پایگاه خبری تحلیلی « پارس» - دکتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و پدر شهید مصطفی احمدی روشن امروز در جمع فشرده دانشجویان در مراسم جشن دستاوردهای هسته ای که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد سخنرانی کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « پارس» ، دکتر سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: دشمن بیشتر از اینکه نگران یک سانتریوفیوژ باشد نگران این هستند که چرا شهدای بزرگ هسته ای اعتماد به نفس ملی را به ملت غنی سازی کردند. دشمنان می خواهند زبان ما را خفه کنند و بگویند حرف فقط همان چیزی است که دیکتاتوری آمریکا می گوید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هدف اصلی جنبش دانشجویی مخالفت با دیکتاتوری است و دانشجو اجازه نمی دهد دیکتاتوری بخواهد جای جمهوریت را بگیرد.

جلیلی عضو گفت: از دانشجویان انتظار می رود که در بحث مسائل کشور سوالات مشخصی داشته باشند و نسبت به روندهای جاری اطلاعات و آگاهی های لازم را کسب کنند.

جلیلی ادامه داد: ما باید بدانیم که در کجا هستیم و به کجا می خواهیم برویم و پیشینه ما چه بوده و آینده چه خواهد شد و اگر به این سوال ها به خوبی جواب بدهیم خیلی از مشکلات ما حل می شود.

رئیس سابق گروه مذاکره کننده هسته ای ایران اضافه کرد: اگر نتوانیم به آینده خودمان یک نگاه روشن داشته باشیم و اگر ندانیم چه پیشینه ای داریم و چه بر سر ما گذشته است کسانی خواهند بود که با توجه به خیانت هایی که به ملت ما کردند مدعی پیشرفت و دلسوز بشر می شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر کوتاهی کنیم همان کسانی که از ابتدا از رژیم استبدادی دفاع می کردند مدعی حقوق بشر می شوند و کسانی که محکم ترین روابط را با رژیم شاه داشتند طرفدار آزادی می شوند.

جلیلی تصریح کرد: اگر از آینده درک روشنی نداشته باشیم و هدفمان مشخص نباشد این بی هدفی در خلأ نمی ماند و کسان دیگری برای ما برنامه ریزی می کنند.

وی تأکید کرد: اینکه دشمنان ما امروز آرمان های ملت را به تمسخر می گیرند به خاطر این است که می خواهند با اهداف ها و خواسته های آنها حرکت کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: افتخار حرکت دانشجویی در ایران این بوده است که به موقع پیش بینی کرده و به موقع هم اقدام کرده است و نگذاشته که آنچه را که دشمنان می خواهند محقق شود.

جلیلی اضافه کرد: ما شاهد هستیم کسانی که با دانشگاه حرکت دانشجویی را در نیم قرن اخیر دنبال می کردند دانشجویان آگاهی بودند و اجازه نمی دادند دشمنان به خواسته خود برسند و با ریختن خون خود فریاد آزادی خواهی سر دادند.

وی تصریح کرد: حرکت دانشجویی باید علیه دشمنان ملت باشد و باید به موقع تشخیص بدهد و عمل کند آنچنان که در سال های گذشته در تسخیر لانه جاسوسی و… درست عمل کرده اند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: دانشجویان در سال های اخیر نیز در مقابل کسانی که می خواستند با اردوکشی خیابانی و اغتشاش در مقابل آرای مردم بایستند ایستادگی کردند و نشان دادند اجازه نخواهند داد با دیکتاتوری کسانی بخواهند رأی مردم را زیر پا بگذارند چه سال ۸۸ باشد و چه سال ۹۲ و در همه این سال ها دانشجو مدافع آرای مردم است.

جلیلی با بیان اینکه هدف اصلی جنبش دانشجویی مخالفت با دیکتاتوری است، تصریح کرد: دانشجویان اجازه نمی دهند دیکتاتوری جایگزین جمهوریت شود و همین دانشجویان امیرکبیر زمانی که تمامیت ارضی کشور هدف دشمنان قرار گرفت بیشترین حضور را در عرصه داشتند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ظرفیت های بزرگ دانشگاه در بحث هسته ای مشخص است و دانشجو و دانشگاه نقش بسزایی در پیشبرد فعالیت های هسته ای داشته است.

وی اضافه کرد: کسانی که امروز مدعی آزادی هستند سخت ترین اقدامات را علیه آزادی ملت ما انجام دادند و آیا اگر ملتی بخواهد تحقیق علمی انجام دهد دولت های استکباری باید اینگونه به مقابله با آزادی آن ملت برخیزند.

