به گزارش پارس به نقل از مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره تهدیدات آمریکا علیه ایران با بیان اینکه گاهی این تهدیدات برای رفع مشکلاتی است که دولت آمریکا در زمینه های دیگر دارد و دلیلی ندارد که اعتنا شود، گفت: اما بعضی موارد باید پاسخ داده شود من در کل تهدیدات آمریکا را جدی نمی دانم قبل از این نیز این تهدیدات وجود داشت اما در عمل اتفاقی نیفتاد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر روز شنبه در نشست خبری به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

رئیس مجلس در آغاز این نشست ضمن تشکر و تقدیر از حضور یکپارچه ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: این حضور حاوی پیام مهم برای داخل و خارج و نیز نشان دهنده همبستگی عمیق داخلی بود که می توان از این ظرفیت برای حل و فصل مسائل کشور استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به کنفرانس بین المللی بین المجالس اسلامی که ایران موسس آن است، گفت: این اجتماع بین مجالس کشورها بعد از بین المجالس جهانی بزرگترین اجتماع نقش آفرین بین مجالس است.

تشکر لاریجانی از استقبال کشورها برای حضور در اجلاس بین المجالس

وی با تشکر از استقبال کشورهای مختلف برای حضور در این اجلاس ادامه داد: از روز جمعه کارهای مقدماتی آن آغاز شده و سه شنبه نشست مجمع عمومی و افتتاحیه اجلاس برگزار می شود.

لاریجانی گفت: امیدواریم این اجلاس در تهران که با حضور جمع زیادی از روسای مجالس اسلامی برگزار می شود به چالش های مهم عالم اسلام توجه کند، مساله فلسطین، افراطی گری در دامنه سیاسی کشورهای اسلامی و مشکلاتی که در راه دموکراسی در کشورهای اسلامی ایجاد شده مناسب و مفید باشد.

وی افزود: همچنین امیدواریم این اجلاس بستر مناسبی برای استفاده از ظرفیت کشورهای عضو در زمینه های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و… را فراهم کند که این مساله از موضوعات مدنظر در اجلاس است و در شعار آن هم تبلور یافته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدواریم با همت کشورهای اسلامی نتیجه ملموسی برای کشورهای اسلامی عضو در این اجلاس فراهم شود.

باید همکاری های فناوری میان کشورهای اسلامی افزایش یابد

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه من در همکاری های فناوری بین کشورهای اسلامی تاکید می کنم، خاطر نشان کرد: کشورهای اسلامی در این زمینه مانند گذشته نیستند بنابراین باید از این ظرفیت برای بالا بردن سطح همکاری های کشورهای عضو استفاده کرد.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۹۳ کل کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: مساله بودجه مدت مدیدی در کمیسیون های تخصصی، کمیسیون تلفیق و پس از آن در صحن علنی بررسی شد، امسال دولت بودجه را سر موقع تقدیم کرد که این مساله کمک زیادی کرد به طوریکه هنوز یکماه و اندی به پایان سال باقی مانده، اما بررسی بودجه در صحن علنی به پایان رسیده است.

  نظر شورای نگهبان در مورد بودجه دوشنبه در صحن علنی مجلس بررسی می شود

وی ادامه داد: نظر شورای نگهبان فردا در کمیسیون تلفیق و پس فردا در صحن علنی بررسی می شود تا این هفته کار بودجه به پایان برسد و یکماه برای تعیین آئین نامه ها باقی است تا سال آینده تمام بخش ها و نیز صاحبان سرمایه بدانند در چه چارچوبی باید عمل کنند.

رئیس   مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخشی از ابعاد لایحه بودجه ۹۳ کل کشور گفت: آنچه در لایحه بودجه در مجلس تصویب شد، ۳ درصد افزایش داشت، به طوریکه لایحه پیشنهادی دولت در ابتدا ۸۰۶ هزار میلیارد که پس از تصویب در مجلس به ۸۳۶ هزار میلیارد تومان رسید، درباره شرکت های دولتی ۲ درصد و در بودجه عمومی دولت ۶ درصد افزایش داریم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه از نوشتن سند بودجه علاوه بر تنظیم مالی کشور به دنبال تسهیل مسیر تولید بودیم، ادامه داد: مجلس تلاش کرد در رونق تولید کشور در بودجه سال آینده گام های روشنی بردارد.

