به گزارش پارس به نقل از مهر، میرمسعود حسینیان، کارشناس مسائل خاورمیانه درباره آخرین تحولات مصر گفت: بعد از تحولات اخیر مصر در چند ماه گذشته که منجر به سرنگونی حکومت اخوانی محمد مرسی از سوی نظامیان این کشور شد، شاید یکی از مهمترین نقاط عطف کشور مصر، تهیه پیش نویس قانون اساسی از سوی کمیته ۵۰ نفره به ریاست عمرو موسی بود که بالاخره حدود یک ماه قبل، این قانون اساسی با افزایش حدود ۴۲ ماده و کاهش حدود ۳۰ ماده و تعدیل ۱۳۰ ماده نسبت به قانون اساسی زمان مرسی به تصویب کمیته مذکور رسید و جهت انجام نظر سنجی در" ۱۴ و ۱۵ ژانویه" تحویل عدلی منصور رییس جمهور موقت مصر شد.

خارج کردن اخوان از صحنه سیاسی مصر دست دولت را بازتر می کند

وی همچنین در ادامه افزود: این فاصله حدود یک ماهه از زمان تحویل پیش نویس تا برگزاری نظرسنجی، زمان بسیار حساسی جهت طرفین معادله یعنی حاکمیت و نظامیان با اخوان بود. از طرفی اخوان این مدت را آخرین شانس جهت حضور در صحنه مصر بخصوص صحنه سیاسی آن میدانست، لذا شاهد افزایش تظاهرات و خروج آن از چارچوب تظاهرات دانشجویی و محدود به روز جمعه، به یک تظاهرات سراسری همه روزه و حضور بخش خاکستری اخوان در تظاهرات و افزایش میزان خشونت در تظاهرات بودیم و از سوی دیگر حاکمیت هم این مدت را جهت تمامی تلاشها برای از صحنه خارج کردن اخوان قرار داده بود. لذا در این مورد هم شاهد دستگیری سران و رهبران اخوان، اعلام تشدید مجازات تظاهرکنندگان از ۵ سال تا اعدام، افزایش فشار بر اخوان و استمرار تبلیغات همه جانبه در رسانه ها وحتی دیدار های رسمی و غیر رسمی مسئولان کشور و اتهام اخوان به دست داشتن در هر حادثه ای ازجمله انفجار های قاهره و بخصوص انفجار منطقه منصوره، بحث انحلال اخوان، تعطیل کردن حدود ۱۰۰۰ موسسه خیریه که رنگ دینی داشته و امکان پشتیبانی مالی آنها از اخوان وجود داشت.

اعلام محاکمه مجدد مرسی و در مقابل اعلام تبرئه فرزندان مبارک و نیز احمد شفیق، مصادره اموال حزب و حدود ۵۰۰ تن از رهبران آن و بویژه تروریست خواندن این گروه از سوی دولت مصر بودیم – موضوعی که طبیعتا قضایی است و نه حکومتی و این امر نشان از عجله دولت در اعلام این موضوع داشت و طبیعتا این امر تبعات زیادی داشته و دست دولت را در دستگیری ها، محکومیتها، مصادره اموال ومحرومیت از حقوق سیاسی و اجتماعی و… بازتر می کند.

آب و هوای سیاسی مصر طوفانی است

حسینیان تصریح کرد: هفته پیش قرار بود که محاکمه مجدد مرسی در قاهره برگزار شود که دولت اعلام کرد بعلت خرابی هوا و کولاک برف، امکان پرواز هلی کوپتر برای انتقال مرسی از اسکندریه به قاهره وجود ندارد و لذا محاکمه یک ماه عقب افتاد، لکن بنظر میرسد" طوفانی بودن فضا و هوای سیاسی مصر! " این محاکمه را به تاخیر انداخته است چرا که دولت احتمال می داد با توجه به سخنان مرسی در دادگاه سابق و افزایش تظاهرات اخوانی ها در زمان محاکمه و… فضای سیاسی بیش از پیش متشنج شده و برروند نظر سنجی تاثیر گذارد لذا با تاخیر محاکمه ؛ آنرا به بعد از نظرسنجی موکول کردند.

