پایگاه خبری تحلیلی « پارس» -   در چند روز اخیر ا انتقاد رسانه های اصلاح طلب در رابطه با مستند « من روحانی هستم» تهیه شده در مرکز مستند سفیرفیلم موجی رسانه ای را در به راه انداخته است. این فیلم که در چند وقت گذشته اکران های متعددی را در دانشگاه ها تجربه کرده است، صبح امروز انتقاد علی لاریجانی را نیز برانگیخت.

صبح امروز علی لاریجانی با انتقاد از این مستند در رابطه با نقش حسن روحانی در ماجرای مک فارلین گفت: همین چند روز پیش دیدم چه سر و صدایی در کشور به وجود آمده است آن هم بر سر یک سی دی، سی دی که با عنوان « من روحانی هستم» پخش شده است. در این سی دی یک سری مطالبی را مطرح کردند که برخی از مطالب خلاف واقع است. آقای روحانی رئیس جمهور را متهم کردند که شما در داستان مک فارلین حضور داشتید، این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک فارلین نداشته است، چرا خلاف واقع می گویید؟ چرا دروغ می گویید؟

اما لاریجانی چه کسی را دروغگو خطاب کرده است؟ در ابتدا به نظر می رسد که مخاطب این دروغ پراکنی مستند سازان سفیر باشند اما بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی توسط برخی رسانه ها نشان می دهد که این خاطرات آیت الله هاشمی است که صبح امروز از سوی لاریجانی با واژه « دروغ گویی» روبرو شده است.

ساعتی پس از اظهارات لاریجانی سایت نسیم در بخشی از کتاب خاطرات سال ۶۵ هاشمی رفسنجانی با نام " اوج دفاع" و در قسمت مربوط به روز چهارم خرداد نوشت: " آقای محسن کنگرلو اطلاع دادند که هواپیمای حامل قطعات گران قیمت آمریکایی که با پاسپورت ایرلندی آمدند و به نام ایرلندی هستند در فضای تهران است. به آقای دکتر روحانی گفتم که برای کنترل قطعات و اداره مسائل سیاسی و مذاکرات همکاری کند. کمی در جلسه ماندم و به خاطر مسائل جنگ به دفترم آمدم. " گفتنی است این بخش از خاطرات هاشمی سندی برای ساخت مستند من روحانی هستم قرار گرفته بود.

**علی لاریجانی: نمی دانم چرا هاشمی اصرار دارد این حرف غلط را تکرار کند**

اما این اولین باری نیست که لاریجانی نسبت به اظهارات خلاف واقع یا دروغ هاشمی واکنش نشان می دهد. و شاید بتوان لاریجانی را رکوددار تکذیب ادعاهای هاشمی نامید. در سال ۸۸ نیز علیرضا زاکانی مدعی شده بود که علی لاریجانی تعداد شرکت کنندگان جنبش سبز در راهپیمایی روز قدس را برابر با تعداد دیگر راهپیمایان دانسته است! بعدها علیرضا زاکانی در رابطه با این ادعای هاشمی به روزنامه جوان گفت: آیت الله آملی گفتند که این نقل نادرست بود و اخوی ما این را نگفته بود. گفتم این نقل آقای هاشمی است و من از پیش خودم چیزی را نقل نکرده ام. گفتم حضرت آقا هم در جلسه سران به نقل از آقای هاشمی، به این نکته اشاره کردند که شما از کجا چنین آماری را ارائه کرده اید؟ آیت الله آملی گفتند: « در آنجا هم اخوی به طور شفاف توضیح داد که چنین چیزی نبوده است و نگفته ام» . سه چهار روز بعد در مجلس، وقت ملاقاتی از آقای لاریجانی گرفتم و حدود یک ساعت و نیم راجع به این موضوعات و نقدهایی که به ایشان داشتیم، صحبت کردم و ضمن آنها پرسیدم: « آیا چنین چیزی را گفته اید یا نه؟ » و ایشان قسم جلاله خورد که این حرف من نبود. من از قم آمده و در جلسه مجمع کنار آقای هاشمی نشسته بودم، ایشان از من پرسید: « چه خبر؟ » و من قبل از آن از بغل دستی خود پرسیدم که چه خبر؟ بعد گفتم فلانی می گوید ۵۰ درصد- ۵۰ درصد بوده است. بعد می گفت خودم آمدم و از بچه های صدا و سیما تحقیق کردم و آنها گفتند که این دروغ است و این طور نبوده است و من همان روز ساعت هفت شب به آقای هاشمی زنگ زدم و گفتم: « نقلی که صبح از بغل دستی ام کردم غلط است» . علی لاریجانی بعد هم گفت نمی دانم چرا آقای هاشمی اصرار دارد دائماً این حرف را به نقل از من تکرار کند.

