به گزارش پارس به نقل از کیهان، مشاور پیشین باراک اوباما با فهرست کردن توقعات متعدد آمریکا از ایران پیش بینی کرد توافق هسته ای جامع منعقد نخواهد شد.
دنیس راس که اکنون در اندیشکده سیاست خاور نزدیک واشنگتن حضور دارد، در مجله فارین پالیسی به بررسی کش و قوس هسته ای و شروع اجرای توافق ژنو پرداخت. او می نویسد: بالاخره اجرای دوره ۶ ماهه توافق ژنو میان ۵+۱ و ایران آغاز شده اما هیچ کس به این مسئله خوش بین نیست. باراک اوباما احتمال منتهی شدن توافق موقت فعلی به توافق جامع را کمتر از ۵۰ درصد پیش بینی کرد و عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران می گوید این تخمین، رقم بالایی است.


راس تصریح می کند: شاید در حرف، به عقب برگرداندن برنامه هسته ای ایران شدنی باشد. با این حال با توجه به بی اعتمادی ریشه دار، آنچه در حرف شدنی به نظر می رسد، در عمل آسان به نظر نمی رسد.


وی آنگاه با طرح ادعاهای فاقد سند مبنی بر اینکه « ایران به سؤالات درباره ابعاد احتمالی نظام برنامه هسته ای خود پاسخ نگفته» و « با ۲۰ هزار سانتریفیوژ می توان اورانیوم لازم برای ۶ بمب اتمی را تولید کرد» ، می نویسد: در شرایطی که ایران زیرساخت های هسته ای اش را جزئی از غرور و استقلال خود می داند و خواسته آمریکا مستلزم نادیده گرفتن این مسائل است، می توان تصور کرد که ایران در مقابل به عقب بازگرداندن برنامه هسته ای اش مقاومت خواهد کرد. در مقابل واشنگتن حاضر نیست ایران را به عنوان کشوری در آستانه هسته ای شدن بپذیرد.


در ادامه تحلیل فارین پالیسی آمده است: « اوباما به صراحت گفته است ایران نمی تواند تأسیسات غنی سازی فردو و یا رآکتور آب سنگین را داشته باشد و علاوه بر این، باید تعداد سانتریفیوژهایش را کاهش دهد. من در زمره کسانی هستم که معتقدند آمریکا می تواند برنامه غنی سازی محدود ایران را بپذیرد، اما به نظر من تعداد سانتریفیوژها باید اندک باشد، قطعاً کمتر از ۱۰ درصد] ۲ هزار دستگاه [تعداد کنونی آن ها- که قریب به ۲۰ هزار دستگاه است. افزون بر این، این تعداد نمی تواند شامل سانتریفیوژهای نسل بعدی که ایران هم اکنون در حال ساختشان است، باشد.
راس در پایان تصریح می کند: در حقیقت اظهارات آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران، روحانی رئیس جمهوری و جواد ظریف وزیر خارجه وی حاوی کوچکترین نشانه ای نیست که گویای اعتقاد آن ها به لزوم تقلیل برنامه هسته ای شان در راستای این محورها باشد.