به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، " نوآم چامسکی" در مقاله ای برای پایگاه اینترنتی روسی" اینیتسیاتیوا پست گلوبالیزاتسیا" با اشاره به این موضوع که اواخر نوامبر ۲۰۱۳ انتشار خبر دستیابی به توافقنامه موقت درمورد برنامه هسته ای ایران توجه جهانیان را به خود جلب کرد، چنین می نویسد: با وجود این واشنگتن بلافاصله جریمه های سختی برای شرکت سوئیسی در نظر گرفت که تحریمهای ایران را نقض کرده بود.

به نوشته" چامسکی" ، آمریکا تنها کشوری است که با تکرار تهدید به کارگیری نیروی نظامی علیه ایران، پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای و حتی منشور سازمان ملل را به طور جدی نقض می کند. این کشور می تواند از مشتری اسرائیلی خود بخواهد از نقض شدید حقوق بین الملل خودداری کند.

وی می نویسد: این ادعای آمریکا در مورد اینکه توافقنامه ژنو تمایل یک دهه ای ایران را به خودداری از بررسی برنامه هسته ای درهم شکسته، مردود است. ایران ده سال قبل پیشنهاد حل و فصل اختلاف نظرهای خود را با آمریکا در زمینه هسته ای و غیره مطرح کرد ولی دولت بوش با خشم آن را رد کرد و به دیپلمات سوئیسی که مسول رساندن پیشنهاد بود تذکر داد. اتحادیه اروپا و ایران هم برای یافتن امکان توافق در مورد برنامه هسته ای تلاش کردند. ولی همان طور که" سلیگ هریسون" در فایننشال تایمز نوشته بود اتحادیه اروپا تحت فشارآمریکا از بررسی مساله امنیت خودداری کرد و همه تلاشها بی اثرماند. درسال ۲۰۱۰ ایران پیشنهادهای ترکیه و برزیل را در خصوص انتقال اورانیوم غنی شده به ترکیه پذیرفت. غرب می بایست درپاسخ ایزوتوپهایی برای راکتورهای تحقیقاتی در اختیار تهران قرار می داد. ولی اوباما با خشم برزیل و ترکیه را به خاطر نقض سلسله مراتب توبیخ و بلافاصله تحریمها را تشدید کرد. سپس مقامات خشمگین برزیل متن نامه ای را که خطاب به اوباما نوشته شده بود منتشر کردند که درآن وی چنین پیشنهادی را با فرض رد آن از سوی ایران مطرح کرده بود.

ولی این ابتکار بلافاصله به فراموشی سپرده شد. درسال ۲۰۱۰ هم کشورهای عضو پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی بررسی پیشنهاد کشورهای عربی درمورد ایجاد منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاور میانه در سال ۲۰۱۲ شدند. ولی اسرائیل از شرکت در کنفرانس خودداری کرد درحالی که ایران موافقت کرد بدون هیچ پیش شرطی در آن حضور یابد. سپس آمریکا با تکرار موضع اسرائیل از لغو کنفرانس خبر داد.

کشورهای غربی، پارلمان اروپا و روسیه خواستار از سرگیری فوری کنفرانس شدند و مجمع عمومی سازمان ملل اسرائیل را به پیوستن به پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای و گشودن درهای تاسیسات هسته ای به روی بازرسان فرا خواند. اما آمریکا، کانادا، اسرائیل، جزایر مارشال و میکرونزی با این مساله مخالفت کردند و در نتیجه احتمال دادن امتیاز از سوی واشنگتن کاملا منتفی شد.

به نوشته کارشناس، این رفتار آمریکا در عرصه بین المللی دلایل مشخصی دارد. اما جنبش غیر متعهدها که بخش اعظم کشورهای جهان عضو آن هستند موضع مخالفی دارد. این کشورها در نشست سال گذشته در تهران یک بار دیگر به طور علنی از حق ایران به عنوان امضا کننده پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای برای غنی سازی اورانیوم حمایت کردند. آمریکا این حق را به رسمیت نمی شناسد.

بیشترکشورهای عربی هم از حق ایران برای اجرای برنامه هسته ای حمایت می کنند. با وجود این که آنها موضع خصمانه ای در رابطه با این کشور دارند بیشترشان آمریکا و اسرائیل را مهمترین خطر علیه خود می دانند و این همان مساله ای است که" شبلی تلهامی" استاد کرسی صلح و توسعه انور سادات در دانشگاه مریلند و محقق ارشد بخش مطالعات سیاست خارجی مؤسسه بروکینگز به تازگی در تحلیلی به آن اشاره کرده است.

نوآم چامسکی در ادامه به این موضوع می پردازد که افرادی مانند دیوید سنگلر و جودی رودورن که مخالف توافقنامه ژنو هستند هشدار می دهند که میانجیگران زیرک یعنی چینی های، حالا این فرصت را به دست آورده اند که از موانع عبور کنند. به بیان دیگر آنها درحال حاضر فقط از روی ترس از آمریکا اطاعت و کشورهای چین، هند و خیلی های دیگر روشهایی برای دور زدن تحریمهای واشنگتن علیه ایران جست و جو می کنند.

نقطه نظر دیگری وجود دارد که به منزله اعلام جنگ با گزینه آمریکایی است. بر اساس آن آمریکا شصت سال تمام است که ایرانی ها را آزار می دهند. این ماجرا از سال ۱۹۵۳ یعنی پس از کودتای سی. آی. ای برای سرنگونی دولت ایران شروع شدکه در پی آن قدرت در اختیار شاه قرار گرفت که نامش همیشه در گزارشهای مربوط به وحشتناکترین موارد نقض بشر قرار داشت و درعین حال متحد آمریکا بود.

وقتی شاه سرنگون شد، آمریکا بلافاصله از حمله خونین صدام به ایران حمایت کرد. در سال ۸۸، کشتی جنگی آمریکا با سرنگون کردن هواپیمای ایرانی بیش از ۲۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاد و مسولان آن پس از بازگشت به کشور از دست رئیس جمهور جایزه دریافت کردند! ! بعد دولت کلینتون تحریمهایی علیه ایران اعمال کرد که به تدریج به طور قابل توجهی تشدید شدند.

به عقیده چامسکی درحقیقت دو کشور شرور وجود دارد که به صلاحدید خود به تجاوز و ترور و نقض حقوق بین المللی در خاورمیانه متوسل می شوند. آنها همان آمریکا و اسرائیل هستند. ایران در واقع عامل بازدارنده ای برای آنهاست. برخی کارشناسان به شدت از این موضوع نگرانند که اسرائیل برای حذف این عامل بازدارنده تا کجا پیش خواهد رفت؟ " میکا زنکو" کارشناس شورای روابط بین الملل هشدار می دهد که احتمال راه اندازی جنگ هسته ای توسط اسرائیل وجود دارد.