** معاون دولت خاتمی: ادعای هاشمی کذب است**

اما این رفتار هاشمی سابقه طولانی دارد. چندی پیش پاسخ معاون وزیر کشور خاتمی نیز ادعاهای هاشمی در مورد سال ۸۴ را کذب دانست و درباره اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه در سال ۸۴ استاندارها کار را رها کردند، اظهار داشت: با توجه به احترامی که برای آقای هاشمی قائلم اما در انتخابات سال ۸۴ تمام تلاش خود را انجام دادیم و افتخارمان این است که آقای احمدی نژاد از صندوق بیرون آمد و این از افتخارات اصلاح طلبان است که انتخابات سالم برگزار شد و بی طرف بودیم.

محمود میرلوحی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت کشور دولت هشتم تصریح کرد: اینکه استانداران دلسرد شدند برداشت آقای هاشمی است و ما از این طرف قضیه می گوییم که دوستان ما در چارچوب قانون تلاش خود را کردند و دلیل اینکه در آن انتخابات آقای احمدی نژاد پیروز شد به دلیل تعدد کاندیداهای اصلاح طلب بود.

میرلوحی با بیان اینکه در انتخابات سال ۸۴ به آقای هاشمی جفا شد، گفت: اما نباید استانداران، زحمات وزارت کشور و سلامت کار وزارت کشور نادیده گرفته شود چرا که سعی کردیم بی طرف بمانیم.

**حجت الاسلام ری شهری: ادعای هاشمی کذب است**

اما این همه تکذیب ها علیه هاشمی نیست. در سال ۸۸ نیز   آقای هاشمی رفسنجانی برای تقلب در انتخابات به تیم تحقیق و تفحص مجلس اظهار کرده بود: آقای ری شهری پیش من (هاشمی) آمدند و گفتند که هفته قبل از انتخابات روز ۱۵ خرداد، یکی از کارمندان آستانه مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) به کرج پیش پدر و مادرشان رفتند و مشاهده کردند پدرشان نیست و بعد از مدتی که پدرشان برگشت دیدند که انگشتان پدر جوهری است و جوهر استامپ بوده و بعد هم شناسنامه در دست داشته که پرسیدم: پدرجان، کجا بودی؟ پدر گفت: من ۵۰ هزار تومان پول گرفتم و به احمدی نژاد رأی دادم. بعد آقای هاشمی گفت: ناقل این صحبت خود آقای ری شهری است، لذا معلوم بوده که این ها از قبل تقلب در انتخابات را شروع کردند.

اما علیرضا زاکانی عضو تحقیق و تفحص مجلس در این رابطه نیز می گوید: چندی پس از آن حجت الاسلام اژه ای دادستان کل کشور، به عنوان وزیر وقت اطلاعات موضوع خرید رأی و مورد مشخص آقای ری شهری را بررسی کرد و در جلسه تشخیص مصلحت نظام به آقای هاشمی بیان کردند که نکته ای را که شما از قول آقای ری شهری گفتید بررسی کردیم، کذب بود. حرف بسیار پیش پاافتاده ای بود، با وجود این، بررسی کردند و مشخص شد که کذب است. وقتی مسئله مطرح می شود، آقای ری شهری اعتراض می کند که من چنین حرفی را به این شکل نزده ام.

**اسناد دانشگاه آزاد اظهارات هاشمی را تکذیب کردند**

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیئت موسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد سال گذشته نیز در دومین نشست دست اندرکاران حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد که در مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی فرهیختگان برگزار شد، طی سخنانی تاکید کرد که " هر کسی می تواند سند بیاورد که ما یک بار هم در این سال ها کوچک ترین استفاده انتخاباتی از دانشگاه آزاد کردیم. هیچ؛ بنا هم نداریم" .

این سخنان در حالی مطرح می شود که دانشگاه آزاد در دوره مدیریت عبدالله جعفرعلی جاسبی، از چهره های مورد حمایت و نزدیک به هاشمی رفسنجانی، همواره از سوی منتقدان به سوء استفاده از این دانشگاه در راستای مسائل انتخاباتی متهم بوده است و در این باره اسنادی نیز تاکنون در رسانه ها منتشر شده است.

یکی از اسناد مورد اشاره منتقدین درباره تلاش های انتخاباتی مسئولان دانشگاه آزاد، به صورتجلسه ای مربوط می شود که طی آن حسین امیدوار، مشاور عبدالله جاسبی و مدیرکل وقت تشکل های سیاسی دانشجویی دانشگاه آزاد، از اساتید و دانشجویان و تشکل های این دانشگاه می خواهد که در انتخابات ۸۸ از میرحسین موسوی حمایت کنند.

در این جلسه که اساتید دانشگاه و نماینده جاسبی و برخی از مسئولان تشکل های دانشجویی حضور دارند، پس از بحث های مفصل، در نهایت تصمیم گرفته می شود که دانشگاه آزاد از طریق اساتید و تشکل ها به طور رسمی با ستاد میرحسین موسوی همکاری کنند.

در این جلسه برنامه ریزی می شود که از میرحسین موسوی در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات که فائزه و فاطمه هاشمی در آن حضور دارند دعوت به عمل آید. علاوه بر این سند نیز در برهه هایی اسناد و گزارش هایی در خصوص نقش برخی از مدیران ارشد دانشگاه آزاد در حوادث پس از انتخابات ۸۸ منتشر شده بود.