رئیس سابق گروه مذاکره کننده هسته ای ایران تأکید کرد: شهدای هسته ای به ما درس آزادگی دادند و گفتند باید آزاد باشیم و برای این بحث هیچ کس نمی تواند مانع آزادی یک ملت شود و این شهدا می دانستند آزادی و رسیدن به آن هزینه دارد و هزینه آن را هم پرداختند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: شهدای هسته ای ما می دانستند راهی که می روند پر از خطر است و ممکن است شهید شوند ولی با همه وجود برای دفاع از آزادی ملت به صحنه آمدند.

وی ادامه داد: آن چیزی که برای ما اهمیت دارد پیوند جمهوریت و اسلامیت نظام است و ملت اجازه نمی دهد کسانی با دیکتاتوری بخواهند آرای مردم را وتو کنند. حالا در هر دوره ای که می خواهد باشد.

جلیلی در تکمیل سخنان خود گفت: آن چیزی که اهمیت دارد این است که اگر دانشگاه ها بخواهند تحقیقات علمی کنند در این مسیر نظام اسلامی مبتنی بر آرای مردم با تمام قدرت و تمام قد پشت سر این موضوع ایستاده است.

وی تصریح کرد: دشمنان نگران این هستند که می بینند ملت با همبستگی حول ارزش های انقلاب اسلامی شتابان به سوی یک پیشرفت بزرگ و تمدن اسلامی حرکت می کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: آنچه که موجب نگرانی دشمن است پیشرفت ملت و جمهوری اسلامی و رسیدن به تمدن اسلامی است و این بحث را مانع دیکتاتوری و استکبار می بینند.

وی با اشاره به اینکه امروز ما با جریان تحجر و تحجر مدرنیته هستیم خاطرنشان کرد: کشورهایی که حتی یک انتخابات در تاریخ خود نداشته اند امروز دم از آزادی و حقوق بشر و تخلف در انتخابات می زنند و حمایت از تروریسم را همین مدرنیته متحجر و تحجر می کند و آنها آمدند و حاضرند آبروی نداشته خود را به حراج بگذارند و در راستای آن شهدای هسته ای ما را مورد هدف قرار می دهند.

جلیلی ادامه داد: ملت ما یک کار بزرگ کرده است و امروز فقط مقاومت نکرده بلکه پیشرفت هم کرده است لذا دشمنان نمی توانند این پیشرفت ها و موفقیت ها را ببینند و ما این پیشرفت ها را مدیون همین وحدت ملت و آرمان های بزرگ و هدف گذاری ها هستیم.

وی با بیان اینکه باید گامی بزرگ برداشت اظهار داشت: اگر می بینید امروز دشمن از گزینه نظامی دم می زند به این معنا نیست که می خواهد این گزینه را برای آینده بگذارد ولی چون توان و قدرت استفاده از این گزینه را ندارند فقط حرف آن را می زنند.

جلیلی اضافه کرد: ایران نشان داده که نه تنها بدون آمریکا می شود پیشرفت کرد بلکه با مبارزه با آمریکا هم می توانند پیشرفت کنند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: دشمنان امروز آنقدر از ما نگران شده اند که حتی یک تراکنش بانکی ملت هم برای آنها نگران کننده است.

جلیلی با بیان اینکه دانشگاه امروز می تواند نقش اساسی خود را ایفا کند، گفت: با تولید علمی که حلال مشکلات مردم باشد و تولید علمی که دشمنان با آن مخالف هستند باید پاسخ رفتارهای آنها را بدهند.

وی تأکید کرد: دشمن بیشتر از اینکه نگران یک سانتریوفیوژ باشد نگران این هستند که چرا شهدای بزرگ هسته ای اعتماد به نفس ملی را به ملت غنی سازی کردند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: دشمنان می خواهند زبان ما را خفه کنند و بگویند حرف فقط همان چیزی است که دیکتاتوری آمریکا می گوید.

جلیلی با بیان اینکه دانشگاه امروز یک قرارگاه بزرگ برای مقاومت اقتصادی است اضافه کرد: دانشگاه در این راستا می تواند موتور حرکت جامعه باشد و همانطور که در دوره های مختلف حماسه آفریدند امروز نیز وارد عرصه اقتصادی شوند و یک حماسه بزرگ اقتصادی بیافرینند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز دانشگاه ما باید علمی را که حلال مشکلات   کشور است و به مستضعفان کشور کمک می کنند و گره مشکلات را باز می کند تولید کند.

