به گزارش پارس به نقل از فارس، رئیس جمهور گفت: ما آماده حضور کمپانی ها و شرکت ها و دولت های خارجی در جمهوری اسلامی ایران هستیم.

 
رئیس جمهور در جمع سفرای خارجی  مقیم تهران از این که در آستانه سی و ششمین سالروز انقلاب اسلامی و نخستین سال فعالیت دولت تدبیر و امید در جمع سفرا حضور دارد ابراز خوشحالی کرد.

*ایران تاریخ ساز و تمدن پرور بوده است

روحانی خطاب به سفرا، مسئولین نمایندگی های منطقه ای و بین المللی در ایران گفت: ایران به عنوان کشور و ملت ایران به عنوان ملت بزرگی همواره تاریخ ساز و تمدن پرور بوده است.

رئیس جمهور گفت: ایران را همواره به نام دانشمندانی چون ابن سینا، خوارزمی، فارابی، زکریای رازی و مشاهیری چون فردوسی، مولوی، حافظ و سعدی شناخته اند.

روحانی با اشاره به این که هنر ایرانی، عرفان اسلامی و دیوان سالاری ایرانی همواره در تاریخ زبانزد بوده است، گفت: ملت ایران در فراز و نشیب های فراوان تاریخی هرگز زبان، تاریخ، فرهنگ و هویت خود را از دست نداده است.

رئیس جمهور افزود: ایرانیان در سالیان اولین طلوع اسلام، فرهنگ اسلامی را به عنوان موهبتی الهی و بزرگ در آغوش کشیدند و بیشترین تلاش را برای نشر و اعتلای فرهنگ اسلامی انجام دادند.

*ایران پیشتاز دموکراسی و مردم سالاری است

رئیس جمهور در ادامه سخنانش درجمع سفرای خارجی مقیم تهران با اشاره به قدمت مردم سالاری در ایران گفت: نخستین منشورحقوق بشر از این کشور نوشته و به جهانیان اعلام شد و در دوران جدید بیش از صد سال پیش و در آغاز قرن بیستم، آرای ملت ایران از صندوق بیرون آمد و این حرکت سرآغاز دموکراسی و مردم سالاری در این منطقه بود.

روحانی افزود: نخستین مجلس شورای ملی در این منطقه در ایران تاسیس شد و نخستین قانون اساسی در این سرزمین به تصویب رسید.

رئیس جمهور با اشاره به نخستین جرقه های آغاز انقلاب بزرگ مردم ایران گفت: حدود پنجاه سال پیش که مردم ایران از اختناق و استبداد داخلی و دخالت خارجی به ویژه امریکا به تنگ امده بودند و از دین زدایی انجام شده ناراضی بودند، انقلابی را آغاز کردند.

وی افزود: ملت ایران ۱۶ سال شکنجه شدند و کشته شدن در خیابانها را به جان خریدند تا با راهبری فقیهی سیاستمدار و روشن ضمیر امام خمینی (ره) توانستند نهضت اسلامی رابه پیروزی برساند.

روحانی افزود: سی و پنج سال پیش انقلاب اسلامی در این سرزمین به پیروزی رسید، انقلابی که به مفهوم پیروزی فرهنگ اسلام و پیروزی آزادی خواهانی بود که سالها تحت ستم بودند.

روحانی گفت: در انقلاب اسلامی به عنوان تنها انقلاب بزرگ، ۴۷ روز بعد از پیروزی مردم به پای صندوق رای دعوت شدند و با رای مردم، جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد.

*کشورهای سازنده تروریست نتیجه شوم آن را خواهند دید

رئیس جمهور گفت: کشورهایی که تروریست ها را ساختند نتیجه شوم آن را خواهند دید.

*آماده حضور کمپانی های جهانی هستیم

روحانی در ادامه تأکید کرد: دولت آماده است تا با همه کشورهایی که علاقه مند در کشور ایران که دارای منابعی بسیار غنی و جوانانی تحصیل کرده است، فعالیت اقتصادی کنند همکاری کند و ما آماده حضور کمپانی ها و شرکت ها و دولت های خارجی در جمهوری اسلامی ایران هستیم.

