به گزارش پارس به نقل از فارس: پس از اعلام آغاز نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری سوریه به مدت ۱۰ روز توسط « جهاد اللحام» ، رئیس پارلمان این کشور، مردم سوریه خود را برای برگزاری این انتخابات آماده می کنند.

در این ارتباط محافل سوری درباره گزینه های احتمالی که خود را برای نامزدی در این انتخابات نامزد خواهند کرد، از « قدری جمیل» ، رئیس جبهه معارض تغییر و آزادی و معاون سابق نخست وزیر سوریه سخن می گویند.

با این حال نام های دیگری نیز از پارلمان سوریه به گوش می رسند که قصد نام نویسی در این انتخابات را دارند و از جمله این افراد می توان از « احمد الکزبری» و « فهمی حسن» ، نماینده ریف حلب نام برد که قرار است، ظرف همین روزها مدارک خود برای نام نویسی را به دادگاه قانون اساسی سوریه ارائه دهند.

همچنین از قصد « علی حیدر» ، وزیر آشتی ملی برای حضور در این عرصه نیز سخن گفته شده که در میان معارضان سوری به دلیل پیگیری روند آشتی ها و مصالحه های ملی چهره آشنایی است.

در همین راستا خیابان های دمشق و مراکز تجاری آن شاهد تشکیل کمپین هایی است که به « کمپین فراخوان بشار اسد برای نامزدی» معروف شده تا به این طریق مردم سوریه نشان دهند که خواستار نامزدی رئیس جمهوری کنونی خویش در انتخابات هستند.

اما در عرصه خارجی واکنش ها در قبال انتخابات ریاست جمهوری سوریه دو روند را طی می کند. یکی روند حامیان سوریه که در انتظار نتایج آراء خارج شده از صندوق ها هستند، در حالی که در طرف دیگر مخالفان این انتخابات قرار دارند و در راس این مخالفان باید از سازمان ملل متحد یاد کرد که در اولین واکنش خود اظهار داشته برگزاری این انتخابات مخالف بیانیه ژنو است.

در این ارتباط محافل سیاسی و رسانه ای سوری تاکید می کنند که این واکنش سازمان ملل نشان می دهد که این سازمان پرچمدار مخالفان برگزاری انتخابات در سوریه است، در حالی که آنها گروه های مسلح و تلاش های آنها برای مانع تراشی در این راه هم نادیده نمی گیرند.

همچنین این محافل از موضع گیری سریع سازمان ملل در ارتباط با انتخابات در مقایسه با موضع گیری آن در قبال بیانیه ژنو ۱ که نظام سوریه در آن مشارکتی اساسی نداشت متعجب و شگفت زده هستند و بعید نمی دانند که این جبهه گیری ها غرب را به تلاش برای تعطیلی انتخابات وادار نکنند، در حالی که این انتخابات در برابر دیدگان رسانه های داخلی و منطقه ای و خارجی برگزار خواهد شد.

به طورکلی، آنچه هم اکنون سوری ها را به خود مشغول داشته نامزدهای شرکت کننده در انتخابات برنامه های آنها و همچنین نحوه برگزاری انتخابات است.

این درحالی است که روز گذشته بندهایی از قانون اساسی سوریه که با انتخابات ارتباط پیدا می کند در پارلمان این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تغییرات روی داده در آن به اطلاع عموم رسید و هم اکنون مردم سوریه درانتظار نامزدها هستند که طی ۱۰ روز آینده نام آنها برای سوری ها آشکار خواهد شد.