خبرنگار   « پایگاه خبری تحلیلی پارس» به اسامی اعضای کمیته رسیدگی به قرار داد کرسنت در مجلس (پروژه انتقال گاز ایران از میدان سلمان به امارات توسط شرکت کرسنت (الهلال امارات) دست پیدا کرد.
 
بر اساس این گزارش، حسین نجابت حبیب آقاجری، و ابراهیم کارخانه از کمیسیون انرژی و علیرضا زاکانی، الیاس نادران و محمد دهقان از کمیسیون های دیگر، عضو کمیته رسیدگی به قرار داد کرسنت هستند که ریاست این کمیته بر عهده دکتر علیرضا زاکانی است.
 
لازم به ذکر است چندی پیش، مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزارت نفت گزارش فساد در قرارداد کرسنت را به دادگاه لاهه ارائه کرده است، خبر داد که کمیسیون انرژی در نامه ای به وزارت نفت از آنها خواسته است که یک نسخه از گزارش ارسالی به دادگاه لاهه را در اختیار کمیسیون انرژی قرار دهند تا بررسی های لازم در این خصوص انجام گیرد.
 
وی افزود: امیدواریم این گزارش برخلاف منافع نظام نباشد چرا که دولت و شورای عالی امنیت ملی تعهد داده اند که منافع ملی در این پرونده حفظ شود.
 
به گزارش « پایگاه خبری تحلیلی پارس» ، از مجموع سه جلسه داوری دیوان لاهه، تا کنون در دو جلسه داوری گذشته، حقانیت ایران به اثبات رسیده اما به دلیل تغییرات در شرکت نفت ایران، این دیوان اعلام نموده است که شرکت نفت ایران باید بر شکایت قبلی خود تاکید کند تا روال دادرسی ادامه یابد.
 
پیش از این علیرضا زاکانی نماینده تهران و رئیس کمیته پیگیری در این باره گفته بود: در حال حاضر این پرونده در لاهه با موضوع فساد در حال رسیدگی است و ما امروز در حال دست برداشتن از اعتراض به حق ضایع شده خود درباره فساد در این قرارداد هستیم و در صورت محکوم شدن ایران در داوری کرسنت، دولت باید بین ۸ تا ۳۵ میلیارد دلار خسارت و غرامت به طرف مقابل پرداخت کند.
 
این مقام مسئول با یادآوری اینکه بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار از این رقم ضرر دیرکرد است و ایران برای ۲۵ سال باید گاز تحویل دهد، تاکید کرده بود: میدان گازی سلمان به اندازه ۲۵ سال گازی برای تحویل به امارات نداشته است؛ چنانکه ۱۴ اشکال فنی به قرارداد کرسنت وارد است که یکی از آنها پیش فروش گازی است که اساساً در این میدان وجود ندارد و دیگری اشکالات سرزمینی است که الان به آن نمی پردازم.
 
زاکانی در تشریح سایر زیان ها و عدم النفع های ایران در صورت محکومیت در داوری کرسنت، توضیح داده بود: با توجه به قیمت های پایین کرسنت در قرارداد صادرات گاز ایران به بوتاش ترکیه در ابتدا بوتاش شکایت کرده و به دلیل قیمت پایین کرسنت مجبور به کاهش قیمت صادراتی گاز شده ایم و بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار از این محل خسارت دیده ایم و در عین حال ترکیه دوباره برای کم کردن ۱۲ درصد از قیمت صادرات گاز ایران به ترکیه شکایت کرده است که در صورت پذیرش این شکایت خسارت کلان تری متوجه کشور خواهد شد.