به گزارش پارس به نقل از تسنیم،   روزنامه الاخبار با اشاره به نوار صوتی داعش علیه القاعده با صدای ابو محمد العدنانی آورده است: نوار صوتی که ابو محمد العدنانی سخنگوی گروهک داعش   درآن به شدت به القاعده و رهبران کنونی آن حمله و آنها را متهم به انحراف از مسیر تعیین شده کرد در واقع مقدمه تشدید جنگ داخلی میان گروه های تروریستی است.

این رسانه نوشت: مرحله جدید از درگیری های جهادی که گروهک داعش آن را شروع کرد در واکنش به آخرین نوار صوتی ایمن الظواهری رهبر القاعده و اقدامی در خور توجه است.

این سخنان العدنانی درگیری میان داعش و جبهه النصره را تشدید خواهد کرد به ویژه که العدنانی در نواری خود که موسسه موسوم به فرقان پنجشنبه شب منتشر کرد به شدت القاعده و رهبران کنونی آن را مورد حمله قرار داد.

این حمله سخنگوی داعش سرآغاز جنگ داخلی میان گروه های افراط گرایی است که قلمرو ان از اراضی سوریه فراتر رفته است. العدنانی القاعده را به انحراف از مسیر درست، محسوب نشدن پایگاهی برای جهاد و تبدیل شده به ابزاری برای نابودی دولت اسلامی و خلافت آینده متهم کرد.

العدنانی اختلافات میان القاعده و داعش را مربوط به تسویه حساب های داخلی ندانست بلکه بحث انحراف القاعده دانست و اعتقاد جهادی القاعده را زیر سئوال برد. وی بر تمرکز داعش بر عراق و خط مشی ابومصعب الزرقاوی تاکید کرد و بازگشت القاعده به عراق را محال دانست.

یک منبع وابسته به جبهه النصره در واکنش به این تهدید سخنگوی داعش اعلام کرد: داعش دست پرورده دستگاه های اطلاعاتی است و این را همه به خوبی می دانند. جبهه النصره همانطور که داعش را از حلب بیرون کرد از بقیه اراضی نیز اخراج می کند. شیخ ما الظواهری پاسخ داعش را خواهد داد و ما منتظر عکس العمل وی برای آغاز دوره جدید هستیم.

الاخبار نوشت: این در حالی است که ابو الربیع الشامی که خود را معاون الزرقاوی و مرد شماره دو جهادی در عراق می خواند در واکنش به سخنان العدنانی و منسوب کردن داعش به الزرقاوی اعلام کرد:   ما از اقدامات داعش برائت می جوییم به ویژه کافر شمردن دیگر گروه ها و مباح کردن خون مسلمانان، ترور، ربودن و دیگر اقدامات آنها علیه دیگر گروه های را تایید   نمی کنیم.

همانطور که این رسانه لبنانی نوشته است در واقع گروه های موسوم به جهادی یا همان گروه های تروریستی القاعده، داعش، جبهه النصره که از هیچ اقدام غیرانسانی علیه مخالفان خود دریغ نمی کنند برای کسب قلمرو نفوذ بیشتر به نزاع داخلی روی آورده اند.

اختلافات شدید میان این گروه ها را می توان در سوریه به خوبی مشاهده کرد زیرا علاوه بر اینکه سرکرده های همدیگر را ترور می کنند به قلمرو طرف مقابل نیز چشم دوخته اند و به دنبال تسلط بر آن هستند.

حمله اخیر داعش به البوکمال در شرقی ترین نقطه سوریه و هم مرز با عراق در واقع تلاشی از سوی داعش برای متصل کردن شاخه اصلی یعنی عراق به گروه های وابسته به خود در سوریه بود.

در مناطق مختلف سوریه از جمله دیرالزور و الحسکه داعش و جبهه النصره وابسته به القاعده همچنان بر سر مناطق تحت نفوذ به ویژه مناطقی که نفت در آنجا وجود دارد درگیر اختلاف هستند.

اما موضع اخیر سخنگوی داعش به حدی تند بود که الظواهری را به احتمال زیاد به واکنش وا خواهد داشت و اینکه موضع رهبر القاعده چه باشد و چه تاثیری بر گروه های افراطی داشته باشد موضوعی است که روزهای آینده آن را مشخص خواهد کرد.