در شرایط رکود هستیم و کلید بهبود شرایط توجه به تولید است

لاریجانی گفت: ما در شرایط رکود هستیم و تغییر شرایط آسان نیست. از این رو کلید بهبود شرایط در وضعیت رکود توجه به تولید است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخش هایی از لایحه بودجه ۹۳ ادامه داد: پرداخت بدهی های دولت به بخش خصوصی یکی از مشکلات بزرگ بخش خصوصی و تعاونی ها بود که در بودجه امسال به این مساله توجه شد. استفاده از تسهیلات خارجی علاوه بر فاینانس قبلی از دیگر موارد بودجه ۹۳ است که به دولت اجازه داده شد ۳۵ میلیارد دلار به بخش خصوصی در این خصوص داده شود، به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد که در حد دو میلیارد دلار برای ضمانت نامه یا تامین نقدینگی برای پیش پرداخت شرکت هایی که در خارج از کشور سرمایه گذاری کردند در بانکهای کشورهای هدف استفاده کنند.

رئیس مجلس گفت: مشکل دیگر طرح های نیمه تمام در بخش های خصوصی و اقتصادی بود که اگر این بخش ها به دلیل عوامل غیر ارادی، دیون خود را پرداخت نکردند بتوانند از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کنند. مشکل دیگر برای دیرکرد تسهیلات بانکی از سوی کشاورزان بود که قانون برای آنها بخشودگی قائل شد.

لاریجانی افزود: به دولت اجازه داده شد تا طرح های تولیدی و صنعتی که در آستانه تعطیلی هستند توسط سازمان گسترش صنایع و نوسازی تکمیل شود، الزامی برای بانک ها ایجاد شد تا برای گشایش ال سی بیش از ۳۰ درصد نقدینگی دریافت نکنند، به صندوق توسعه ملی احازه دده شد که ۲۰ درصد از منابع خود را نزد بانک های داخلی سپرده گذاری کند، ۱۰۰ درصد منابع حساب ذخیره نقدی که به بخش خصوصی ارسال شده و در سال ۹۳ وصول می شود بابت تسویه بدهی بانک ها به دولت و نیز به عنوان منابع لازم برای سرمایه در گردش بانک ها برای بخش تولید استفاده شود.

وی گفت: همچنین به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد ۳.۵ میلیارد دلار نزد بانکهای عامل سرمایه گذاری کرده یا در قالب تامین سرمایه در گردش موسسات غیردولتی و بنگاه های تولیدی استفاده کند. همچنین به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد از منابع ریالی مانده بودجه سال ۹۱ و ۹۲ در بانک های خصوصی و دولتی استفاده کند که از این میزان ۱۰ درصد از منابع را در اختیار صنعت و ۱۰ درصد را به کشاورزان اختصاص دهد. همچنین ۲۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های مهم در نظر گرفته شد ۳ هزار میلیارد تومان نیز برای بهداشت و درمان بخصوص بهداشت روستائیان منظور شد.

رئیس قوه مقننه گفت: ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد برای تقویت بنیه دفاعی، ۱۲۰ میلیارد تومان برای سرانه مدارس، ۱۰۰ میلیارد تومان برای بهسازی روستاها، ۱۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی روستاها، ۵۰۰ میلیارد تومان برای گازرسانی به شهرستان های سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، ۳۰۰ میلیارد تومان برای سیگنال رسانی از سوی وزارت ارتباطات و ۱۰۰ میلیارد دلار برای طرح های بزرگ نفتی در نظر گرفته شد.

