به گزارش پارس به نقل از  العالم، در حالی که با اعلام نامزدی دو تن از فعالان سیاسی سوریه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، روند انتخابات از امروز (چهارشنبه) وارد مرحله جدیدی شده است، مخالفان نامزدی بشار اسد که پیروزی قاطع وی را پیش بینی می کنند، با بهانه های کودکانه سعی در خدشه دار کردن روند این انتخابات و انحراف افکار عمومی از ایجاد تحولات زیربنایی در ساختار دموکراسی در این کشور دارند.


در همین راستا، برخی از رسانه ها و شبکه های تلویزیونی به تازگی موضوع تاریخ گذشته ای را برای این کار انتخاب کرده اند که مطرح کردن آن، بیش از هر چیز، ناآگاهی آنان از قانون انتخابات سوریه - یا تظاهر آنها به ناآگاهی- را آشکار می کند. در این فضاسازی رسانه ای جدید، ادعا شده که تابعیت " فرعی" اسماء اسد همسر رئیس جمهور سوریه، مانع از نامزدی بشار اسد برای انتخابات خواهد بود؛ زیرا کسی که همسرش تابعیت غیر سوری داشته باشد، نمی تواند رئیس جمهور شود.

نحوه پرداختن به این خبر، به گونه ای است که نمی توان مشخص کرد که آیا به راستی شبکه های مطرح کننده این موضوع و میهمانان آنها تا این اندازه از قانون و حقیقت بی خبرند، یا این که خودشان هم می دانند این یک " شوخی رسانه ای" است که البته می تواند برای مدت کوتاهی هم که شده، ذهن افراد ناآگاه را به خود مشغول کند.

در واقع آنچه در قانون اساسی سوریه آمده این است که نامزد ریاست جمهوری نباید همسر غیر سوری (خارجی) داشته باشد، و بر همگان روشن است که اسماء همسر بشار اسد، از پدر و مادری سوری در خاک انگلستان متولد شده و از لحظه تولد دارای تابعیت سوری (اصلی) بوده و بنا بر قانون برخی کشورها که تابعیت " خاک" را به همه نوزادان متولد شده در آن کشور اعطا می کنند، اسماء اسد هم تابعیت فرعی انگلیسی دارد و داشتن تابعیت کشور دیگر به عنوان تابعیت فرعی، مشکلی در این زمینه ایجاد نمی کند.

گفتنی است، پدر اسماء الاخرس، " فواز الاخرس" پزشک سوری متخصص قلب و مقیم انگلستان بود و مادرش سحر العطری هم در زمان ولادت اسماء در سفارت سوریه در لندن کار می کرد. اسماء در ۱۱ اوت ۱۹۷۵ در لندن متولد شده است.