به گزارش پارس به نقل از مهر، در دیدار مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با نوری مالکی، نخست وزیر عراق، روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت. سرمدی که ریاست هیات ایرانی را در اجلاس بین المللی تروریسم در بغداد به عهده دارد، در دیدار با نخست وزیر عراق، ضمن تشکر از اقدام دولت عراق در ارائه ابتکار و میزبانی این کنفرانس، حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران را از دولت و ملت عراق در مبارزه علیه تروریسم اعلام داشت.

سرمدی با اشاره به اهمیت پروزی عراق در این مبارزه، بر ضرورت حمایت جدی، عملی و فوری کشورها از دولت عراق در این نبرد تاکید کرد و افزود حمایت برخی کشورها از گروههای تروریستی و استفاده ابزاری از آن ها به منظور دستیابی به اغراض سیاسی، دیر یا زود دامن خود آن ها را خواهد گرفت.

قائم مقام وزیر خارجه کشورمان همچنین با تمجید از درایت و مواضع سیاسی دقیق دولت عراق در قبال بحران سوریه، بر موضع مشترک دو کشور ایران و عراق در خصوص راهکار سیاسی این بحران تاکید کرد. سرمدی ضمن ابراز خرسندی از روند روبه رشد روابط دو کشور ایران و عراق در حوزه های مختلف، بر آمادگی کشورمان نسبت به ارتقای بیش از پیش همکاری های اقتصادی تاکید کرد و خواستار فراهم ساختن بسترهای لازم برای دست یابی به این هدف شد.

نوری مالکی نیز ضمن تشکر از مشارکت موثر جمهوری اسلامی ایران در اجلاس بین المللی مبارزه با تروریسم در بغداد، این پدیده را تهدیدی علیه صلح و ثبات و امنیت بین المللی توصیف کرد و افزود: کشورش در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد. امروز دامنه عملکرد گروههای تروریستی و افراطی از مرزهای منطقه خاورمیانه عبور کرده و به سطح وسیعی از جغرافیای جهان، حتی اروپا رسیده است.

نخست وزیر عراق با اشاره به پیامدهای تلخ بحران سوریه اضافه کرد: تحولات این کشور به دنیا نشان داد که استفاده از گروههای تروریستی برای دستیابی به اغراض سیاسی و براندازی دولت ها کارآیی ندارد.

مالکی در این دیدار همچنین آمادگی عراق را برای گسترش همکاری های دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها، از جمله مناسبات اقتصادی اعلام داشت.