رئیس مجلس درخصوص تبصره هدفمندی یارانه ها که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته نیز گفت: الزام دولت به ارائه لایحه برای هدفمندی یارانه ها و ابهام در پیشنهاد به تصویب رسیده در مجلس دو ایراد شورای نگهبان به این مصوبه بود که باید در کمیسیون به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: فرصتی است تا دولت و کمیسیون با مذاکره درباره سقف هدفمندی و کمک هایی که باید به تولید و بهداشت ودرمان شود به توافقاتی برسند.

تسهیل فضای کسب و کار تنها راه رونق اقتصادی در سال ۹۳

رئیس مجلس رویکرد کلی مجلس در بررسی بودجه ۹۳ را رونق بخشی به تولید عنوان کرد و گفت: فکر نمی کنم برای آینده کشور جز تسهیل فضای کسب و کار و رونق بخشیدن به تولید راهی باشد. هرچند همین کار هم بدون مشکل درکشور نیست اما راهی جز این نیست.

لاریجانی ابراز امیدواری کرد دولت نیز با همین روحیه بودجه ۹۳ را محقق کند تا کشور از فضای رکود خارج شود.

  رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ سوال خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه تا کنون ۵۳ کشور عضو اتحادیه بین المجالس برای شرکت در این نشست اعلام حضور کردند که نشان از استقبال است دلیل استقبال و دستاوردها را چه می دانید گفت: تا کنون استقبال خوبی شده است و از مجالس مختلف به ایران آمده اند و با توجه به شرایط منطقه احتیاج به همفکری بیشتر شده است.

بین المجالس بستر مناسب برای گفتگو و مسائل حساس منطقه ای

وی افزود: این اجلاس می تواند بستر مناسب را برای گفتگو و مسائل حساس منطقه فراهم کند.

مساله فلسطین مساله تمام عالم اسلام است و تا کنون رفت و آمدهای بین المللی برای حل این مساله انجام شده که به نظر نمی آید به دنبال راه حل درستی باشند.

وی افزود: همیشه این دغدغه وجود داشته که مساله فلسطین و مشکل افراطی گیری مناطق اسلامی و بین فرق اسلامی کشورهایی چون عراق و سوریه را درگیر کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پشت صحنه هایی برای حل مساله فلسطین وجود دارد که هوشیاری زیادی را نیاز دارد گفت: از جاهای خوبی که برای این مباحث می شود بحث کرد اجلاس بین المجالس است و همچنین همکاریهای علمی و فنی در مجالس اسلامی که بر حسب قدرت برای همکاری بین کشورهای اسلامی تاثیر گذار باشد.

وجود نگاه رفاقتی بین دولت و مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه با روی کار آمدن دولت یازدهم تعاملی بین مجلس و دولت صورت گرفته که نتیجه آن آرامش برای کشور بوده اما اکنون عده ای رویکرد تعاملی را به رویکرد تقابلی تبدیل کرده است نظر شما در باره ادامه فرآیند تعاملی و مجلس چیست پاسخ داد: فرآیند تعاملی خوب است در مجلس آرای سیاسی مختلفی وجود دارد و در کل بین مجلس و دولت نگاه رفاقتی زیادی وجود دارد.

لاریجانی افزود: برداشت دولت و مجلس از اصلاح امور به هم نزدیک است و امیدواریم در آینده تعامل بیشتری باشد و گفتگوهای تخصصی شکل بگیرد و از حاشیه ها پرهیز شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که پرسید روز گذشته شورای نگهبان مصوبه هدفمندی یارانه ها را مغایر با قانون اساسی دانسته است شما به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی چه پیشنهادی برای هدفمندی یارانه ها در سال ۹۳ و اجرایی شدن فاز دوم آن دارید گفت: بحث یارانه ها در مقام موضوع، موضوع مهمی است اما بد متولد شده و نحوه اجرای آن به نحوی بوده است که مشکلات زیادی به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه در قانون هدفمندی هدف حمایت از تولید و حمل و نقل بوده است که این کار صورت نگرفته، اظهار داشت: بد اجرا کردن قانون دامنگیر وضعیت فعلی شد و اکنون باید این قانون با دقت بیشتری اصلاح شود که افزایش قیمتها و حاملهای انرژی را به همراه دارد.

