به گزارش پارس به نقل از پایگاه الاع رسانی مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی امروز (چهارشنبه ۲۱ اسفند) با خیر مقدم به مهمانان حاضر در نخستین اجلاس روسای کمیسیو ن های سیاست خارجی مجالس کشورهای دوست سوریه که دعوت پارلمان ایران را پذیرفتند، گفت: برای همه ما یکی از حوادث تلخ حادثه ای است که در سوریه شاهد آن هستیم، در این شرایط یک کشور مقاوم در خاورمیانه در طی دسیسه ها و مشکلاتی که به وجود آوردند مردمش این قدر سختی و آوارگی بکشند و بسیاری از آنها کشته شوند و تروریست ها در آنجا کارهای فجیع انجام دهند برای تاریخ بشریت یک نقطه تاریک است.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، افزود: تاریک تر این است که سازمان ها و مجامع بین المللی این امور را می بینند و کاری هم نمی کنند، مقداری ژست سیاسی می گیرند و گاهی حرف می زنند، اما این حادثه جلوی روی بشریت در حال رخ دادن است که حالا می بینیم این فجایع از مرز سوریه عبور کرد و در عراق و لبنان این اقدامات تروریستی انجام شد و گاهی این طور تعبیر می شود که سوریه را تبدیل به یک کارگاه تروریست ها برای انتقال این ها به دیگر کشورها کردند.

وی افزود: این حادثه حادثه بسیار تلخی است و برای کشورهای بزرگ یک ننگی است که غربی ها نگاه می کنند و گاهی هم در پشت صحنه به تروریست ها کمک می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که واقعا چه  عواملی باعث شد چنین حوادث تلخی ایجاد شود، افزود: بعد از این حوادث انقلاب های منطقه ای همان اوایل کار که انقلاب تونس رخ داده بود و هنوز انقلاب مصر رخ نداده بود و شرایط بینابینی وجود داشت در سفری که به یکی از کشورهای منطقه داشتم یکی از رهبرانش حرف عجیبی به من زد که گام بعدی بعد از تونس سوریه است، در حالیکه آن موقع اصلا بحثی در مورد سوریه نبود اما من قبول نکردم و گفتم سوریه در حال حاضر مسئله ای ندارد اما گفت تا دو ماه دیگر می بینید.

لاریجانی افزود: پس از آنکه از آن سفر به ایران برگشتم به این موضوع خیلی فکر کردم و برای من این مسئله پیش آمد که حادثه سوریه پشت صحنه ای دارد و  عده ای تلاش می کنند پشت صحنه را به هم بریزند. همان طور که این حادثه رخ داد ومسئله سازی در سوریه ایجاد شد انقلاب مصر هم به نتیجه ای رسیده و در لیبی هم تحرکاتی به وجود آمده بود.

استقبال از تعمیق دموکراسی در هر کشوری از جمله سوریه

رئیس مجلس افزود: ادعایی که مطرح می کردند این بود که دموکراسی در سوریه باید محقق شود و ما باید برای آن شرایطی را ایجاد کنیم و برخی کشورهای منطقه هم به ایران آمدند و با ما صحبت کردند و ما به آنها این نکته را گفتیم که ما از تعمیق دموکراسی در هر کشوری از جمله سوریه استقبال می کنیم و خیلی از کشورهای دیگر هم هستند که باید دموکراسی در کشور آنها تعمیق پیدا کند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: قبول نداریم که با سرنیزه و آرپیجی بتوانند در سوریه، بحرین و مصر دموکراسی ایجاد کنند و ما با این کار مخالفیم.

وی افزود: دموکراسی خاص مردم است و با سرنیزه نمی توان دموکراسی ایجاد کرد و این مخالف روح دموکراسی است و این مبنا را به همه دوستانمان که در منطقه درباره این موضوع صحبت می کردند اعلام کردیم که ما با مذاکره سیاسی برای تعمیق دموکراسی در سوریه، بحرین و همه کشورهایی که مشکلاتی دارند موافق هستیم اما با ورود سلاح یا اشغال نظامی به بهانه دموکراسی مخالف هستیم، اما آنها این حرف را گوش نکردند.

