به گزارش پارس به نقل از مهر، همراه با کاروان رسانه (یادبود شهید فوزیه شیردل) اعزامی به مناطق عملیاتی استان خوزستان اسفند ۹۲ راهی سرزمین نور شدم. سفری از جنس عاشقی و دلتنگی. سرزمینی که در آنجا نور می کارند و خورشید درو می کنند. مناطقی که پس از گذشت ۳۰ سال از جنگ هنوز هم میهمان انسان های آسمانی است. انسان هایی که برای تجدید بیعت با ۸ سال رشادت و ارزش های غنی دفاع مقدس به آنجا می روند و برای چند روز خود را از دنیا کنار می کشند تا در کنار شهدا خود را آسمانی کنند.

۲۰ اسفند روزی که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای به کربلای ایران سفر کرده است به نام روز ملی راهیان نور نامگذاری شده و همه ساله از ۲۰ اسفند تا ۲۰ فرودین اردوهای نوروزی برای بازید و تجدید بیعت با مقام شهیدان برپا می شود.

به همین مناسبت مراسمی تحت عنوان جشنواره نور در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار شد در این مراسم سید جواد هاشمی مجری برنامه گفت: روزگاری امام هشتم شیعیان در کوچ اجباری خود از مدینه به طوس نه تنها در این مکان نماز گزارده و به مدت حدود ۲۴ ساعت به استراحت پرداخته اند؛ بلکه با مومنین دیدار و گفتگو داشته اند و در وصف این سرزمین در حالیکه مشتی از این خاک در دست می گیرند، بیان داشتند" روزی از خون فرزندان این سرزمین، این خاک، تبدیل به گل می شود و از همان خون این سرزمین معطر و مطهر خواهد شد. "

امروز جهت زنده نگهداشتن و جاودان ساختن این خاطره شیرین مردم آن دیار اقدام به ساخت بنای یادبودی در همان مکان دیدار با امام (ع) کرده اند که" قدمگاه" نام دارد. این مکان در شمال شهرستان آبادان و در مسیر روستای فیاضیه واقع شده است که اقامتگاه کاروان رسانه در این محل قرار داشت.

عملیات فتح المبین؛ فتح الفتوح رزمندگان اسلام

اولین منطقه عملیاتی که برای زیارت رفتیم یادمان فتح المبین بود. موزه طبیعی دفاع مقدس فتح المبین با مساحت ۲۹۰ هکتار در ۹ کیلومتری شمال شرقی شوش در منطقه عمومی زعن و انکوش قرار دارد.

این یادمان در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از محورهای عملیاتی فتح المبین (قرارگاه نصر) ساخته شده و هم اکنون به عنوان موزه طبیعی دفاع مقدس تحت حفاظت قرارگاه حفظ ابنیه و آثار سرزمینی دفاع مقدس خوزستان است.

امروز سالگرد عملیات فتح المبین است، عملیاتی که ابهت دشمن را شکست و از آن تاریخ به بعد نیروهای مردمی نیز به جمع رزمندگان پیوسته و پیشروی را به سمت مناطق اشغال شده آغاز کردند.

مشخصات عملیات فتح المبین

مدت اجرا: ۱۰ روز

تلفات دشمن (کشته، زخمی و اسیر) : چهل هزار تن

رمز عملیات: یا زهرا (سلام الله علیها)

مکان اجرا: محور شوش، رودخانه کرخه، جاده اهواز، اندیمشک و غرب دزفول

ارگان های عمل کننده: نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی

اهداف عملیات: آزادسازی بخش وسیعی از خاک ایران و خارج ساختن شهرهای دزفول، اندیمشک و جاده اندیمشک - اهواز از برد توپخانه و سایت

موشکی دشمن - طی چهار مرحله.

زمانی که عقربه ساعت روی ۳۰ دقیقه بامداد قرار می گیرد، با پیام رمز" یازهرا (س) " شروع عملیات توسط فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سردار محسن رضایی) و فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (سپهبد شهید صیاد شیرازی) صادر میشود.

روایتگری سردار فضلی

راوی یادمان فتح المبین سردار فضلی بود.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین در وصف منطقه فتح المبین اینگونه گفت: اینجا قطعه ای از بهشت است. این شعار نیست شعور حقیقی است که فزرندان عزیز این مردم به آن عامل بودند. اینجا فرزندان عزیز این مردم با اتکا و اعتماد به خداوند متعال و با اعتقاد قلبی و راسخ در این منطقه عملیاتی حضور پیدا کردند چراکه به خداوند متعال اعتماد و اطمینان داشتند که هرآنچه بخواهند به آنان خواهد داد.

وی با اشاره با گستره جغرافیایی این عملیات تصریح کرد: عملیات فتح المبین در منطقه ای به وسعت ۱۷۰۰ کیلومتر انجام شد. تنگه زلیجان، منطقه دهلران و دشت عباس از جمله مناطق تحت پوشش این عملیات بود.