چاره ای جز افزایش قیمت ها در اجرای قانون هدفمندی نیست

وی با تاکید بر اینکه اختلافها بر سر قانون هدفمندی یارانه ها در سطح آن است تصریح کرد: در اصل اصلاح قیمتها باید با توجه به تولید و بهداشت و درمان باشد در این مورد باید بین دولت و مجلس توافق نظر صورت بگیرد اما باید منابعی هم برای آن باشد. از پولی که از اصلاح قیمتها بدست می آمد باید منابعی برای تولید، حمل و نقل و بهداشت فراهم شود که به نسبت آن قیمتها افزایش پبدا می کند البته چاره ای هم نیست.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: اینکه چه میزان و چگونه هدفمندی یارانه ها صورت بگیرد باید با آرامش در مورد آن تصمیم گرفت و به همه شرایط توجه شود که اجرایی کردن گام دوم ناراحتی به وجود نیاورد.

لاریجانی در پاسخ به روزنامه حریت مبنی بر اینکه پس از توافقنامه ژنو کشورهای اروپایی برای تجارت وارد ایران شده اند آیا ایران تمایل به همکاری اقتصادی با کشورهای اروپایی خواهد داشت و ارزیابی شما از روابط ایران و ترکیه چیست گفت: روابط ایران و ترکیه صمیمانه و دوستانه است و تاکنون روابط تجاری رشد خوبی داشته است و رایزنیهای زیادی شده است.

علاقمند به مراوده با اتحادیه اروپا هستیم

وی با بیان اینکه در برخی زمینه ها اختلاف نظر وجود داشته اظهار داشت: رایزنیهای سیاسی برای ادامه سطح مراودات افزایش پیدا کرده است و نگاه دولت فعلی همکاری با همسایگان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: ایران با اتحادیه اروپا روابط خوبی داشته و در کل اتحادیه اروپا شریک اول تجاری ایران بوده است. بعد از حوادث اخیر و تحریمها سطح مراودات کاهش یافته و رقبای دیگری جایگزین اتحادیه اروپا شده اند.

لاریجانی اظهار کرد: اکنون انتظار می رود که جایگاه قبلی نزدیک شود و ما علاقه مند هستیم که این مراودات ادامه پیدا کند برخی از کشورها به ایران سفر کرده و مذاکرات سازنده ای به وجود آمده است و سطح روابط ایران و سایر کشورها افزایش یافته است.

راه حل سیاسی در سوریه و بحرین با احترام به آرای مردم می تواند امیدبخش باشد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه در سوریه زنان و کودکان را به بهانه اختلافات مذهبی سر می برند و در بحرین علما و مراجع تقلید شیعه تحت فشار نیروهای امنیتی آل خلیفه هستند و برخی کشورهای منطقه مانند عربستان بر آتش این اختلافات می دمند اجلاس بین المجالس اسلامی چه راهکاری برای پایان دادن به این جنایت ها خواهد اندیشید، اظهار داشت: در این دو سال مسیر دایره واری در صحنه بین المللی در خصوص سوریه طی شده است، از ابتدا جمهوری اسلامی معتقد بود راه حل و فصل این مسائل در مسیر سیاسی انجام می شود که برخی آن را قبول نداشتند.

وی افزود: روش های نظامی عوارضی را بوجود آورد که در ژنو یک نگاه دقیقی به آن نبود و نتوانست راه حل دقیقی پیدا کند.

وی با بیان اینکه در ژنو ۲ تلاش است از راه حل سیاسی استفاده شود تصریح کرد: البته هنوز این موضوع پیش نرفته است و اختلاف نظرها جدی است.

رئیس مجلس افزود: ما فکر می کنیم در مسائل و چالش های این روزهای منطقه در مسیر دراز مدت، مردم سالاری یک خواسته مهم است که با خواست خود مردم انجام می شود و با نفوذ نظامی عملی نیست.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه کشورهای بزرگ در بیان به این رسیده اند که راه حل سیاسی مشکل سوریه را حل می کند، خاطرنشان کرد: در عمل به راه حل سیاسی تأکید می شود و فرصتی است که بحث هایی در این خصوص وجود داشته باشد، فکر جمهوری اسلامی این است که بسترها بیش از گذشته آماده شود و به راه حل سیاسی توجه شود.