وی افزود: من با آینده ای روشن بسیار امید دارم و امیدوارم که همه نهادها با همبستگی و وحدت در مقابله با مسائل پیش رو یک حماسه رقم بزنند.
 
عملکرد هسته ای ایران انحصار به شخص یا جریان فکری خاصی ندارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « پارس» ، فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی   نیز در همایش جشن هسته ای که عصر امروز در سالن مرکزی آمفی تئاتر دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، با بیان اینکه برنامه هسته ای به شخص یا جریان خاصی انحصار ندارد، اظهار داشت: برنامه هسته ای انحصاراً به شخص یا جریان خاصی محدودیت ندارد بلکه به همه مردم ایران مرتبط است.

عباسی با بیان اینکه کسی که در برنامه هسته ای ایران توانست تأثیر بسیار زیاد و به سزایی داشته باشد، گفت: آقای هاشمی رفسنجانی در دهه ۶۰ و دوران تصدی ریاست جمهوریشان توانستند به برنامه هسته ای شکل خاصی بدهند و با برنامه ریزی در این امر متخصصین زیادی را در دهه ۶۰ تربیت کردند.

وی ادامه داد: اساتیدی که امروز در دانشگاه ها مشغول تدریس مباحث هسته ای هستند همان دانشجویان دهه ۶۰ هستند که پایه گذاران این بحث ها شدند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در سال ۷۶ وقتی جامعه ملی عزم خود را نشان داد و آقای خاتمی انتخاب شدند ادامه داد: ایشان نیز مدیر مناسبی را به ریاست سازمان انرژی اتمی در آن زمان منصوب کردند. آقای آقازاده شخصی بود که خدمات مؤثری در آنجا انجام داد و تحولات چشم گیری در این صنعت به وجود آورد که باید ما قدردان آقای آقازاده باشیم.

عباسی ادامه داد: در سال ۸۴ نیز با حماسه ای که مردم آفریدند باعث شد نظام ما از گذشته ثابت تر شده و مسئول دیگری به جمع مدیران اضافه شود و باعث شد چرخه هسته ای ما تکمیل شود.

وی افزود: بنده به عنوان مدیری که در دوره ای هرچند کوتاه در سازمان انرژی اتمی مدیریت می کردم اذعان می کنم همه مدیران کشور نقش مؤثری را در زمینه هسته ای ایفاء کردند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی تأکید کرد: همه باید دست در دست هم دهیم و بدون تخریب یکدیگر در چرخه هسته ای روزبروز پیروزتر شویم. ما باید در عرصه های دیگر نیز مثل چرخه هسته ای موفقیت های روزافزونی را کسب کنیم.

عباسی اظهار داشت:   باید از تنش دوری کنیم که اگر اختلاف سلیقه ای هم داریم باید از نمونه های دیگر به رفع آن بپردازیم.

وی ادامه داد: اگر تلاش کنیم جامعه علمی در جهت دستاوردهای بیشتر فعالیت کند می توان جواب خوبی به تحریم ها بدهیم و این باعث یأس و پشیمانی دشمن از ایجاد تحریم ها خواهد شد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با بیان خاطره ای از دوران مسئولیتش در این سازمان گفت: در خردادماه سال ۹۰ در جلسه ای که خدمت رهبری بودم در گزارشم جمله ای را نوشتم و به خدمت ایشان عرض کردم و آن جمله این بود برای اینکه بتوانیم صنعت هسته ای کشور را اداره کنیم ما به همه سلیقه های سیاسی که در چارچوب نظام هستند باید تکیه کنیم و رهبری نیز این جمله را تأئید کردند.

عباسی اظهار داشت: امروز دولت جمهوری اسلامی در همه عرصه ها به کمک نیاز دارد و ما باید یکدل و یک صدا به دولت کمک کنیم.

وی در ادامه با کنیه ای به برخی دانشجویان که خواستار آزادی زندانیان امنیتی بودند گفت: ما باید طوری عمل کنیم که نیازی به آزاد کردن زندانی سیاسی نداشته باشیم. امیدوارم در آینده همه ما به گونه ای عمل کنیم که نیازی به آزاد کردن و یا اینکه خواستار آزادی زندانی سیاسی باشیم نداشته باشیم.  