وی در خصوص عملیات فتح المبین گفت: این عملیات که حدود ۳۲ سال پیش اجرا شد تلفیقی از نیروهای ارتش، سپاه، بسیج، جهاد، شهربانی و کمیته های انقلاب اسلامی و ژاندارمری بود؛ بنابراین همه از نیروهای مسلح گرفته تا نیروهای مردمی در این عملیات مشارکت داشتند.

رمز پیروزی عملیات

وی با اشاره به حضور یگان ها و لشگرهای مختلف در این عملیات گفت: سه تیپ از سپاه، لشکر ۷۷ خرمشهر، تیپ امام سجاد (ع) و تیپ المهدی از جمله ارکان های تشکیل دهنده ی این عملیات بودند و این وحدت رمز پیروزی بود.

جانشین ستاد مرکزی راهیان نور کشور با بیان اینکه محدوده این عملیات از جاده فکه به سمت سایت ۴ و ۵ رادار بود، افزود: در شب اول عملیات عمق میدان مین دشمن به ۹۰۰ متر می رسید که در آن زمان ما نمی توانستیم بر آن غلبه کنیم، اما به اذن و عنایت خداوند بر این محدوده غلبه کردیم.

سردار فضلی گفت: در پنجه رقابیه، تیپ ۸ نجف اشرف با حضور سردار شهید کاظمی و تیپ ۵۵ هوابرد ارتش مقاومت جانانه ای را در این منطقه از خود به یادگار گذاشتند.

نقش شهید باکری و متوسلیان در فتح المبین

وی ادامه داد: شهید باکری در شب اصلی این عملیات با طرح از پیش تعیین شده با دشمن درگیر شد؛ به طوری که دشمن در تنگه زلیجان که عقبه نیروهای بعثی را تشکیل می داد شکست خورد و نیروهای ما توانستند به سمت میشداغ پیشروی کنند.

جانشین سازمان بسیج مستضعفین اذعان کرد: در منطقه دشت عباس و شمال این منطقه بین ما و دشمن بیش از سه روز جنگ بود و تجهیزات دشمن قابل شمارش و تصور نبود، چرا که آمار تانک های دشمن از رزمنده های ما بیشتر بود.

فضلی با اشاره به حضور شهید جاویدالاثر شهید متوسلیان در تیپ حضرت رسول در دشت عباس و دلاورمردی های وی گفت: شرایط چنان در دشت عباس سخت بود که در ابتدا قصد داشتیم عقب نشینی کرده و پایان عملیات را اعلام کنیم، اما با جوانمردی رزمندگانمان در دشت عباس، دشمن متجاوز را به سختی تنبیه کردیم.

وی افزود: موفقیت ما در نزدیکی های سایت رادار در حدی با اهمیت و غیر باور بود که سرداران لشکر همچون سردار شهید باقری و سردار شهید بقایی موفقیت ما را ازطریق بیسیم و تلفن باور نکردند، اما به تدریج همگان متوجه این پیروزی بزرگ در عملیات فتح المبین شدند.

فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور سپاه و بسیج اظهار کرد: در این عملیات ۱۲۰۰ نفر از نیروهای عراقی توسط یک جانباز به نام برماسیان اسیر شدند و ایشان برای ما تعریف می کرد که" در لحظه ای که به تانک ها و نفربرها نزدیک شدیم خداوند چنان وحشتی در دل نیروهای بعثی قرار دارد که همه از نفربرها پیاده شدند و خود را تسلیم کردند" .

سردار فضلی با بیان اینکه در این عملیات تمام توپخانه های دشمن در این عملیات به تصرف ما درآمد، ادامه داد: عراقی ها در آن زمان وضعیت بدی داشتند، بنابراین ما تا حوالی تپه های ۱۸۱ و۱۸۲ پیشروی کردیم و لطف خدا و مددهای غیبی در سایه اخلاص بچه ها را در ایین عملیات شاهد بودیم.

تفال امام راحل به قرآن برای نام عملیات

جانشین ستاد مرکزی راهیان نور کشور گفت: رمز عملیات از سوی امام راحل با تفال ایشان به قرآن به نام فتح المبین تعیین شد، بنابراین ظرف یک هفته منطقه عملیاتی فتح المبین از اشغال دشمن خارج شد و به دامن امت اسلامی بازگشت.

سردار فضلی با اشاره به تعداد زائران کاروان های راهیان نور در سال گذشته گفت: حدود ۴ میلیون و ۸۶۰ هزارنفر در قالب کاروان های راهیان نور سازماندهی شدند که حدود ۹۰ درصد آن ها برای نخستین بار به مناطق عملیاتی سفر کرده بودند.

هر منطقه عملیاتی جنگ توسط خادمان و راویان اداره می شود. خادمانی که خلق و خوی شان یادآور رزمندگان دفاع مقدس بود. خادمانی که از ۱۲ - ۱۳ سال بودند تا ۳۰ سال. با توجه به سن کمشان چنان رفتار می کردند که گویی در ۸ سال جنگ حضور داشند با پای برهنه به دنبال خدمت به زائران بودند.