لاریجانی تأکید کرد: البته ممکن است در راه حل سیاسی بحران جدیدی به وجود آید که فقط راه حل سیاسی مشکل را حل نمی کند بلکه با احترام به آرای مردم می توان به راه حل سیاسی امیدوار بود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص عدم وجود ردیف انفال در بودجه سنواتی گفت: پول نفت و گاز انفال هستند که از این ظرفیت برای اداره کشور استفاده می شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد واکنش مجلس به اظهارات مداخله جویانه مقامات آمریکایی اظهار داشت: این حرف ها برای مقامات آمریکایی مصرف داخلی دارد و از طرفی باید پاسخ داده شود، اما کلا آنقدر سطح این حرف ها پایین است که ارزش جواب دادن هم ندارد.

وی تاکید کرد: برخی جریان ها در آمریکا و منطقه بدشان نمی آید که این مذاکرات قطع شده و یا به نتیجه نرسد، ضمن توجه به منافع ملی باید مواظب این شیطنت ها نیز بود.

لاریجانی ادامه داد: سخنگوی وزارت امور خارجه و مقامات این وزارتخانه به اظهارات مقامات آمریکایی پاسخ می دهند و در مجلس نیز گاهی نمایندگان بیانیه می دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگر این خبرنگار در مورد تصویب پروتکل الحاقی در مجلس نیز گفت: تا پروتکل راه زیادی باقی مانده و وقت مباحثه در این خصوص نیست.

آمریکا حق دخالت در امور داخلی ما را ندارد

وی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تغییر لحن آمریکا برای آزادی سران فتنه و بازرسی از موشک های وال استریت گفت: آمریکا حق دخالت در امور داخلی ما را ندارد.

لاریجانی ادامه داد: وقتی که مقامات آمریکایی اظهار می دارند که در مورد ایران همه گزینه ها روی میز است، باید توجه داشته باشند که بازتاب این اظهارات این است که ایران همیشه مراقب باشد تا لطمه ای به کشور وارد نشود. مهم این است که همبستگی ملت ایران حفظ شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اطلاع نمایندگان مجلس از جزئیات توافقنامه ژنو گفت: پرونده مذاکرات هسته ای همیشه در اختیار شورای عالی امنیت ملی بوده است، اما مجلس این مذاکرات را رصد می کند و اگر لازم باشد ورود پیدا می کند.

رئیس مجلس شورای سلامی ادامه داد: آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی هم در جلساتی که این موضوعات بررسی می شود، حضور دارند.

وی در خصوص تقویت دیپلماسی پارلمانی در دوران دولت جدید نیز گفت: دیپلماسی پارلمانی از قبل وجود داشت ما حتی در شرایطی که دیپلماسی کشور دچار مشکل شده، دیپلماسی پارلمانی مسیر خود را طی می کرد.

لاریجانی دیپلماسی پارلمانی را ظرفیت جدیدی خواند که می توان از آن استفاده کرد و گفت: دیپلماسی پارلمانی مکمل دیپلماسی کشور است.

نماینده مردم قم در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد سخنرانی اش در تونس گفت: در تونس موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد کشور فلسطین بیان شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکلاتی در مسیر راه انقلاب های منطقه وجود دارد، سیاست جمهوری اسلامی پیش از این نیز همین بوده، مذاکرات مربوط به مسائل هسته ای است و ربطی به مسائل پایه ای کشور ندارد.

دلیلی برای نگاه منفی به مذاکرات هسته ای وجود ندارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه دانمارکی در مورد ارزیابی اش از مذاکرات وین گفت: دلیلی برای نگاه منفی به این مذاکرات وجود ندارد، اگر غرب در این مذاکرات بخواهد موضوع هسته ای ایران را از راه دیپلماسی حل کند، زمینه اش فراهم است، اما اگر نگاه تاجرمابانه و چانه زنی بلاوجه داشته باشد، بعید می دانم به این سادگی به نتیجه برسیم.