حاشیه های جشن هسته ای دانشگاه امیر کبیر با حضور سعید جلیلی و فریدون عباسی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی « پارس» ،   به نقل از مهر و   فارس، جشن هسته ای دانشگاه امیر کبیر که امروز با چند روز تاخیر به مناسبت ۲۰ فروردین برگزار شد حاشیه هایی داشت که به برخی از آن ها اشاره می شود:

- این مراسم قرار بود با سخنرانی سعید جلیلی از ساعت ۱۵ در محل آمفی تئاتر مرکزی این دانشگاه آغاز شود اما علیرغم اینکه سالن آمفی تئاتر مملو از دانشجو بود و حتی بسیاری از دانشجویان در حیاط ایستاده بودند با ۴۵ دقیقه تاخیر آغاز شد.

- دانشجویان در حالی که پلاکارد و نوشته هایی با مضامینی همچون رهبرا من مصطفی دیگرم فرمان بده، مسئولان باید درباره دستاوردهای هسته ای تعصب داشته باشند، خون احمدی روشن اکسید شدنی نیست، از حق خود کوتاه نمی آییم، صنعت هسته ای نباید با غنی سازی سمبلیک جایگزین گردد با رویش ناگزیر جوانه چه می کنید و نیز در دست داشتن پرچم ایران و پرچم حزب الله لبنان و نیز تصاویر شهدای هسته ای شعارهایی سر میدادند و برخی نیز سرود یار دبستانی من را همصدا فریادمی زدند.

- با ورود جلیلی به سالن مراسم، دانشجویان فریاد صل علی محمد یاور رهبر آمد سر دادندکه همزمان با این شعار دسته دیگری از دانشجویان در سالن فریاد روحانی روحانی حمایتت می کنیم و سلام بر خاتمی درود بر روحانی را فریاد می زدند.

- دانشجویان برگزار کننده مراسم فریاد " حرف ما یک کلام مقاومت والسلام" و دسته ای دیگر از دانشجویان فریاد " رای ما یک کلام نخست وزیر امام" سر می دادند اما چون سخنران اول این مراسم فریدون عباسی بود به دعوت مجری برنامه وی بالای سن قرار گرفت اما همزمان با حضور وی بالای سن تعدادی از دانشجویان حاضر در سالن فریاد روحانی روحانی حمایتت می کنیم سر دادند اما فریدون عباسی سخنان خود را در جریان همین شعارها به پایان رساند و از دانشجویان به خاطر این شور و هیجان تقدیر کرد. در پایان سخنان عباسی نیز تعدادی از دانشجویان فریاد بسیجی واقعی همت بود و باکری سر دادند. پس از آن جلیلی به عنوان سخنران اصلی مراسم در جایگاه قرار گرفت که همزمان با شروع سخنرانی وی تعدادی از دانشجویان فریاد سلام بر خاتمی درود بر روحانی سر داده و در مقابل نیز دانشجویان برگزار کننده مراسم فریاد جلیلی جلیلی حمایتت می کنیم، مرگ بر فتنه گر، مرگ بر اسلام آمریکایی سر دادند البته در جریان سخنرانی جلیلی دانشجویانی که خواستار آزادی زندانیان سیاسی بودند سرود یار دبستانی من را همخوانی کردند.

پدر شهید احمدی روشن نیز در جریان سخنرانی جلیلی وارد سالن شد و در پایان سخنرانی مهمان برنامه جلیلی با وی خوش و بشی صمیمی کرد.

- پس از پایان سخنرانی سعید جلیلی دانشجویان یکصدا فریاد حرف ما یک کلام مقاومت وسلام و جلیلی جلیلی حمایتت می کنیم.

- پس از پایان این سخنرانی از فریدون عباسی و پدر شهید احمدی روشن و همچنین از برادر شهید کبکانیان به نمایندگی از ۹۳ شهید دانشگاه امیر کبیر و حسین مصطفوی به نمایندگی از کسانی که در حال حاضر در عرصه هسته ای فعال هستند و نیز سعید جلیلی به عنوان مسئول سابق تیم مذاکره کننده کشورمان با ۱+۵ با اهداء لوح و تمثالی از شهدای هسته ای تجلیل شد.

- پیش از پایان مراسم نیز دانشجویان دانشگاه امیر کبیر که نامه ای به مسئولین کشور در زمینه فناوری هسته ای نوشته بودند را توسط یکی از دانشجویان قرائت کردند و همچنین طوماری در حمایت از دستاوردهای هسته ای به امضا رساندند.

- پایان این مراسم به بخش هایی از وصیت نامه شهید همت مزین شد و در انتها اجرای سرود زنده از سوی یکی از خواننده های جوان کشورمان همراه بود.

- قبل از آغاز مراسم عده معدودی از دانشجویان با توزیع پوسترهایی با تصویر ظریف و شعارهایی در مخالفت با جلیلی قصد ایجاد اختلال در برنامه را داشتند که این کار موجب درگیری فیزیکی گروه های دانشجویی شد.

