به گزارش پارس به نقل از فارس، اندیشکده « استراتفور» آمریکا در گزارشی نوشت: مقامات عربستان قصد دارند در سیاست های خود در قبال سوریه تجدید نظر کرده و سیاست های مستقلی از ایالات متحده در پیش بگیرند. این موضوع پس از انصراف آمریکا از حمله به سوریه و شروع مذاکرات با ایران آغاز شده است.

این اندیشکده بر مغایرت اهداف عربستان با آمریکا در قبال سوریه اشاره می کند و می افزاید: واشنگتن، برکناری بشار اسد را توجیه خوبی برای حمایت از سلفی های جهادی نمی داند. این موضوع سوای این است که آمریکا در قبال ایران سیاست بازتری را در پی گرفته که همین امر نیز موجب عصبانیت مقامات سعودی شده است.

« استراتفور» در ادامه می افزاید: عربستان سعودی با کمک گرفتن از ارتش پاکستان، در حال آموزش و تجهیز ارتشی در اراضی اردن و ترکیه است. استراتفور اعتقاد دارد که این موضوع با موافقت و چراغ سبز آمریکا صورت می گیرد.

در حال حاضر، آمریکا و عربستان می توانند بر سر حمایت از جریان معتدل سلفی به نقطه نظر مشترکی برسند؛ چرا که عربستان نیز به خطر رشد القاعده و تروریست های تندرو در منطقه واقف آمده و از سوی دیگر از این جهت از جانب آمریکا تحت فشار قرار دارد. اندیشکده استراتفور، موضوع چگونگی حمایت از سلفی های معتدل را دستور کار دیدار باراک اوباما با ملک عبدالله در سفر آتی وی به عربستان، می داند. پیش از این، سپردن پرونده سوریه به وزیر کشور عربستان « محمد بن نایف» را باید در راستای هماهنگی با سیاست های آمریکا در مبارزه با تندروها تفسیر کرد.

عربستان سعودی بر مسلح ساختن هرچه بیشتر مخالفین سلفی سوریه اصرار دارد و در این راستا اقدام به خرید موشک های ضد زره پاکستانی و تحویل آن ها به مخالفین کرده و همچنین در روزهای گذشته این کشور سیستم ضد هوایی در اختیار مخالفین قرار داده است.