آمریکایی ها با هدف انصراف ایران از فعالیت هسته ای به نتیجه نمی رسند

نماینده مردم قم در مجلس افزود: غرب اعلام کرده نگرانی هایی در مورد آینده فعالیت های هسته ای ایران دارد، که این مشکل علاج دارد، اما اگر همانطور که در اظهارات مقامات آمریکایی آمده قصد منصرف کردن ایران از فعالیت های هسته ای صلح آمیز را دارند، این راه اشتباه است و به جایی نمی رسند.

جزئیات پنهانی در توافق ژنو وجود ندارد

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اعتراض نمایندگان مبنی بر بی اطلاعی از متن توافقات ژنو تصریح کرد: جزئیات پنهانی در خصوص این توافقات وجود ندارد همان چیزی است که در رسانه ها آمده شاید نحوه وصول به این نتایج مقدماتی داشته باشد، اما از مسیر کار مطلع هستیم.

رئیس جلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر نفوذ جریانات انحرافی به دستگاه های تصمیم ساز کشور   مبنی بر تکیه بر غرب گفت: من انحرافی را نمی شناسم اما اصل موضوع که باید در اقتصاد نگاه درونی داشته باشیم و بر سرمایه های خود تکیه کنیم را قبول دارم.

وی ادامه داد: تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به تولید داخلی و کارآفرینی برای تولید در داخل و صادرات به خارج نیز راه برون رفت از رکود است.

نماینده مردم قم در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه عراق در مورد سیاست لبخند دولت به تهدیدات آمریکا توضیح داد: گاهی این تهدیدات برای رفع مشکلاتی است که دولت آمریکا در زمینه های دیگر دارد دلیلی ندارد که اعتنا شود، اما بعضی موارد باید پاسخ داده شود. من در کل تهدیدات آمریکا را جدی نمی دانم. قبل از این نیز این تهدیدات وجود داشت اما در عمل اتفاقی نیفتاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص آزادی بیان نمایندگان مجلس با اشاره به موضوع نطق علی مطهری در مجلس نیز گفت: قبلا نظر خود را در این خصوص اعلام کردم نمایندگان باید در چارچوب قانون اظهارنظر کنند اگر از چارچوب قانون خارج شوند نیز هیات نظارت مجلس بر نمایندگان وجود دارد.

علی لاریجانی در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد متن توافقات ژنو گفت: آنچه که از آن به عنوان ریزه کاری های توافقنامه های ژنو یاد می کنند همان هایی است که در رسانه ها آمده است. تفاوت فقط در مورد چگونگی مذاکرات برای دستیابی به نتایج است. برای ما مهم است که چارچوب مذاکرات رعایت شود.

لاریجانی در مورد لزوم همکاری مجلس با دولت نیز اظهار داشت: همکاری دولت و مجلس در شرایط سخت اقتصادی و دیپلماتیک امروز امری ضروری است، فضای مجلس را همکاری و کمک به دولت می دانم، اما اظهارنظر در مجلس آزاد است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فرآیند حرکت مجلس در موضوعات مختلف مانند تصویب اصلاحیه لایحه بودجه، رای اعتماد وزرا، همکاری با دولت است.

در مسئله مذاکرات هسته ای باید بین قوا توافق ملی وجود داشته باشد

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عده ای معتقدند که برخی اظهارات نمایندگان ممکن است در مذاکرات تاثیر منفی بگذارد نظرتان در این باره چیست گفت: مسله مذاکرات در کل یک پرونده ملی است و باید درباره آن بین قوا تواق ملی وجود داشته باشد چون به پیشبرد مذاکرات کمک می کند اما این مساله بدان معنی نیست که نظرات در مجلس گفته نشود. در کشورهای دیگر هم این چنین است مهم این است که برآیند کار خوب باشد.

