به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی آهون منش دبیر اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی در نشست اتحادیه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیردولتی، با اشاره به برنامه های وزیر علوم در زمینه برنامه های آموزش عالی غیردولتی، گفت: توانمندسازی بخش غیردولتی در آموزش عالی، توانمندسازی بخش غیردولتی در آموزش عالی، نقش کلیدی بخش غیردولتی و توسعه هدفمند و متوازن در آموزش عالی، معافیت های مالیاتی از جمله برنامه هایی بود که وزیر علوم در برنامه ارائه شده خود به مجلس در حمایت از موسسات غیردولتی مطرح کرد. وی با اشاره به مشکلات موسسات غیردولتی، گفت: براساس قانون چهارم و پنجم، سهم بخش غیردولتی در آموزش عالی افزایش می یابد در حالی که این سهم از تعداد ۵۵ مرکز و موسسه در سال ۸۸ به ۳۵۴ مرکز در سال ۹۲ رسیده و با وجود اینکه این رقم افزایش یافته اما تعداد دانشجویان و داوطلبان بین موسسات تقسیم شده است.

آهون منش ادامه داد: دو سوم ظرفیت موسسه های آموزشگاه ها و موسسات آموزشی غیردولتی خالی مانده است، در حالی که آمار اتحادیه بیشتر از آن را نشان می دهد به شکلی که ۱۰ درصد کاردانی ها در این موسسات پر شده و حدود ۳۸ درصد از کارشناسی ها در این موسسات از دانشجویان پر شده است.

وی با اشاره به اینکه خالی ماندن دو سوم از ظرفیت های موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی آموزش عالی به معنی حذف ۷۰ درصد از این موسسات است، یادآور شد: با این وجود فعالیت این موسسات در این شرایط و حفظ آنها شبیه معجزه است و این در حالی است که طی آمار سازمان سنجش خروجی های این موسسات در پذیرش مقطع ارشد در مقام دوم هستند و نشان گر توجه و جدیت این مراکز با تنگناهای مادی آنهاست.

دبیر اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی غیردولتی با بیان اینکه مسئولان سازمان سنجش کاهش داوطلبان کنکور در کشور می دانند، گفت: این بخشی از حقیقت است، نه همه حقیقت. اساسنامه دانشگاه پیام نور چگونگی پذیرش دانشجو در این دانشگاه را غیردولتی خوانده و فقط برای مقطع دکتری اجازه تشکیل کلاس داده اند اما این دانشگاه برای رشته های مختلف هوافضا، مکانیک و… در مقاطع کارشناسی ارشد اقدام می کند و باید دید آیا دولت تدبیر و امید نیز به این روند ادامه می دهد؟

آهون منش با بیان اینکه چرا ۶۰ درصد پذیرفته شدگان کنکور به پیام نور می رسد، گفت: ما به وزارت علوم نامه فرستادیم و این مسئله را اعلام کردیم که وزارت علوم با تمام توان و تدبیر خود به دنبال کمک به موسسات غیردولتی است اما ظرفیت های تکمیلی دیر اعلام شد و پس از اینکه دانشگاه آزاد اعلام کرد بدون کنکور در کارشناسی هم دانشجو می پذیرد، این ظرفیت ها اعلام شد.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد از تکمیل ظرفیت را به پیام نور و ۳۰ درصد را به موسسات غیردولتی دادند که ما در دیدار با رئیس سازمان سنجش به این مسئله اعتراض کردیم و وی اعلام کرد تعیین ظرفیت ها مربوط به دفتر گسترش است که دفتر گسترش نیز اعلام کرد که به ما مربوط نیست.

آهون منش با اشاره به تصمیمات دانشگاه آزاد در زمینه پذیرش دانشجو بدون آزمون، گفت: عدالت آموزشی ایجاب می شود وقتی یک آزمون صورت می گیرد تا ظرفیت ها در این بین به شکل درست بین موسسات و آموزشگاه ها تقسیم شود.

وی در پایان گفت: موسسات غیردولتی ظرفیت سرمایه گذاری برای پذیرش بیش از نیم میلیون دانشجو را دارند و در این بین می توانند کمک شایانی به دولت کنند که لازمه آن حمایت مسئولان از آنهاست.