کاروان های زیادی برای بازدید از منطقه فتح المبین آمده بودند در میان زائران مادر شهدی که عکس فرزندش را در دست داشت توجهم را جلب کرد. خادمان یادمان فتح المبین دور مادر شهید جمع شدند و با آوردن آب یا خرما هریک سعی می کردند ارادت خود را به مادر شهید ثابت کنند.

ادای احترام سردار فضلی به مادر شهید

مادر شهید نیز که چهره فرزند شهیدش را در این جوانان می دید شروع به صحبت کردن با آنان کرد. گفت اهل فیروزکوه است و پسرش تنها ۱۳ سال داشته که به فیض شهادت نائل شده. این مادر شهید که مشغول صحبت کردن برای خادمان بود، سردار فضلی متوجه وی شد. سردار با زانو زدن مقابل این مادر شهید به درددل هایش گوش داد.

زاکانی: همه ساله می آییم تا خودمان را با مقیاس شهدا بسنجیم

علیرضا زاکانی که این روزها زائر سرزمین نور بوده است و اخیرا نجات کودک ۳ ساله توسط وی در رسانه ها خبر ساز شده است در گفتگو با خبرنگار مهر، در وصف سفرش به مناطق جنگی گفت: راهیان نور بزرگترین عملیات و فعالیت فرهنگی کشور است که همه ساله میلیونها نفر را در فضایی که روزگاری سرشار از عطر معنویت و رشادت، فداکاری، ایثار، جانبازی، تدبیرو تعقل و جمع بین شور و شعر را به منصه ظهور رسانده بود جای می دهد.

وی افزود: هر سال مشتاق تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی با حضور در مناطق جنگی این امکان را پیدا می کنند که از نزدیک با فضای موجود در این منطقه و میدان نبرد و عظمت کار رزمندگان اسلام آشکار شوند و در این مواجهه بتوانند هم آن ارزشها و بزرگی ها را پاس بدارند و هم با فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند تا خودسازی کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به هدفش از حضور مکررش در یادمان های جنگی گفت: ما سال به سال می آییم تا خودمان را اندازه بگیریم و به تعبیری متر کنیم با مقیاس و میزانی که شهدا از خودشان به جا گذاشتند تا متوجه شویم که چقدر نزدیک و یا چقدر دوری نسبت به آرمان های شهدا داریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر ارزشها و تفکری که در آن ایام حاکم بود به فضای جامعه امروز و در دوره جهاد اکبر منتقل شود بی شک جامعه ما توفیقات روز افزون خود را سریعتر خواهد یافت.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، با بیان اینکه حضور در سرزمین نور در زمان تحویل سال عطر حسینی دارد، اظهارداشت: تحویل سال حضور در فضایی که مزین به عطر شهدا است و توسل به شهدا از باب اینکه آنها مورد توجه خداوند بزرگ و اهل بیت عظیم الشان بودند و از قابلیت های بالایی برای دستگیری و توجه به دیگران برخوردارند، این امکان را فراهم می کند تا در مسیر گام برداشتن برای آینده خود و کشور از آنان مدد بگیریم.

نجات کودک ۳ ساله

یکی از راویان کاروان های راهیان نور که شاهد ماجرای نجات کودک ۳ ساله توسط زاکانی بوده آن ماجرا را اینگونه نقل می کند: " بعد از روایتگری در جمع خواهران دانشجوی خراسان رضوی در یادمان شهدای والفجر ۸ به سمت آبادان راه افتادیم. در بین مسیر جمعیتی را کنار جاده دیدیم که شاهد صحنه ای بودند. خودروی پراید سفیدرنگی در یک گودال خیلی بزرگ آب سقوط کرده بود. چند نفر با تلاش و در حالی که ذکر می گفتند، سعی می کردند که خودرو را که با سقف درون گودال افتاده بود، برگردانند. این نماینده مجلس که پزشک و از رزمندگان دوران دفاع مقدس نیز هست، پس از ملاحظه این صحنه اقدام کرده و بدون معطلی، خود را درون گودال آب انداخته و به کمک چند نفر دیگر رفت. "

وی افزود: " سرنشینان خودرو از اهالی بومی اروندکنار آبادان بوده که بعد از سقوط، ازخودرو به بیرون پرتاب شده بودند. درحالی که درب خودرو بر اثرسقوط جدا شده بود، همه متوجه دختر سه ساله ای شدند که درون خودرو و زیر آب گرفتار شده بود. این نماینده مجلس طی اقدامی تحسن برانگیز، کودک سه ساله را از خودرو بیرون و به خارج از گودال منتقل کرد. در حالی که افراد حاضر در محل، از زنده بودن کودک قطع امید کرده بودند، دکتر زاکانی با تلاش اقدامات لازم را برای احیا و تنفس مصنوعی انجام و مانع از مرگ این کودک شد. "