به گزارش پارس به نقل از تسنیم، محمدرضا عارف در برنامه شهر شهروندی و حقوق شهروندی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به حادثه ۴ اردیبهشت و سپس حمله به طبس، یاد وخاطره این شهدا را گرامی داشت و اظهار کرد: خوشحال هستم که در یکی از دانشگاه های بزرگ، علمی و سیاسی کشور حضور دارم.

وی با اشاره به قدرت ملت و دانشگاهیان افزود: نمی شود به اتکای صرف دولت، مسائل اقتصادی و فرهنگی را رفع کنیم و این مسئولیت به ویژه بر عهده دانشگاهیان است که در سال نخست استقرار دولت تدبیر و امید که نیاز به آرامش دارد، کمک کند تا دولت به دستاوردهای خود برسد.

عارف از نقش آفرینی دانشجویان و جوانان در خلق حماسه سیاسی تشکر کرد و گفت: در حالی به استقبال انتخابات ۹۲ می رفتیم که سکوت و رخوت در جامعه حاکم بوده و نگرانی بزرگان نظام، شرکت مردم در انتخابات بود اما خوشبختانه با استقاده از ظرفیت جوانان، حضور ۷۰ درصدی مردم در انتخابات را شاهد بودیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوار هستم با استقرار دولت جدید، در سال جاری شاهد حماسه اقتصادی نیز باشیم.

پیش نویس منشور شهروندی باید مورد نقد قرار گیرد

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه اصول شهروندی در دولت تدبیر و امید مورد توجه قرار گرفته، تصریح کرد: این دولت پیشنویس منشور شهروندی را ارائه کرده و اگر این پیش نویس مورد نقد و بررسی جدی نخبگان و دانشگاهیان قرار گیرد، با اجاری آن بسیاری از مشکلات برطرف می شود.

وی با بیان اینکه مهم ترین درس انتخابات ۹۲، احترام به حقوق شهروندی بود، تصریح کرد: دانشگاه و دانشجو در قبال یکدیگر مسئولیت هایی داشته اند و در ۶ دهه گذشته، دانشگاه ها، همواره در همه صحنه ها پیشتاز بوده اند و نقش قابل توجهی در انقلاب اسلامی ایفا کرده اند.

فضای سیاسی دانشگاه ها در سال های اخیر، تنگ نظرانه بود

عارف با انتقاد از فضای دانشگاه ها در سال های اخیر تصریح کرد: در سال های گذشته فضال خاص سیاسی و تنگ نظرانه در دانشگاه های کشور حاکم بود و تلاش می کرد که به دانشجویان دیکته کند که نیازی به دانشجوی چند بعدی نیست اما رشد علمی دانشگاه ها، به فضای علمی آزاد و پرسش گر نیاز دارد.

وی تصریح کرد: در انتخابات ۹۲ همه دیدند که دانشجو می تواند پرسش کند و همان دانشجوی گذشته باشد و مقام معظم رهبری نیز با  همین رویکرد به کرسی های آزاد اندیشی توجه نشان دادند اما همه باید آسیب شناسی کنند که چرا کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها فعال نمی شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سئوال که چرا دانشجویانی که در سال های ابتدایی انقلاب به انقلاب فرهنگی دست زدند و در دفاع مقدس حضور داشتند، این روزها ساکن و بی انگیزه هستند، تصریح کرد: بدون شک در این زمینه سهمی متوجه دانشجویان و دانشگاهیان است و سئوال اینجا است که چرا دانشجویان مطالبات خود را مطرح نمی کنند و آیا این گونه می توانند از حقوق خود در عرصه بین الملل دفاع کنند.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر نباید به دشمنی ختم شود، تصریح کرد: تشکل های صنفی دانشجویی باید در محیط دانشگاه ها فعال شوند و ما در دانشگاه ها اختلاف نظری بر روی اصول ارزشی انقلاب نداریم اما از دانشجویان می خواهم که به خاطر اختلاف نظر پرخاش نکنند و سعه صدر خود را از دست ندهند.

نباید تنها به توان دولت اتکا کنیم

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه همه باید برای رسیدن به حماسه اقتصادی تلاش کنند، تصریح کرد: ما باید با عزم ملی، این مسئله را دنبال کرده و نباید منتظر دولت باشیم تا برایمان کاری کند و تنها به دولت اتکا کنیم، بلکه دانشجویان باید سهم خود را در فاز دوم هدفمندی یارانه ها ایفا کنند.

وی با اشاره به گفتمان اصلاح طلبی گفت: گفتمان اصلاح طلبی را گفتمان اصیل انقلاب می دانیم و به نظرم حماسه سال گذشته، یک پروژه ناتمام بوده که در گام نخست آن، اصلاح طلبان به پیروزی رسیدند و در شرایطی که بسیاری از نخبگان اصلاح طلب، امیدی به پیروزی در این انتخابات نداشتند، این پیروزی رخ داد و امیدوارم که پیروزی اصلاح طلبان در سال ۹۴ تکمیل شود.

روحانی ۲ وزارتخانه را به من پیشنهاد داد

عارف درباره عدم حضورش در کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: من به این نتیجه رسیدم که اگر در دولت حضور پیدا کنم، فرصت استفاده از سرمایه انسانی را به دلیل درگیری در مسائل اجرایی از دست می دادم زیرا روحانی پیشنهاد حضور در وزارتخانه ارتباطات و علوم را به من داد و من ارتباط انتخاباتی با روحانی نداشتم اما تشخیص دادم که اگر در کابینه نباشم، بهتر می توانم خدمت کنم.