وی درباره اظهارات مقامات غربی در خصوص مذاکرات گفت: در غرب مسائلی گفته می شود که به منزله تفسیرهای مختلف است مسئولان غربی تعهداتی داشتند که نتوانستند به آن عمل کنند از این رو چنین اظهاراتی را مطرح می کنند اما ما باید به متن توجه کنیم و کاری به این حرفها نداریم دیپلماتهای ما نیز باید به متن توافقات توجه کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره منشور حقوق شهروندی که از سوی دولت تهیه شده است، گفت: متنی که از سوی دولت مطرح شده هنوز نهایی نیست که به صورت سند در آید اما در قانون ظرفیتهایی مختلفی دارد که با حقوق ملت در ارتباط مستقیم است خوب است که بر آنها تاکید شود.

رئیس مجلس افزود: به طور مثال مسله هیات منصفه هنوز به صورت قانون در نیامده است یا بحث امر به معروف که بسیار اهمیت دارد هیچ گاه به صورت قانونی در نیامده است بنابر این قواعد مختلفی وجود دارد که می توان آن را اجرایی کرد.

موضوع تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا مطرح نیست

وی در خصوص تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا نیز گفت: هنوز بحث آن مطرح نیست و جزء پیش بینی های رسانه ای است و هنوز هیچ اقدام عملی در این باره صورت نگرفته بنابر این زمینه آن فراهم نشده چه بگویم مثل این است که بگویید در کره مریخ انسان زندگی می کند نظر شما چیست؟

رئیس مجلس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا مجلس طرحهایی که بی نتیجه است پیگیری می کند و برای آن وقت صرف می کند مانند انتقال پایتخت از تهران، گفت: دولت از این طرح استقبال کرده است و اجرای آن بستگی به دولت دارد، این طرح ابعاد مختلفی دارد که باید بررسی شود.

وی افزود: وقتی آقای روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود این مساله مطرح شد و رئیس جمهور وقت موافقت نکرد الان هم که مطرح شده آقای رئیس جمهور عنوان کرده که بررسی شود بنابراین این پیشنهاد در حال مطالعه است و باید دید چقدر منابع نیاز دارد و آیا اجرای آن امکان پذیر است یا نه.

رئیس مقننه درباره سبد کالا و اینکه آیا اجرای آن نیازمند قانونگذاری است یا نه پاسخ داد و گفت: این موضوع احتیاج به قانون گذاری ندارد بلکه نیازمند نظارت است این طرح اشکالاتی داشت که موجب شد صفهای طولانی تشکیل شود اما دولت تمهیداتی اندیشیده که آن را اصلاح کند.

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده و گرانی ها و فشار آن بر طبقه متوسط و ضعیف جامعه گفت: راه برون رفت از گرانی فراهم کردن فضای رونق تولید است اما با منابع موجود باید به سختی این شرایط را فراهم کرد. البته در بودجه سال ۹۳ تمهیداتی اندیشیده شده تا این مساله تصحیح شود.

توجه به طبقات پایین جامعه در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها دغدغه دولت و مجلس است

لاریجانی ادامه داد: باید تا جایی که برای طبقات ضعیف شرایطی مهیا شود که به آنها فشار نیاید تلاش کنیم که این مساله مد نظر مجلس است، اگر هدفمندی یارانه ها در مرحله دوم شکل بگیرد برای طبقات پایین باید حد را نگه داریم که این مساله موضوع بحث بین دولت و مجلس است.

لاریجانی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه رئیس جمهور درباره نقد نخبگان نسبت به مسئولان و فضای سیاسی کشور انتقاد کردند نظر شما درباره فضای نقد در کشور چیست، پاسخ داد: اینکه فضای نقد در کشور بوجود آید تا نخبگان بتوانند مسئولان را نقد کنند درست است رسانه ها هم این نقدها را منعکس کنند.

