هم کیش ما هستند و مسلمانند و عملا با آنها ملیاردها دلار داد و ستد داریم و تعداد زیادی از اتباع ما در این کشورها حضور دارند، رابطه خوب داشته باشیم.

بروجردی اظهار داشت: بنابراین به نظر می رسد که باید حتما صفحه جدیدی در روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه باز شود، و این امر بتواند آغازی باشد برای اینکه در یک کار جمعی، امنیت منطقه حفظ شود.

بروجردی با اشاره به کشته شدن هزاران نفر از شهروندان در عراق و افغانستان به دلیل لشکرکشی های آمریکا به منطقه، تأکید کرد: بیگانگان نمی توانند حلال مشکل ما باشند ما باید با خرد جمعی، همکاری جمعی، و کار جمعی، امنیت منطقه را حفظ کنیم.

عراق به مسئول قدرتمندی نیازمند است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره تحولات کنونی عراق گفت: عراق در کنار سوریه، همپیمان ما درمنطقه است؛ ما عملا معتقدیم که یکی از مهمترین کشورهای اسلامی و عربی در منطقه عراق است.

بروجردی افزود: به لحاظ همسایگی و مرز طولانی دو کشور، امنیت عراق بسیار برای ما مهم است، و ما همیشه در این زمینه و مسائل دیگر تبادل نظر داشته‌ایم و این مشورتها همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به انتخابات اخیر پارلمانی، خاطرنشان کرد: مردم عراق مسؤول قدرتمندی را می خواهند که برایشان امنیت ایجاد کند.

بروجردی با اشاره به انفجارها و مشکلات گروه‌های تروریستی مانند داعش در عراق، اظهار داشت: مردم عراق احساس کردند که دولت قانون و آقای مالکی بسیار با اقتدار عمل کردند و مقابل تروریست ها ایستادند.

بروجردی ادامه داد: شاید یکی از دلایل رأی بالای دولت قانون، همین نکته است؛ ولی در هر صورت عراق گروه‌های سیاسی متعددی دارد و حتما برای ایجاد ثبات و حاکمیت با امنیت پایدار در عراق، باید کاری جمعی و توافقی شکل بگیرد؛ و ما هم حتما از این مسأله حمایت می کنیم.

بروجردی افزود: در عراق هم موضوع کردها مهم است و هم برادران اهل سنت؛ در هر صورت عراق ویژگی های خاص خودش را دارد، بنابراین ما به عنوان جمهوری اسلامی حتما کمک خواهیم کرد که این توافق با سرعت حاصل شود.

بروجردی خاطرنشان کرد: موضوع عراق مثل بحث سوریه است؛ ما در سوریه همیشه معتقد بوده‌ایم که مشکل با راه حل سوری - سوری باید حل شود؛ اینجا هم مشکل باید عراقی - عراقی حل بشود ما صرفا به عنوان یک کشور همسایه دوست عراق نظر مشورتی می دهیم تصمیم را خودشان می گیرند؛ ما هیچ وقت به خومان اجازه نمی دهیم که هیچ طرحی را برای دیگران طراحی کنیم و بگوئیم شما حل کنید.

وی تأکید کرد: گروه‌های عراقی خودشان باید به جمع بندی برسند و ما حتما مشوق آنها هستیم، که هر چه سریع تر به این جمع بندی برسند، تا ماجرای لبنان که مدتها است درگیر انتخاب رئیس جمهور هستند تکرار نشود؛ ولی اینکه ما بگوئیم چه کسی باشد یا نباشد، قطعا جزء سیاستهای ما نیست.

حمله داعش به سامراء

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص حمله گروه تروریستی داعش به شهر سامراء و مرقد مطهر امامین عسکریین (ع) گفت: بدون تردید گروهک‌هایی مانند داعش در خط آمریکا و رژیم صهیونیستی حرکت می کنند.

بروجردی با اشاره به ادعای داعش برای ایجاد "حکومت عراق و شام" و کشتار مردم، اظهار داشت: آیا حکومت برای مردم نیست؛ پس آنها چرا مردم را می کشند؛ این حتما یک خط انحرافی و حرکت تمام عیار تروریستی، در جهت خواست رژیم صهیونیستی است.

بروجردی با بیان اینکه همگان اهداف گروه تروریستی داعش را شناخته اند، تأکید کرد: خواست این گروه به هیچ وجه نمی تواند شکل بگیرد و در نهایت سرکوب خواهد شد.

مذاکرات ایران و 1+5

علاء الدین بروجردی در خصوص مطرح شدن موضوع موشکهای ایران در مذاکرات ایران و 1+5 و آینده این مذاکرات گفت: ما قبلا اعلام کردیم که موشکهای ایران خیلی بزرگتر از آن است که روی میز مذاکرات 1+5 قرار بگیرند؛ واقعیت این است که این موضوع ارتباطی با بحث هسته‌ای ندارد و بیش از هرکسی آمریکا این مسأله را می داند؛  16 سازمان اطلاعاتی آمریکا رسما اعلام کرده اند که ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین سلاح هسته ای فقط بهانه ای است که بچه لوسی مانند رژیم صهیونیستی مرتب آن را تکرار می کند و آمریکا هم تکرار کننده حرفهای این رژیم نامشروع در منطقه است.

بروجردی تأکید کرد: سیاستهای ما واقعا شفاف است و حتما از حقوق هسته‌ای خودمان که در چارچوب معاهده ان پی تی و مقررات آژانس است عقب نشینی نمی کنیم و معتقدیم که امروز جمهوری اسلامی ایران کشوری است با توانمندی صلح آمیز هسته‌ای.

بروجردی ادامه داد: موضوع موشکهای ایران هیچ ارتباطی با موضوع هسته ای ندارد و خط قرمز باقی خواهد ماند؛ و همانطور که اجازه ندادیم بحث تحولات سیاسی وارد موضوع شود، این هم از همان جنس است.

بروجردی گفت: اصول کار ما در رابطه با هسته‌ای کاملا مشخص است؛ ما زیاده خواهی نداریم و چیزی هم از دیگران گدایی نمی کنیم ؛ آنچه را به دست آورده‌ایم با اتکای به توانمندی‌های ملی و فکر ایرانی اجرا کردیم این نه هدیه روسیه بود و نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگر.

بروجردی اظهار داشت: در مذاکرات استانبول هم صریحا به خانم اشتون گفته شد که اگر نخواهند حقوق ما را به رسمیت بشناسند ما حتما به خانه اول باز می گردیم، یعنی اینکه نخست اراک ظرف یک سال تکمیل خواهد با آب سنگین بدون محدودیت، و دوم فوردو با سانترفیوژهای نسل جدید بدون محدودیت فعال می شود و سوم اینکه 20 درصد را شروع می کنیم، زیرا حق ما است.

بروجردی با بیان اینکه "غنی سازی تا زیر بمب اتم حق ما است" تأکید کرد: بمب اتم خط قرمز ما است و ما تنها کشوری هستیم که علاوه بر تعهد در ان پی تی، فتوایی را نیز در این زمینه داریم.