رئیس مجلس افزود: وقتی که با وزیر خارجه یکی از کشورهای منطقه صحبت می کردیم می گفتند خیلی نگران نباشید ظرف دو هفته دیگر وضع سوریه کاملا تغییر می کند اما ما به آنها گفتیم به نظر نمی رسد و شما صحنه را درست نمی شناسید یا اینکه یک رویاهایی دارید که فکر می کنید به سادگی قابل وصول است ولی این مشکلات برای منطقه ایجاد می کند و تصور نکنید تغییرات ساده است.

لاریجانی افزود: در سفری که به ژنو داشتم برخی کشورهای اروپایی این موضوع را مطرح می کردند که رئیس جمهور سوریه باید برود ما به آنها گفتیم ما  اصولا مخالف این هستیم که کسی از آن طرف آب دستور دهد رئیس کشوری برود یا بیاید و شما چنین حقی ندارید و باید مردم آن منطقه تصمیم بگیرند.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: در مسیر مذاکرات احساس کردیم چیز دیگری را دنبال می کنند. البته ما براساس منطق خود با کشورهای مختلف رایزنی می کردیم و با مسئولان عراق، لبنان، روسیه، چین و الجزایر مذاکراتی داشتیم و نظرات ما با آنها نزدیک بود و البته برخی کشورها هم بودند که بر سر بخش هایی با ما اختلاف نظر داشتند اما ما مستمرا با آنها رایزنی می کردیم.

دیکتاتوری ها در منطقه مورد حمایت آمریکاست

وی افزود: بیش از دو سال است که از حرفهایی که می زدند مبنی بر اینکه ما برای دموکراسی در سوریه تلاش می کنیم گذشته است و فکر می کنم فضاحت این حرف مشخص شد.

وی با طرح این سوال که بن علی و حسنی مبارک را چه کسی حمایت می کرد افزود: وقتی در مصر انقلاب شد آمریکایی ها تلاش می کردند حسنی مبارک را نگه دارند.

لاریجانی افزود: امروز دیکتاتوری ها در منطقه مورد حمایت آمریکاست که این برای وجهه خودشان هم افتضاح است حال با چنین وجهه ای نگران دموکراسی در سوریه هستند و یا برخی از کشورهای منطقه که حتی مقدمات دموکراسی و مجلس به آن معنا ندارد حالا نگران دموکراسی در سوریه هستند، نمی شود این را باور کرد این یک حقه بازی سیاسی است.

نقشه خاورمیانه با دموکراسی تغییر می کند نه با تروریسم

وی افزود: فرض کنید شما نگران دموکراسی در سوریه هستید، چرا با رفتار تروریستی می خواهید ماجرا را حل کنید؟ مگر تروریستها می توانند در یک کشور دموکراسی ایجاد کنند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر جا تروریست ورود می کند دموکراسی باید از در دیگر خارج شود، گفت: کدام کشور با تروریست و حرکت های تروریستی توانسته دموکراسی ایجاد کند؟ فکر می کنم منطقه ما دچار یک مسئله مهمتری شده است و اینکه تروریست ها از همه کشورهای دنیا به سوریه بیایند و زن و بچه مردم را در آنجا بکشند و گردن یک عده را بزنند و یا سینه افراد را می شکافند و قلب آنها را می خورند، این وحشی گری ها به ندرت در تاریخ رخ داده است اما سوال این است که مورد حمایت چه کسانی هستند؟ این ها سلاح و پولشان را از کجا می آورند؟

