به گزارش پارس به نقل از فارس، صادق زیبا کلام عضو هیت علمی دانشگاه تهران در مناظره با عباس نبوی استاد حوزه و دانشگاه که در پردیس ابوریحان دانشگاه تهران برگزار شد، پیرامون شکل گیری انقلاب مشروطه گفت: تاریخ شکل گرفته از وقایع مهمی است که اتفاق می افتد و کسانی که تاریخ را بازبینی می کنند براساس علایق خود آن را مطرح می کنند و نباید گول چنین افرادی را خورد.

زیبا کلام اضافه کرد: انقلاب اسلامی که ۳۴ سال پیش اتقاق افتاده خودش مورد کلی بحث است بنابراین می خواهم این هشدار را بدهم زمانی که می خواهید در رابطه با شکل گیری انقلاب مشروطه سوال بپرسید باید همه پاسخ ها را کنار هم بگذارید و بعد به عقل خود رجوع کنید.

وی اظهار داشت: انقلاب مشروطه برای حاکمیت قانون و جلوگیری از استبداد به وجود آمد.

زیبا کلام درخصوص اینکه چرا نهضت ملی شدن صنعت نفت موفق نشد، افزود: امریکا و انگلیس نگذاشتند که این نهضت موفق شود و با کودتا دولت مصدق را سرنگون کردند البته در این رابطه نکاتی وجود دارد که وقتی آنها را کنار هم بگذاریم سوالات هولناکی به وجود می آید.

وی ادامه داد: یک تعداد از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ که تعداشان هزاران نفر شده بود، در آن زمان کودتا کردند. سوال اینجاست که در آن زمان طرفداران مصدق کجا بودند و چرا هیچ بیانیه ای ندادند و پاسخش این است که امریکا خائن و انگلیس حتی بدون یک سرباز کودتا کردند و ما هیچ وقت از خودمان نپرسیدیم که نقش ایرانیان درآن زمان چه بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: در۳۵ سال گذشته به ما بسیار دروغ گفته شده است و در این مملکت فقط روحانیت حکومت می کردند و کرواتی ها دزد و قاتل بودند.

وی درادامه افزود: باید در سال ۵۷ از مردم نظر سنجی می شد تا مشخص شود مردم برای چه انقلاب کردند و خواسته های آنها مشخص می شد.

زیبا کلام اظهار داشت: درست است که در آن زمان نظر سنجی نشد ولی در انتهای آن راهپیمایی تاریخی قطعنامه ای خوانده شد و مردم آن را تایید کردند، که این قطعنامه و سخنرانی های امام و انقلابی ها می توانند بگویند که مردم برای چه انقلاب کردند و اینکه از زیبا کلام یا نبوی بپرسید هدف مردم از انقلاب کردن چیست درست نیست زیرا آنها بر اساس علایق خود پاسخ می دهند.

وی ادامه داد: زمانی که امام خمینی (ره) قانون اساسی را امضاء کرد بحث ولایت فقیه مطرح نبود پس چرا گفته می شود انقلاب اسلامی برای ایجاد یک نظام ولایت فقیه است.

زیباکلام تصریح کرد: امام خمینی (ره) از ابتدا گفتند که" من حکومت نمی کنم" اگر غیر از این است چرا بعداز رفراندوم به قم رفتند؟ حتی ایشان با دخالت روحانیون هم در امور اجرایی زیاد موافق نبودند.

وی در رابطه با قطعنامه ۵۹۸ گفت: جنگ در آن زمان یک وقت برخلاف تصورات پیش رفت و حساب ما روی شیعیان عراق اشتباه بود البته صدام هم اشتباهات اینچنینی داشت.

زیباکلام دادمه داد: زمانی که همه شعار جنگ، جنگ تا پیروزی می دادند رفسنجانی واقعیت جنگ را فهمیده بود و اصرار داشت بعد از یک پیروزی با آنها مذاکره کنیم.

وی تصریح کرد: ما از سراجبار قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم و قبل از آن مواردی وجود داشت که می توانستیم با آنها خیلی بهتر جنگ را تمام کنیم.

عضوهیات علمی دانشگاه تهران در خاتمه پیرامون دوران سازندگی افزود: در این دوران ایرادهای زیادی می توان به هاشمی گرفت ولی هدف او بعد از جنگ این بود که اقتصاد فاسد و ناکارآمد را نابود کند و به جای آن اقتصاد آزاد بیاورد.