به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سفر به سوئیس و شرکت در چهل و چهارمین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد (داووس) نخستین سفر اروپایی روحانی در ردای مقام ریاست جمهوری بود که از روز چهارنشبه تا پنج شنبه ادامه داشت.

مجمع جهانی اقتصاد برای اولین بار در ژانویه سال ۱۹۷۱ و در شهر داووس سوئیس توسط فردی به نام کلاوس شواب راه اندازی شد.

نخستین سفر اروپایی روحانی به داووس با حاشیه هایی همراه بود که به برخی از آنها اشاره می شود:

* روحانی صبح روز چهارشنبه تهران را به مقصد زوریخ ترک کرد. از نکات جالب این بود که همزمان با برگزاری اجلاس داووس، در ژنو، دیگر شهر معروف سوئیس نیز نشست ژنو ۲ در حال برگزاری بود که به نوعی برگزرای هر دو اجلاس تحت تاثیر یکدیدگر قرار گرفته بود.

*سطحی که از روحانی و تیم همراه وی استقبال کرد، بالاترین سطح استقبال بود که از مهمان های داووس انجام می دادند. همچنین اختصاص جایگاه ویژه یا همان vip جهت محل استقرار روحانی نیز از دیگر نکات حاشیه ای بود.

* همچنین به دلیل عدم وجود فرودگاه در داووس، برگزار کنندگان اجلاس بالگردی اختصاصی را برای انتقال رئیس جمهور کشورمان و هیئت همراهش به داووس درنظر گرفتند و این در حالی بود که سایر مهمانان با خودروهای ویژه که باید ساعتی طولانی را برای رسیدن به داووس صرف می کردند، به محل اجلاس رفتند.

* بر اساس روال از پیش تعیین شده، پس از پایان سخنرانی مقامی در اجلاس حاضرین اجلاس برای استراحت ترک می کنند، اما شاهد بودیم که پس از پایان سخنان روحانی حضار در سالن حضور داشتند و شاهد پرسش و پاسخ کلاس شوآب دبیر این اجلاس با روحانی بودند. پاسخ های روحانی نیز مورد توجه حاضرین قرار گفته بود.

*استقبال و بدرقه گرم رئیس جمهور سوئیس از رئیس جمهور کشورمان از نکات دیگری بود که در این سفر جالب توجه می نمود. او روحانی را تا درب خروج از هتل محل اقامت نیز همراهی کرد.

*جلسه با مدیران رسانه های جهان از دیگر برنامه های روحانی بود که به اذعان حاضران در آن مراسم، روحانی به برخی پرسش های جهت دار حضار در مراسم، پاسخ های هوشمندانه ای داد.

*نهایتا رئیس جمهور شب گذشته وارد تهران شد و در تشریح دستاوردهای این سفر با اشاره به ۴ سخنرانی خود در این اجلاس گفت: تعامل جمهوری اسلامی ایران با جهان از دیگر مواردی بود که در ۳ بخش توضیح داده شد. هم در بحث همسایگان که اولویت اول ما هستند و هم در بحث منطقه، اروپا و کشورهای تاثیرگذار در جهان. علاوه بر آن، مشکلات ما با آمریکا که از قبل داشته و داریم نیز در این اجلاس بحث شد.

رئیس جمهور موضوع هسته ای و چگونگی فروریختن دیوار ظالمانه تحریم را از دیگر مباحث مطرح شده خود در اجلاس داووس عنوان کرد و گفت: همه در این اجلاس و هم در جلسه عمومی اتفاق نظر و این احساس را داشتند که دنبال فرصت جدیدی در زمینه اقتصاد باشند و ما نیز برنامه های اقتصادی کشورمان را توضیح دادیم. از جمله ۱۱۰ برنامه ریزی در نفت و گاز، سرمایه گذاری ۳۳ میلیارد دلاری در زمینهراه آهن، معادن و گردشگری از مباحثی بود که در زمینه اقتصاد توضیح دادیم.

رئیس جمهور ملاقات های ۲ جانبه در حاشیه اجلاس و دیدار با رئیس جمهور سوئیس، نخست وزیر هلند و رئیس کمیسیون اروپایی را از دیگر برنامه های خود در اجلاس داووس عنوان کرد و گفت: در این دیدارها بحث مفصلی راجع به مذاکرات هسته ای و روابط با اتحادیه اروپا صورت گرفت.

روحانی با اشاره به دیدار خود با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در حاشیه اجلاس داووس، تاکید کرد: در این دیدار تصمیم گرفته شد تا روابط ۲ کشور به سوی روابط صمیمانه بازگردد و بر همین اساس کمیسیونی از نمایندگان ۲ رئیس جمهور تشکیل شد تا مسائل بین ۲ کشور به سمت حل و فصل برود و روابط مطلوب و مدنظر ۲ ملت برقرار شود.