وی افزود: اظهارات نخبگان سیاسی در حال حاضر در رسانه ها منعکس است و شاید نگاه رئیس جمهور این بوده که دانشگاهیان وارد فضای نقد شوند، باید ساز و کار آن فراهم شود زیرا هر قدر رسانه ها به این مساله کمک کنند این موضوع می تواند انتخابهای بهتری را در اختیار مسئولان قرار دهد.

لاریجانی در پاسخ به   سوالی مبنی بر اینکه مجلس رفتار دوگانه با دولت یازدهم دارد و برخلاف اینکه در دولت قبل منفعلانه عمل می کرد، به وزرای این دولت کارت زرد می دهد نظر شما دراین باره چیست، گفت: ما همیشه گفته ایم که مجلس به عنوان یک قوه باید مستقل باشد نگاه ما این است که اگر قوانین در کشور به درستی انجام شود حرکت بر ریل قانون است اگر نقدی هم بوده به این خاطر است که یا قانون عمل نشده یا به درستی آنرا عمل نکردند.

وی افزود: دولت عنوان کرده که به دنبال اجرای قانون است مجلس هم در این مسیر کمک حال دولت است.

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سه سال از حصر خانگی زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و کروبی می گذرد دولت یازدهم بحث آشتی ملی را مطرح کرده آیا مجلس برنامه ای برای آشتی ملی  و رفع حصر خانگی و اوضاع زندانیان سیاسی دارد گفت: اگر امت اسلامی از ظرفیت هم به درستی استفاده کنند به نفعشان است، باید تلاش کرد تا ظرفیتها زنده شود اما در خصوص این مساله دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی باید پی گیری کرده تا تصمیمات سنجیده ای گرفته شود.

مذاکرات به بن بست برسد به اوباما چیزی نمی رسد

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر می رسد مقامات غربی به دنبال به بن بست رساندن مذاکرات هستند توصیه شما به آنها چیست گفت: آنها توصیه ما را گوش نمی کنند اما بدانند اگر مذاکرات به بن بست برسد چیزی به اوباما نمی رسد در صورتی که آنها می خواهند از این مذاکرات دستاوری داشته باشند اما اگر فشار بیاورند این رابطه گسسته می شود و دستاوردی نصیبشان نمی شود.

رئیس مجلس درباره بیانیه اخیر وزارت امورخارجه امریکا درباره رفع حصر عوامل فتنه گفت: این حرفها گذاف است، این مساله جز مسائل داخلی ما است که اجرای آن سازوکار خود را دارد.

لاریجانی درباره تشکیل فراکسیون حامی دولت در مجلس گفت: جمعیت های سیاسی که ساخته و پرداخته قدرتها باشند را مفید نمی دانند، این مساله در حد خفیفی در مجلس مطرح است اگر افراد آرم داشته باشند نفوذ کلام آنها کم می شود بنابر این به اعتقاد من این راه کمک به دولت نیست.

برای برقراری رابطه با آمریکا راه طولانی در پیش داریم

رئیس مجلس همچنین درباره برقراری رابطه با آمریکا افزود: در این باره راه طولانی در پیش داریم و نمی شود در آن زیاد جست زد.

رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص انتقادها نسبت به بودجه نویسی کشور گفت: انتقادات وارد است زیرا در این نوع بودجه ریزی اشکال وارد است، این که ماده واحده بیاید و یک قانون مادر را سخت کند درست نیست بنابر این روش باید منسوخ شود که در این زمینه کارهایی را شروع کرده ایم.

بودجه فرهنگی کفاف بخش فرهنگ را نمی دهد

رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال پایانی خبرنگاران درباره اینکه طی سالهای گذشته بودجه فرهنگی کشور روند نزولی داشته نظرتان در این باره چیست، گفت: بودجه فرهنگی رشد نزولی نداشته ولی کفاف بخش فرهنگ را هم نداده است.

وی با بیان اینکه بخشهای فرهنگی احتیاج به کمک بیشتری دارند افزود: مشکلاتی وجود داشته که بخشی از آن به منابع امسال کشور اختصاص دارد اما امیدواریم در سالهای آینده بودجه این بخش بهبود پیدا کند.