به گزارش پارس به نقل از مهر، صبح امروز پانزدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری آغاز شد که افتتاحیه این اجلاس با حاشیه های جالبی همراه بود:

* خبرنگاران و عکاسانی که از صبح زود در محل اجلاس حاضر بودند صبحانه طلبگی را با نان و پنیر و خرما صرف کردند و در انتظار آغاز رسمی مراسم خبرگان رهبری بودند. در زمان صرف صبحانه در این فکر بودم که آیا روحانی در قامت رئیس جمهور و عضو مجلس خبرگان فرصت حضور در این اجلاس را پیدا می کند یا نه که بیسیم یکی از ماموران حفاظت با صدای بلند اعلام کرد: « اقای روحانی تشریف آوردند» و جمله بعدی هم این بود که: « همه خبرنگارا اومدن؟ »

* خودروی علما و اعضای مجلس خبرگان یکی پس از دیگری به محل اجلاس می رسید، برخی خودروها اجازه ورود به محل را داشتند اما برخی مجبور بودند که سرنشینان خود را پیاده و راهی محل اجلاس کنند. هرچند که دلیل این تفاوت مشخص نبود.

* روی در ورودی پلاکاردی نصب بود که نوشته آن حسابی به چشم می آمد: « مقدم مبارک آیات عظام، علمای اعلام، حجج اسلام اعضای محترم مجلس خبرگان رهبری را گرامی می داریم. »

* مثل سال های قبل خبرنگاران و عکاسان پشت در ورودی اجلاس دوربین به دست صف کشیده بودند تا به محض باز شدن در، صحنه ها را شکار کنند. اما ازدحام آنقدر زیاد بود که به محض باز شدن در، سر و صدای خبرنگاران که می خواستند از یکدگیر پیشی بگیرند سکوت اجلاس را به هم زد و توجه همه اعضا را به جمع خبرنگاران جلب کرد.

* پس از سالها که آیت الله هاشمی به طور همزمان در مجلس خبرگان و جایگاه ریاست جمهوری حضور داشت، دوباره رئیس جمهور یکی از اعضای خبرگان محسوب می شود. پس طبیعی است که اولین سوژه عکاسان حضور روحانی در اجلاس باشد البته عدم ثبت لحظه ورود روحانی حسرت عکاسان در این مراسم بود.

* حضور حسین فریدون برادر رئیس جمهور در اجلاس و نشستن وی بر روی یکی از صندلی ها در کنار اعضای خبرگان یکی دیگر از حاشیه ها و سوژه های عکاسی خبرنگاران بود.

* با توجه به اتفاقات اخیر سیاسی در کشور همنشینی آیت الله جنتی و مصباح یزدی و همچنین حضور حجت الاسلام علوی وزیر اطلاعات در کنار حجت الاسلام کازرونی برای عکاسان مفهوم متفاوتی داشت.

* عکاس ها منتظر حضور هاشمی بودند و زمزمه هایی در بین خبرنگاران شنیده می شد که شاید هاشمی در این اجلاس حضور پیدا نکند. پازدهیمن اجلاس خبرگان رهبری با تلاوت قران و به ریاست آیت الله مهدوی کنی آغاز شد و در حین تلاوت قرآن آیت الله هاشمی وارد جلسه شد. برخی اعضا به احترام هاشمی بلند شدند و برخی هم به احترام قرآن بلند نشدند. یک از اعضای خبرگان که در ردیف اول کنار حسن روحانی نشسته بود از جایش بلند شد و صندلی خود را به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داد و هاشمی کنار روحانی نشست.

* برخلاف آیت الله هاشمی؛ آیت الله آملی رئیس قوه قضائیه و آیت الله کعبی پشت در منتظر پایان قرائت کلام الله ماندند و با اتمام قرائت قاری وارد سالن اجلاس شدند.

* آیت الله مهدوی کنی در سخنرانی ابتدایی اجلاس به موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی اشاره کرد و برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران دعا کرد که در انجام وظایف خود موفق باشند. او این را هم گفت: که دعای علما در حق دیگران موثر است.

* رئیس مجلس خبرگان رهبری که در بخشی از صحبتهایش به اسراف در منابع انرژی اشاره کرده بود گفت: دیروز در یکی از روزنامه ها خواندم که مصرف انرژی ایران بیشتر از کشور چین با آن جمعیت زیاد است. او به اسراف در روشنایی و روشن بودن لامپ های زیاد در جلسه خبرگان هم اشاره کرد و نسبت به این موضوع انتقاد کرد.

* آیت الله مهدوی همچنین به سبک زندگی اسلامی و ساده زیستی مسئولان که مورد تاکید مقام معظم رهبری است اشاره کرد و گفت: « زمانی که آیت الله هاشمی رئیس مجلس بود غذا نان و پنیر می خورد؛ من این موضوع را در کتاب ایشان خواندم، اما برخی مردم می گفتند مگر می شود رئیس مجلس نان و پنیر بخورد؟ »

* رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخشی از صحبت های خود به انتقاد از احمدی نژاد پرداخت و به حفظ حریم ارزش ها توسط مسئولان اشاره کرد و گفت: من به رئیس جمهور قبلی در خصوص گشت ارشاد تذکر دادم. ایشان گشت ارشاد را قبول نداشت اما من به وی گفتم اگر شما این موضوع را اجرا نمی کنید و حتی اگر قبول هم ندارید دیگر به صورت علنی این مطلب را نگویید تا دیگران سو استفاده نکنند.

* در حین صحبت های آیت الله مهدوی، گفتگوی برخی خبرنگاران آن هم با صدای بلند توجه اعضای خبرگان را به جایگاه خبرنگاران جلب می کرد.

* بعد از پایان صحبت های آیت الله مهدوی؛ آیت الله دری نجف آبادی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان با اعلام اینکه از این جا به بعد اجلاس خبرگان محرمانه است از خبرنگاران خواست که جلسه را ترک کنند.

* دری نجف آبادی از آیت الله حسن نمازی که در کنار فریدون نشسته بود به عنوان اولین ناطق خبرگان دعوت کرد تا نطق خودش را بیان کند. بعد از اینکه نمازی از کنار فریدون بلند شد تا به جایگاه برود، علوی وزیر اطلاعات و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری از فرصت استفاده کرده و در کنار فریدون نشست تا دقایقی را مشغول گپ و گفت با برادر رئیس جمهور شود.