به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « پارس» ، محسن ماندگاری روزنامه نگار در صفحه اجتماعی خود نوشت:

« در ملاقات ها و مذاکرات دیپلماتیک، پروتکل ها نقش پررنگ و اساسی دارند، اینکه کجا، چگونه و چه زمانی ملاقات انجام شود فقط بخشی از ماجرا است در حالی که بر روی بسیاری دیگر از جزییات از قبل توافق صورت خواهد گرفت.  

مثلا اینکه بعد از پایان مذاکره به خبرنگاران چه گفته شود و هرکدام از طرفین چه مواردی را اعلام کنند و یا نکنند.

اما پروتکل فقط مختص دیدارهای خارجی نیست. مدتها است که در برخی دیدارهای داخلی نیز اگرچه اسمی از واژه پروتکل نمی آید اما برای انجام ملاقاتها، دستیاران طرفین از قبل باهم توافق می کنند.

در تازه ترین مورد اخیرا شنیدم که دیدار رئیس جمهور و برخی مراجع تقلید در قم به دلیل عدم توافق طرفین بر روی پروتکل انجام نشده و کنسل و یا به تعویق افتاده است. عمده ترین مانع نیز نحوه انعکاس خبر به رسانه ها ذکر شده است. »

لازم به ذکر است چندی پیش برخی محافل در مورد لغو سفر روحانی به قم نوشته بودند:   قرار بود حسن روحانی در جریان این سفر با تعدادی از مراجع تقلید و علما دیدار و گفت وگو کند.

گفته می شود علت این تعویق سفر هیئت دولت به قم، نپذیرفن این دیدار از سوی مراجع و علمای قم و نارضایتی آنها از عملکرد دولت است.
بیشترین علت نارضایتی مراجع و علما از عملکرد فرهنگی دولت است؛ به طوری که برخی از علما به طور رسمی انتقادهایی به عملکرد فرهنگی دولت داشته اند.