به گزارش پارس به نقل از تسنیم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب چهارشنبه در نشستی که در «شورای امور جهانی شیکاگو» برگزار شد درباره جوانب مختلف مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 گفت‌وگو کرد. خانم اشتون در این نشست گفت ایران به مفاد توافق هسته‌ای ژنو که در سال گذشته بین دو طرف منعقد شد پایبند بوده است.

منظور خانم اشتون از توافق هسته‌ای ژنو توافق موقتی است که ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین) به همراه آلمان در روز 3 آذر 1392 (برابر با 24 نوامبر 2013) در ژنو به آن دست یافتند. اجرای این توافق از 30 دی (20 ژانویه) آغاز شد.

بر اساس این توافق که «طرح اقدام مشترک» نامیده می‌شود ایران پذیرفت تا در مدت شش ماه بخشی از فعالیت‌های انرژی هسته‌ای خود را محدود کند و در مقابل 6 کشور نامبرده توافق کردند در این مدت برخی تحریم‌ها را کاهش دهند و تحریم هسته‌ای جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال نکنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست شب چهارشنبه گفت که ایران در صورتی که از برنامه هسته‌ایش دست بردارد می‌تواند به اقتصادش کمک کرده و جایگاهش در منطقه را ارتقاء دهد. این مقام اتحادیه اروپا همچنین گفت که به دنبال راهکاری جامع برای پایان دادن به یک دهه تنش‌های هسته‌ای با ایران است و افزود: «ایران به تمامی مفاد توافق موقت ژنو عمل کرده است.»

کشورهای غربی ایران را به پیگیری اهداف نظامی در لفافه برنامه هسته‌ای این کشور متهم می‌کنند، اما ایران این ادعاها را رد کرده و تأکید می‌کند هدف از این برنامه تولید برق و ایزوتوپ‌های قابل استفاده در درمان سرطان است. ایران از کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) است و برنامه هسته‌ای این کشور تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

خانم اشتون در نشست شب چهارشنبه که موضوع آن «روابط فراآتلانتیک» بوده درباره موضوعات مختلف دیگر از جمله تحولات سوریه هم اظهار نظر کرده است. این مقام اروپایی خواستار افزایش فشارها بر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه شده و از برگزاری انتخابات در آن کشور انتقاد کرده است.

وی گفته است: «اینکه بشار اسد در این شرایط خواستار برگزاری انتخابات شده، کاملاً مضحک است. ما باید فشارها بر اسد را ادامه دهیم و او را ترغیب کنیم تا به آن دسته از مردم سوریه که می‌توانند رهبری آن کشور را به عهده بگیرند اجازه دهد وارد میدان شوند.»