لاریجانی افزود: رهبر یکی از کشورهایی که به  تروریست ها کمک کرده به ما گفت ما جز راه حل نظامی راه حل دیگری را قبول نداریم به او گفته شده بود، چرا به تروریست ها کمک می کنید، این ها وقتی سلاح پیدا کردند بعد به جان خود شما می افتند پاسخ این بود که اگر زنده بمانند، پس اینجا تله گذاشتند که تروریست ها را جمع کنند و به جان مردم بیندازند و از هر دو طرف تضعیفشان کنند اما در این عمل ناموفق بودند و خیلی زودتر فکر می کردند سوریه را تغییر دهند و به میل خودشان نقشه جدیدی در خاورمیانه اجرا کنند اما این نقشه نه عملی می شود و نه به وسیله تروریست ها این کار را می توان انجام داد.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: نقشه خاورمیانه با دموکراسی تغییر می کند اما با تروریست تغییر نمی کند و جز اینکه آشفتگی را در منطقه افزایش می دهد ثمری ندارد کما اینکه در لبنان آثار عملیات تروریست را می بینیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته آنها در این عمل ناموفق بودند و فکر می کردند خیلی زودتر می توانند سوریه را به میل خود تغییر دهند؛ نقشه خاورمیانه با دموکراسی تغییر می کند اما با تروریسم نه، فقط آشفتگی رواج پیدا می کند. آمریکا یا معتقد است مدیریت صحنه در دستش است و یا نیست. اگر جهان را اداره می کنید پس مدیریت جهان در دست شماست. چرا مساله سوریه را حل نمی کنید؟ تصورم این است که اولا آنها عاجز هستند و قدرت زیادی در منطقه ندارند. این عجز را در عراق هم دیدیم. در افغانستان و جنگ های دیگر هم شاهد آن بودیم.

قدرت آمریکا در خاورمیانه کاهش پیدا کرده است

لاریجانی گفت: در این ۱۰ سال آمریکا در جنگ ناموفق بوده البته گاهی از ابزارهای دیگری مانند ابزار اقتصادی علیه ایران که ناکارآمد بود استفاده کرده چرا که می دانست نمی تواند در حمله نظامی علیه ایران موفق شود، تردیدی نیست که قدرت آمریکا در خاورمیانه کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس نهم، با بیان اینکه آمریکا نمی خواهد مساله سوریه را حل کند و افزود: اراده این کار در آمریکا وجود ندارد. آنها می خواهند سوریه را دچار جنگ دراز مدت کنند و آشفتگی آن در منطقه استفاده کنند. آنها دلسوز مردم سوریه نیستند بلکه تئوری آنها طولانی شدن جنگ در سوریه است. گواه آن نیز ژنو ۲ است که آمریکا مذاکرات را قبول نکرد.

وی تاکید کرد: سناریوی آمریکا مشخص است اما خوشبختانه خیلی از کشورها که فکر می کردند باید با جنگ پیش بروند حداقل الان می گویند که مشکل باید سیاسی حل شود هرچند آنها هم مخفیانه کمک هایی می کنند. کشورهایی که دردمندانه نگاه می کنند باید از نقش سیاسی شان برای حل مشکل سوریه استفاده کنند یعنی رایزنی مستمر داشته باشند و کمک اقتصادی برسانند.

رئیس مجلس شورای اسلامی وجود مشکل اقتصادی در سوریه را ناشی از تحریم ها و سلطه تروریست در برخی بخش های سوریه دانست و افزود: مشکل تروریسم در سوریه فقط برای سوریه نخواهد بود. حتی برای اروپا هم مشکل ساز می شود اما مساله این است که استراتژی غربی ها این است که از تروریسم استفاده تاکتیکی کنند و نتیجه اش هم این شده که تروریسم از ۱۰ سال گذشته رشد زیادی کرده است.

لاریجانی گفت: ما در مواردی تلاش کردیم پیشنهاداتی به مسئولان سوریه بدهیم که آنها هم استقبال کردند. آنها با اصلاح قانون اساسی و انتخابات با نظارت مشکلی ندارند اما غربی ها اخیرا می گویند فقط انتخابات نیست اگر فقط انتخابات نیست پس مشکل چیست؟ قطعا اگر انتخابات سرنوشت سوریه را رقم نزند از آن ور آب هم نمی توانند سرنوشت سوریه را رقم بزنند. اگر کسی انتخابات را قبول ندارد خودش باید هزینه اش را بدهد مثل اتفاقاتی که در کریمه افتاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی  افزود: موضوع انتخابات در سوریه بسیار مهم و تاثیرگذار است اما تلاش غربی ها این است که آشفتگی در سوریه ادامه پیدا کند و انتخابات صورت نگیرد، آنهایی که به دنبال ماجراجویی نظامی در سوریه هستند این کار را انجام می دهند ولی انتخابات پاسخ بسیار روشنی به این افراد است، اگر امروز سوریه حمایت نشود فردا مشکل به کشورهای دیگر هم می رسد، مبارزه با این فتنه نیازمند همت جمعی است.