به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز گذشته در کنفرانس خبری ضمن اشاره به برگزاری کنفرانس ژنو ۲ بدون حضور ایران تصریح کرد، ما فکر می کنیم این اشتباه بود که ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ دعوت نشد. کشورهای ناچیزی فکر می کنند که ایران نباید در روند سیاسی سوریه حضور داشته باشد. ما امیدواریم راهی پیدا شود تا ایران در نهایت به مذاکرات سازنده ملحق شود. هنوز خیلی زود است که در خصوص نتیجه مذاکرات کنفرانس ژنو ۲ صحبت کنیم.

بر اساس این گزارش این مقام ارشد روسی افزود، من باید بگویم از شنیدن اظهاراتی که کنفرانس ژنو ۲ را بدون نتیجه ارزیابی کرده حیرت زده شده ام. هشت ماه طول کشید تا مقدمات برگزاری این کنفرانس مهیا و آماده شد. سرانجام طرف های مختلف سوری با یکدیگر دیدار کردند و مذاکرات تنها یک هفته به طول انجامید. البته چیز زیادی در این کنفرانس به دست نیامده است. اسنادی که از سوی هیات دولت سوریه پیشنهاد شد متاسفانه از سوی هیات مخالفان رد شد و آنها حتی حاضر به مذاکره در خصوص این اسناد نشدند.

وی در ادامه گفت، به نظر من آغاز مذاکرات مساله مثبت و خوبی بوده است. دو طرف همچنین برای برگزاری دور بعدی مذاکرات در روز ۱۰ فوریه به توافق رسیدند. ما امیدواریم این مذاکرات ادامه یابد. احمد الجربا رئیس ائتلاف ملی سوریه که دیداری ۴ ساعته با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه داشته ما را نسبت به تعهد جدی خود برای ادامه مذاکرات مطمئن ساخته است.