پایگاه خبری تحلیلی « پارس» - غلامرضا انبارلویی- مصادره اموال بنیاد علوی در آمریکا و تایید حکم دادگاه و انتشار خبر آن در ۲۹ فروردین ماه ۹۳ کام ملت ایران را تلخ کرده و پرسش های زیر را در اذهان تداعی کرد.

۱- عکس منتشره در فیس بوک و توییتر از ساختمان شماره ۶۵۰ خیابان پنجم نیویورک بیانگر یک برج ۳۶ طبقه است که در یکی از گران ترین محله های شهر نیویورک واقع شده است. ارزش عرصه و اعیان این ساختمان به عنوان یک دارایی ثابت در کدام صورت مالی و در تراز کدام شرکت از واحدهای تابعه بنیاد مستضعفان به چه مبلغی تقویم شده است؟ نام بنیاد مستضعفان و مسئولیت آن از آن جهت به میان می آید که وارث اموال و ماترک بنیاد پهلوی است.

۲- کدام حسابرس مستقل یا کدام بازرس قانونی در رسیدگی به صورت های مالی آن شرکت که می بایست در تراز تلفیقی بنیاد مستضعفان منعکس باشد، در طی سه دهه اخیر اظهار نظر نموده است؟

۳- حفظ و نگهداری این دارایی با توجه به حوادث ۱۱ سپتامبر و بهانه جویی های آمریکایی ها و اسرائیلی ها علیه ایران، با کدامین منطق مالی، محاسباتی و حقوقی تاکنون به صورت تملیکی تداوم داشته است و چرا واگذار نشده تا تبدیل آن به ملک استیجاری ریسک مصادره محتمل را کاهش دهد.

۴- هویت حقوقی بنیاد علوی و شرکت آسا که مالکیت ۶۰ و ۴۰ درصدی این برج ۳۶ طبقه را طبق اطلاع رسانی انجام شده برعهده دارند، چیست و آیا مدیران مسئول در این نهاد و آن شرکت در اجرای حکم ماده ۱۳۰ قانون محاسبات عمومی از سال ۶۶ تاکنون عمل کرده اند یا نه؟ اگر کرده اند چگونه و اگر نکرده اند چرا؟

۵- اهمیت پاسخگویی به پرسش فوق در این است که مقنن فقط یک سال را برای انطباق این هویت حقوقی تعیین کرده ولی از مهلت قانونی مقرر در ماده ۱۳۰ قانون محاسبات مصوب سال ۶۶ اکنون ۲۷ سال گذشته است.

۶- عوض کردن یک تابلو از عنوان بنیاد پهلوی به بنیاد علوی یک مقوله است، اجرای قوانین و مقررات ناظر بر نهادهای عمومی غیردولتی مقوله ای دیگر. آیا مسئولین   محترم موسسه حسابرسی راهبرد مفید به این مهم توجهی نموده اند؟

۷- اطلاعات منتشره در توییتر و فیس بوک می گوید ارزش ۲۴ سال پیش این ساختمان ۳۶ طبقه ۸۳ میلیارد دلار بوده. ارزش تجدید ارزیابی شده آن که به حکم قانون برنامه به   عنوان یک سند بالادستی است، چقدر است و کدام مرجع نظارتی غیر از بازرس قانونی اجرا یا عدم اجرای این حکم به قانون برنامه را در صورت های مالی مربوطه رصد کرده است؟

۸- درآمد حاصل از اجاره طبقات برج براساس اطلاعات منتشره در سایت ها در مقطع زمانی هشت سال مجموعا حدود ۴۰ میلیون دلار بوده. گزارش حسابرسی ای که بر مصارف این منبع درآمدی ترتب داشته باشد، توسط کدام مرجع نظارتی کنترل شده است؟

۹- اصل منطقی و پذیرفته شده در امور بین الملل رفتار متقابل است. دو روز بعد از انتشار خبر مصادره این برج، تمام خبرگزاری ها نوشتند که یک فروند هواپیما متعلق به بانک یوتای آمریکا در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشسته و خبرگزاری مهر گزارش می دهد که این هواپیما در حالی پارک شده که کاملا قابل رویت است. آیا دادستان محترم کل کشور بهتر نیست همان گونه که دادستان آمریکایی عمل کرده در رفتاری متقابل دستور توقیف و مقدمه مصادره این هواپیما را در یک عمل مقابله به مثل فراهم آورد و ارزش این هواپیما که تعلق آن به بانک یوتای آمریکایی ولو اینکه در اجاره شخص ثالث باشد را بابت یک قطره از دریای مظالم آمریکا به نفع خزانه کشور مصادره کند؟

۱۰- به نظر می رسد عده ای ذهن مسئولین را در اداره امور کشور از مسائل اصلی منحرف و به مسائل دم دستی و ساده ای که تعیین تکلیف آن روشن و رسیدگی به آن در سطح مدیر یک آرامستان است نه وزیر، معطوف داشته اند که موجب وهن مسئولین عالی رتبه دولتی گردیده اند.  

توجه و تدقیق در اظهارات آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مورد دفن ریچارد فرای جاسوس آمریکایی که گفته هر کس وصی اوست به وصیت آن مرحوم عمل کند، نشان از عمق بی توجهی در امور بالاترین سطوح مدیریت در دستگاه های اجرایی دارد.