- تعداد زیادی از دانشجویان با در دست داشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران و تکان دادن آن در کنار پخش سرودی از حامد زمانی ضمن ایجاد صحنه های زیبا در سالن برای شروع مراسم لحظه شماری می کردند.

- هنوز مراسم آغاز نشده بود که سالن مملو از دانشجویان و جمعیت بود و به خاطر اینکه صندلی خالی در سالن وجود نداشت تعداد زیادی از دانشجویان روی زمین نشسته بودند و در مقابل درب ورودی تجمع کرده بودند.

- عده ای از دانشجویان با خواندن سرود یار دبستانی قبل از آغاز مراسم و با دادن شعارهایی علیه جلیلی و در حمایت از دولت جدید قصد داشتند مراسم را برهم بزنند که در رسیدن به اهداف خود ناکام ماندند.

- نکته قابل توجه دیگری که وجود داشت این بود که در دستان دانشجویان پوسترهایی که روی آنها تصاویر شهدای هسته ای قرار داشت دیده می شد و دست نوشته هایی در دستان آنها بود که نوشته بودند انرژی هسته ای تعطیلی بردار نیست، راه شهدای هسته ای ادامه دارد، تا آخر ایستاده ایم.

- بالاخره با آغاز کلام الله مجید دانشجویان به احترام کلام خدا سکوت کردند ولی باز هم کسانی بودند که به نظر می رسید به کلام خدا نیز اعتنایی نمی کنند.

- جلیلی در میان استقبال پرشور دانشجویان که با شعار صل علی محمد یاور رهبر آمد وارد سالن شد. در این زمان عده ای هم با شعارهایی از قبیل درود بر روحانی برای مدتی اجرای مراسم را به تأخیر انداختند تا اینکه مجری برنامه اعلام کرد این برنامه برای گرامیداشت شهدای هسته ای است و حاضرین را به آرامش دعوت کرد.

- فریدون عباسی نیز در این مراسم حاضر بود و پس از اعلام این موضوع توسط مجری مورد تشویق حاضرین قرار گرفت و گروه مخالف مجددا با بر هم زدن نظم مراسم کاری کردند که بین دانشجویان درگیری ایجاد شد.

- پس از پخش یک کلیپ کوتاه فریدون عباسی به عنوان سخنران اول پشت تریبون رفت و به خاطر اغتشاشاتی که عده ای از دانشجویان انجام دادند دقایقی را صرف آرام کردن جو سالن کرد ولی با این حال در بین سخنرانی وی چندین بار سخنانش توسط تعدادی از دانشجویان قطع شد.

- در خاتمه سخنان عباسی عده ای که از همان ابتدا برای اغتشاش آمده بودند از سر دادن شعارهای زندانی سیاسی آزاد باید گردد خواستار آزادی سران فتنه شدند که عباسی در واکنش به این شعارها گفت اگر درست حرکت کنیم زندانی سیاسی نخواهیم داشت که بخواهیم آزادش کنیم.

- سعید جلیلی سخنران بعدی این مراسم با استقبال پرشور دانشجویان پشت تریبون قرار گرفت. در همین زمان گروه مخالف با هو کشیدن و تکرار شعارهای خود مانع از سخنرانی او شدند و در صورتی که مجری چندین بار از آنها خواهش کرد تا نظم جلسه را حفظ کنند تا پایان سخنان جلیلی به کارهای خود ادامه دادند.

- در انتهای مراسم پدر شهید مصطفی احمدی روشن سخنان قابل توجهی را مطرح کرد که مورد توجه دانشجویان اعم از موافق و مخالف قرار گرفت زیرا در زمان سخنرانی وی همه سکوت کردند و آرامش بر سالن حاکم شد.

پدر شهید احمدی روشن با بیان اینکه مصطفی به هیچ قشر خاصی متعلق نیست بلکه به همه مردم ایران تعلق دارد افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب برای دلجویی به منزل ما تشریف آورده و فرمودند « مصطفای ما» آنجا مسلم شد که مصطفی متعلق به همه مردم ایران است.

- لازم به ذکر است دانشجویان مخالفی که مدعی آزادی بیان و احترام به نظر مخالف هستند و شعار « زنده باید مخالف من» سر می دهند شب گذشته در برخی شبکه های اجتماعی از برنامه گسترده خود برای برهم زدن این مراسم خبر داده و اعلام کردند که استقبال ویژه ای از جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به عمل خواهند آورد.