به گزارش پارس به نقل از فارس، «کاترین اشتون» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چهارشنبه شب در آستانه آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای، گفت ایران تاکنون بر اساس توافق ژنو به تعهدات خود عمل کرده است.


ایران و گروه موسوم به ۱+۵ روز سوم آذر سال گذشته در شهر ژنو به توافقی موقت دست یافتند. طرفین بر اساس آن توافق تعهداتی را پذیرفته و قرار شد در فرصتی ۶ ماهه برای دستیابی به راهکاری جامع تلاش کنند.

خانم اشتون که در نشست موسسه «شورای امور جهانی شیکاگو» صحبت می‌کرد، با بیان اینکه به دنبال رسیدن به راهکاری جامع برای مناقشه هسته‌ای ایران است، گفت: «ایران به هرآنچه در توافق موقت وعده داده بود، عمل کرده است.»

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، روز ۲۳ اردیبهشت در حالی در شهر وین آغاز می‌شود که طرفین اعلام کرده‌اند بحث بر سر پیش‌نویس توافق جامع از این دور آغاز می‌شود. «سرگئی ریابکوف» نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای این هفته گفت این دور از مذاکرات باید به توافق بر سر برخی مفاد متن توافق نهایی منجر شود.

اشتون در بخش دیگری از اظهاراتش در اثرگذاری توافق احتمالی در مسئله هسته‌ای بر اوضاع سوریه ابراز تردید کرد. اشتون همچنین برگزاری انتخابات در سوریه را «مضحک» خواند و گفت باید به فشارها بر نظام سوریه داد.

اوضاع اوکراین، وضعیت مصر و مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم‌صهیونیستی از جمله دیگر موضوعات مورد بحث اشتون در این نشست بود.