پایگاه خبری تحلیلی « پارس» -جریان نیروهای انقلاب، همواره توقع دارد در مذاکرات و در مواضع علنی، مذاکره کنندگان هسته ای، محکم بر مواضع انقلاب پافشاری و در جهت احقاق حقوق ملت ایران گام بردارند. لیکن در مواضع علنی به جز اندکی این موضوع مشاهده نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « پارس» ، در مذاکره اخیر که محمد جواد ظریف، امیرحسین زمانی نیا، مجید تخت روانچی و سید عباس عراقچی حضور داشتند، مجددا طرف مقابل، مباحث حقوق بشر، موشکی و… که ارتباطی به مباحث هسته ای نداشته   را مطرح می کند که این موضوع با واکنش جدی و مستدل سید عباس عراقچی مواجه می شوند.

با وجود بیان این سخنان مستدل، محکم و منطقی عراقچی، نماینده دولت فرانسه و آمریکا مجددا به طرح مباحث بی ارتباط می پردازند که این بار محمد جواد ظریف با لحنی عصبانی و صدایی بلند وارد صحبت می شود و تاکید می کند: برای چندمین بار به شما می گویم این موضوعات هیچ ارتباطی به توافق صورت گرفته ندارد.

در پاسخ ظریف، طرف مقابل به بندهایی از موافقتنامه ژنو، استناد می کند که عراقچی پاسخ طرف مقابل را می دهد و ظریف ادامه می دهد: از نظر ما این مباحث (حقوق بشر، موشکی و… ) هیچ ارتباطی با توافق ندارد.

وی ادامه می دهد: ما باید حداکثر تا پایان ژوئن (تیرماه) به توافق نهایی در مسایل هسته ای مبتنی بر خط قرمزهای تهران برسیم و در غیر این صورت نه تنها من پاسخی برای تهران و مقامات بالاترم ندارم بلکه شکست سنگینی در افکار عمومی جهانی متحمل می شوید.

وزیر امور خارجه افزوده است: اگر دنبال تلف کردن وقت و بی نتیجه ماندن مذاکرات هستید بگویید؛ چرا که دانشمندان هسته ای در ایران منتظر ما هستند.

araghchizarif1

لازم به یادآووریست سید عباس عراقچی، چندی پیش در گفتگو با شبکه " جام جم" در پاسخ به این پرسش که شنیده ایم که آقای ظریف در مذاکرات با لحنی آمرانه سخن می گوید، گفت: آقای ظریف دیپلماتی برجسته است و به کار خود بسیار تسلط دارد. آن چهره خندانی که در رسانه ها نشان دیده می شود روی دیگری هم دارد، وقتی در مذاکرات دوربین ها از اتاق بیرون می روند و مباحث جدی می شود چهره خندان ایشان دیگر وجود ندارد.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: گاهی ما نیز از سرعت این تغییر چهره آقای ظریف تعجب می کنیم. قطعا باید در نظر داشت که آقای ظریف مذاکره کننده کاملا ماهری است و کاملا جدی و قاطع مذاکره می کند. من صحنه هایی از ایشان را بارها دیده ام که در مذاکرات در حضور وزرای خارجه شش کشور قدرتمند دنیا به گونه ای صحبت می کند که فکر نمی کنند هیچ وزیر خارجه ای حتی فکر نمی کند در دنیا بتواند با این لحن با آنها صحبت کند.

با وجود دریافت چنین اخباری از مذاکرات، متاسفانه در نتیجه مذاکرات و مواضع بیرونی مسوولین دیپلماسی کشورمان، آنگونه که شایسته ملت ایران است، موضع عزتمندانه ای کمتر مشاهده می شود.