به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران ، علی رغم اینکه برخی تمایل دارند، سامانه های تسلیحاتی ساخت ایران را صرفا صوری تصور کنند، صنعت پرنده های بدون سرنشین ایران موفق به ساخت تجهیزاتی شده است که باید بطور جدی تری مورد توجه قرار گیرد.  

 
پایگاه اینترنتی" اسرائیل دیفنس" نوشت: " تال اینبار" ، رئیس تحقیقات فضایی مرکز مطالعات راهبردی هوا فضای فیشر در مقاله ای نوشت: سالهاست ناظران با گزارشهای رسمی که ایران درباره ساخت انواع سامانه های تسلیحاتی ارائه می کند، آشنا هستند. معمولا این سلاح ها در مراسمی معرفی می شوند که وزیر دفاع در آن حضور دارد. مسئولان آگاه در امور   مهمات، سکوهای پرتاب و سامانه های تسلیحاتی اسرائیل به دقت تصاویری را که شبکه های خبری ایران منتشر می کنند را بررسی می کنند. به نظر می رسد، تسلیحاتی که ایران به نمایش می گذارد، واقعی است و جعلی نیست. بطور مثال، می توان به سامانه های پرتاب ماهواره و موشکهای دوربرد ایران اشاره کرد. اخیرا بخش دیگری از محصولات نظامی ایران را می توان جزو تسلیحات واقعی قلمداد کرد   و این تسلیحات چیزی جز تجهیزات پرنده بدون سرنشین ایران نیست.  
 
این گزارش می افزاید: ایرانیها انواع پرنده های بدون سرنشین را در نمایشگاهها، رزمایش های نظامی و مطبوعات مختلف ارائه کردند. رشد ایران در بعضی زمینه ها به حدی است که باعث شگفتی شده است. یکی از این نمونه ها، پرنده بدون سرنشین" کرار" یا همان مهاجم است. این هواپیمای توربوجت بمب های معمولی حمل می کنند. اما نمونه دیگر پرنده ساخت ایران، پرنده بدون سرنشینی است که دارای   روکش بزرگی است که مانند تجهیزات غربی با سامانه ارتباطات ماهواره ای بتواند ارتباط برقرار کند.  
 
 
این پایگاه صهیونیستی اذعان می دارد: ظاهرا قابلیت ایران برای تولید این تجهیزات پرنده اخیرا به شدت متحول شده است و به نظر می رسد برخی از تجهیزاتی که جمهوری اسلامی از آنها رونمایی کرده است بسیار پیشرفته است. مانند هواپیمای تاکتیکی" یاسر" . بررسی تصاویری که ایران از این پرنده منتشر کرده است حاکی از آن است که دهها هواپیما از این نوع در ایران در مرحله تولید قرار گرفته است. بررسی دقیق تصاویر منتشره در ایران نشان داد که ساخت آنها از نظر استاندارد بسیار بالا است. این نشان میدهد ایران در زمینه مونتاژ سکوهای پرتاب هواپیماهایی که از مواد کامپوزیت ساخته شده است، پیشرفت چشمگیری داشته است.  
 
این گزارش می افزاید: اکتبر ۲۰۱۳، یک نمونه از هواپیمای یاسر به نشانه حسن نیت در اختیار یک هیئت نظامی روسیه قرار گرفت.  
 
" اسرائیل دیفنس" در ادامه نوشت: هواپیمای جالب دیگری که ایران از آن رونمایی کرد" شاهد۱۲۹" نام داشت. قابلیت سقف پرواز این هواپیما متوسط بوده و از طول پرواز بالایی برخوردار است. این هواپیما سال ۲۰۱۲ در جهان عرضه شد. در ابتدا تصاویری از این هواپیما منتشر شد و سپتامبر ۲۰۱۳، در جریان بازدید مقامات ارشد ایران از کارخانه ساخت این هواپیما، اطلاعات بیشتری از قابلیت های این پرنده ارائه شد. با مشاهده تصاویر خرج این هواپیما از نزدیک مشخص شد که ظاهرا این هواپیما از نظر ساخت از استاندارد ساخت لازم برخوردار بوده و مجهز به دوربین دید در روز و شب و احتمالا برای هدایت موشکها نیز سامانه ای در آن تعبیه شده است.   این هواپیما نسبتا پرنده پیشرفته ای است که از ظرفیت قابل حمل قابل قبولی برخوردار است و با ۲۰ ساعت طول پرواز، موفقیت بزرگی برای صنعت پرنده های بدون سرنشین ایران محسوب می شود.  
 
 
بنابراین گزارش، جدید ترین دستاورد ایران که نوامبر ۲۰۱۳ از آن رونمایی شد هواپیمای" فطرس" است. یک سخنگوی ایران از آن بعنوان هواپیمای راهبردی نام برد. این هواپیما دارای بدنه بزرگی است و طول بالهای آن به ۱۵ متر می رسد.  
 
 
هواپیمای مذکور ۳۰ ساعت پرواز می کند و سقف پرواز آن ۲۵ هزار پا اعلام شده است که قادر است دوهزار کیلومتر پرواز کند. این اولین هواپیمای بومی ایران است که قادر است تا اسرائیل را طی کند. سلاح های این هواپیما شبیه موشک های ضد تانک هل فایر آمریکاست.  
 
در پایان این گزارش باز دیگر اذعان شده است که: " ایران در زمینه ساخت پرنده های بدون سرنشین به پیشرفت چشمگیری دست یافته است و سلاح های ایران بسیار پیشرفته تر از گذشته است. بنابراین، سامانه های دفاعی اسرائیل باید توجه خاصی بکار گیرند و برای برخورد با تهدیدات ناشی از تجهیزات ایران خود را آماده کنند. "