به گزارش پارس به نقل از تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز سه شنبه در افتتاحیه نهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای عضو همکاری های اسلامی خطاب به حضار گفت: حضور شما را در ایران، سرزمین کهن، تمدن پرور، تاریخ ساز، فرهنگ مدار و دین باور، صمیمانه خوشامد می گویم.

وی افزود: گردهمایی مجالس کشورهای اسلامی، فرصتی مغتنم برای بیان اندیشه، تعامل فیمابین در حوزه های اندیشه و عمل، فهم متقابل، آشنایی عمیق با مسایل جهان اسلام و تصمیم گیری و حرکت در مسیر جهانی معتدل، مطمئن تر، امن تر و توسعه یافته تر برای همه مسلمانان است.

رئیس جمهور تصریح کرد: ضروری می دانم جهت گیری های اساسی سیاست خارجی کشورم را درباره جهان اسلام و آینده مسلمانان در این نشست ارزشمند عنوان کنم و آنچه را از رهگذر تحولات سیاسی و استوارِ بر اعتدال و تدبیر و امید و مبتنی بر اخلاق و تعامل، حاصل شده است، بیان کنم.

روحانی افزود: علاوه بر این، همه می دانیم که امروز مسلمانان با موضوعات، بحران ها و چالش های بزرگی روبه رو هستند. این موضوعات طیف قابل توجهی را در بر می گیرند؛ از نابسامانی در مسایل امنیتی تا بحران های اقتصادی؛ از فقدان نظم اجتماعی تا تلاش بیش از شصت ساله برای آزادسازی سرزمین فلسطین و قدس شریف و کوشش چند ساله برای حل سیاسی بحران سوریه.

وی اظهار داشت: واقعیت این است که منابع عظیم طبیعی و انسانی و جغرافیایی جهان اسلام به گونه ای مناسب و صحیح برای مقابله با طیف مشکلات و مصائب مسلمانان به کار گرفته نمی شود. بدون تردید، مسلمانان با ثروت عظیم اقتصادی و موقعیت ژئوپلتیک مؤثر و تعیین کننده ای که در اختیار دارند، می بایست به مراتب بهتر از آنچه امروز شاهد آن هستیم در جهان زندگی کنند و جایگاهِ شایسته تری در میان ملل و مذاهب دیگر داشته باشند.

رییس جمهوری ادامه داد: علاوه بر مواهب طبیعی و موقعیت ژئوپلتیک و جمعیت مناسبی که مسلمانان در اختیار دارند، ثروت عظیم تری به نام « اسلام» در میان ما وجود دارد که اگر اصول و مبانی آن را مدنظر قرار دهیم در مدت زمان بسیار کوتاهی، سرزمین های اسلامی از قلب آفریقا گرفته تا دورترین نقاط آسیا با تمسک به آیه « واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا» از وحدت، ثبات، پیشرفت، معنویت و عزتی کم نظیر در سطح جهانی برخوردار خواهند شد.

روحانی تصریح کرد: اگر ما مسلمانان، به راستی و در عمل به آموزه های بلند اسلامی عمل کنیم به جای آنکه شاهد مشکلات گسترده در خانواده بزرگ جهان اسلام باشیم، برکت و گشایش را در افق پیش رو می دیدیم که « ولو ان اهل القری أمنوا واتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء والارض» .

رئیس جمهور گفت: آنچه اسلام به ما می آموزد و در آیات الهی و سنت پیامبر اسلام و خاندان مطهر ایشان و در سخنان گهربار مندرج در کتب روایی شیعه و اهل سنت مندرج شده، این واقعیت است که مصلحت و منفعت جمع را اولویت دهیم؛ به همه مسلمانان از هر گوشه جهان اسلام با دید تساوی نگاه کنیم؛ به دانش و علم اهمیت دهیم و با اعمال خود موجبات دعوت همگان به دین مبین اسلام را فراهم آوریم و برای برادری، تفاهم، همزیستی، تسامح و حل و فصل سریع اختلافات و مشکلات، نهایت کوشش را به عمل آوریم.

روحانی با بیان اینکه به عنوان رییس جمهوری اعلام می کنم که چنین رویکردی به جهان اسلام دارم و در تصمیمات خود منافع سیاسی و امنیتی همه کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای مسلمان همسایه را به صورت متقابل مدنظر دارم اظهار کرد: آنچه می تواند همه ما مسلمانان، از هر قومیت و ملیتی را متوجه مسایل و مصائب جهان اسلام کند، جایگاه ما در نظام بین الملل و در میان ملت هاست.