پیرمحمد ملازهی گفت: خواسته گروهک تروریستی جیش العدل درباره مرزبانان کشورمان، پول بود، هرچند در ظاهر ادعای آزادی زندانیان اهل سنت را داشتند.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه اظهار داشت: در منطقه دستیابی گروهک ها به منابع مالی از دو راه ممکن است؛ یکی از راه قاچاق مواد مخدر، شبیه همان روشی که طالبان به کار می بندد و از کشاورزان مالیات می گیرد، دیگری هم وابستگی به سرویس های امنیتی کشورهای بیگانه؛ اینها هم اکنون از هر دو روش استفاده می کنند.

وی افزود: روش دیگری هم که بتازگی حساسیت ها را برانگیخت، گروگانگیری و آدم ربایی برای کسب درآمد است. درباره مرزبانان کشورمان، نهایتا خواسته آنها پول بود، هرچند در ظاهر ادعای آزادی زندانیان اهل سنت را داشتند.

پیرمحمد ملازهی درخصوص ریشه های شکل گیری این گروهک تروریستی گفت: جیش العدل بی تردید وابستگی های خارجی دارد. اصولا وقتی یک گروه با یک دولت وارد نزاع می شود، نیازمند پایگاهی برای استقرار و منابع مالی است. آنچه اکنون باعث شده تا این گروه فرصت را برای فعالیت مناسب ببیند، مشکلاتی است که پاکستان در منطقه بلوچستان خود دارد و به استقرارشان در مرز منجر شده و در ایران هم برخی کمبودهای محلی وجود دارد که جیش العدل در چنین بستری فعالیت می کند.

وی در خصوص سیاست آمریکا در حمایت از گروههای تروریستی گفت: سیاست های آمریکا باعث تقویتشان شده و دلیلش هم روشن است، چون آمریکا می خواهد حضوری بلندمدت در خاورمیانه داشته باشد و بنابراین به این گروه ها نیاز پیدا می کند.  

وی اضافه کرد: آمریکا به افغانستان آمد اما برخلاف برخی دیدگاه ها، هدف واشنگتن از این حضور، توسعه و تامین امنیت افغانستان نبود. برای همین هم برخوردشان با طالبان در سطح حذف آنها نبود. واشنگتن تلاش می کند که از احساس ترس بازگشت طالبان به عنوان عنصری برای پایدار نگه داشتن حس نیاز افغانستان به حضور آمریکا استفاده کند. بنابراین ایالات متحده به صورت آگاهانه ترس از طالبان را زنده نگه می دارد.  

این کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکا بحران طالبان را مدیریت کرد، اما آن را حل نکرد و این رویکردی است که در دیگر کشورها هم در قبال تروریسم وجود دارد و آمریکا به ترس از تروریسم نیاز دارد و تنها دغدغه مدیریت و کنترل و نه حذف تروریسم را دارد.

خبرنگار « پارس» کسب اطلاع کرد که در جریان مذاکرات، مولوی عبدالحمید با جیش الظلم، از طرف جمهوری اسلامی و بدون هماهنگی با نهادهای امنیتی، وعده پرداخت یک میلیارد تومان پول به تروریستهای گروهک جیش العدل داده بود و طریقه انتقال را از طریق یکی از بانکهای درجه سه شارجه ذکر کرده بود.

البته در جریان این مذاکرات، گروهک تروریستی جیش الظلم مبلغ درخواستی خود را ۵ میلیارد تومان اعلام کرده بود.