*ایران ظرفیت دارد ظرف ۳ دهه آینده جزو ۱۰ کشور اقتصادی اول دنیا باشد

وی افزود: زمینه های فراوانی در حوزه اقتصادی وجود دارد و این ظرفیت در ایران وجود دارد که ظرف ۳ دهه آینده جمهوری اسلامی ایران جزو ۱۰ کشور اقتصادی اول دنیا قرار بگیرد. ما در این زمینه آمادگی کامل داریم و خوشبختانه علی رغم ندای مخالفت بعضی، در حال توافق با برخی از شرکتهای بزرگ بین المللی هستیم که آثار و خبرهای آن را بعدا خواهید شنید.

*آماده تعاملی سازنده در چارچوب منافع متقابل  با کشورهای جهان هستیم

روحانی گفت: ما آماده ایم در یک تعامل سازنده با کشورهای جهان شاهد شرایط بهتری در جهان باشیم. ایران به دلیل جایگاه ژئوپولیتیک خاص خود می تواند مرکزی برای عبور شبکه های مختلف انرژی، برق، اینترنت، فیبرنوری، جاده ای و ریلی باشد و مرکزی برای ارتباط شمال و جنوب و شرق و غرب باشیم.

رئیس جمهور همچنین خطاب به حضار در جلسه اظهار داشت: از همه دولت های متبوع شما به خاطر رأی مثبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با خشونت و افراطی گری سپاسگزارم و امیدوارم در مقام عمل همه دست به دست هم دهیم و شاهد جهانی عاری از خشونت، افراط و تروریسم باشیم و شرایط اقتصادی و فرهنگی و تعامل بهتر دولت ها و ملت ها را شاهد باشیم.

روحانی در ادامه سخنانش در جمع سفرای خارجی مقیم تهران افزود: در طول یکسال اول انقلاب ۵ نوبت مردم ایران پای صندوق رأی رفتند که در تاریخ انقلاب های جهان بی سابقه است.

روحانی انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی، رفراندوم قانون اساسی، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را ۵ انتخاباتی دانست که در سال نخست پیروزی انقلاب برگزار شد و مردم پای صندوق های رأی رفتند.

وی گفت: این نظام نظامی مردم سالار و در چارچوب فرهنگ ملی و دینی و در مسیر استقلال، خودباوری و اعتماد ملی است.

*حماسه بزرگ مردم در اوج تحریم های سخت جهانی

رئیس جمهور افزود: سال گذشته میلادی (امسال) مردم ایران یک بار دیگر حماسه ای بسیار بزرگ آفریدند و در شرایطی که تحت تحریم غیرقانونی و ظالمانه بودند و بدخواهان می پنداشتند که مردم در حال تسلیم شدن در برابر آنها هستند در انتخاباتی شکوهمند برای انتخاب یازدهمین رئیس جمهور پای صندوق رأی آمدند و با حضوری ۷۳ درصدی حماسه ای بزرگ آفریدند.

وی افزود: این دولت مصمم است که با همه کشورهای جهان با تعاملی سازنده در چارچوب منافع متقابل و روابط اصولی و پایدار شرایط نوینی را در روابط خارجی ایجاد کند.

رئیس جمهور گفت: در طول شش ماه گذشته ما شاهد تحرکات جدید برای روابط خارجی ایران با کشورهای مختلف بوده ایم و آماده ایم در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک با همه کشورها از آسیا و آفریقا و اروپا گرفته تا آمریکا روابط بهتری داشته باشیم.

*ملت ایران گذشته آمریکا را از یاد نخواهند برد

روحانی افزود: گرچه مردم ما آن چه را بر آنها از ایالات متحده آمریکا یا برخی کشورهای اروپایی گذشته است از یاد نخواهند برد، اما شیوه رفتاری امروز و آینده بیش از گذشته مدنظر ملت بزرگ ایران خواهد بود.

رئیس جمهور خطاب به سفرای کشورهای خارجی گفت: کشورها باید بدانند که در برابر احترام به ملت ایران احترام خواهند دید.