وی خاطرنشان کرد: به هر صورت با پیگیری مسئولان کشور و بکارگیری تمام توان سیاسی، تبلیغی، نظامی و انتظامی و با حضور حدود ۳۰۰ هزار نیروی نظامی، این نظر سنجی در روزهای ۱۴ و ۱۵ ژانویه ۲۰۱۴ برگزار شد.
این کارشناس خاورمیانه تصریح کرد: البته دو روز قبل از آن، این نظر سنجی جهت مصریان خارج از کشور نیز برگزار شد که در این مورد اطلاعات زیرقابل بررسی است: در نظر سنجی سال ۲۰۱۲ در مورد قانون اساسی پیشنهادی اخوان میزان مشارکت مصریان مقیم خارج حدود ۴۲% بود و از میان ۵۸۶۴۹۱ هزار نفر دارای حق رای، تعداد ۲۲۴۳۶۶ هزار نفردر آن شرکت کردند. در این نظر سنجی ۷۶/۶۵% به قانون مذکور رای مثبت و ۲۳/۳۴% رای منفی دادند.

وی تصریح کرد: اما در نظرسنجی اخیر درصد شرکت کنندگان به ۳۸% رسید یعنی از مجموع ۶۸۱۳۴۶ نفر دارای حق رای، ۲۵۸۹۸۷ نفر در آن شرکت کردند، ولی این بار حدود ۹۰% از آنها به این قانون رای « آری» دادند. در داخل کشور هم حدود ۵۲۷۴۲۱۳۹ نفر حق رای داشتند که با شرکت حدود ۲۰ میلیون نفر یعنی مشارکتی حدود ۵۰%، این قانون با اکثریت بالای۹۵% به تصویب رسید. البته این نظر سنجی با آرامش انجام نشد و در تظاهرات معارضه و بخصوص اخوان، بیش از ۱۵ تن کشته و ده ها تن مجروح و صدها تن دستگیر شدند.

اخوان تا مدت ها نمی تواند در مصر نقشی داشته باشد

حسینیان گفت: به هرحال در شرایط فعلی، نفس برگزاری و رای بالای مثبت به آن، موفقیت و پیروزی نظامیان و حاکمیت فعلی و گام اول در اجرای نقشه راه ارتش و ادامه راه جهت انتخابات ریاست جمهوری و پارلمان محسوب می شود و بعبارتی می توان بزرگترین پیروز این میدان را نظامیان، هم از نظر برداشتن اولین گام اجرای نقشه راه و هم کسب برخی مواد ویژه در قانون اساسی مثل تعیین وزیر دفاع دانست.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی اخوان بطور طبیعی از صحنه سیاسی مصر خارج و حداقل جهت مدت طولانی نمی تواند نقشی در این کشور داشته باشد. در مورد اینکه در اینده اخوان چه اقدامی خواهد کردو نقشه آتی نظامیان چه خواهد بود ؛ مطالب بسیار است البته بطور خلاصه باید گفت شواهد موجود حاکی از آمادگی سیسی وزیر دفاع جهت اخذ پست ریاست جمهوری است که این امر موافقین و مخالفینی هم دارد.

استفاده حامیان معارضه سوریه از لبنان به عنوان مسیر انتقال سلاح و مزدور

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین درباره آخرین تحولات لبنان و حمله به سفارت ایران، بیان کرد: علیرغم اینکه لبنان یک « مجموعه متغیر مستقل» نیست و بلکه بعنوان یک « متغیر وابسته» بخصوص به اوضاع و شرایط پیرامونی خود، مورد بحث و بررسی قرار میگیرد، اما این موضوع از میزان اهمیت این کشور و تاثیر متقابل آن در منطقه و حتی در جهان نمی کاهد و لذا ما شاهد تاثیر و تاثر حوادث منطقه و لبنان بر یکدیگر هستیم.

وی با اشاره به اینکه جهت بررسی وضعیت لبنان مناسب است اوضاع سیاسی، اجتماعی و امنیتی این کشور را مد نظر قرار دهیم، بیان کرد: نکته اول وضعیت سیاسی لبنان است و مسئله دیگر بلاتکلیفی ۸ ماهه دولت که از حدود ۹ ماه قبل که دولت نجیب میقاتی بدلایل مختلف بخصوص دلایل سیاسی خارجی، استعفا کرده و « تمام سلام » بعنوان نخست وزیر جدید انتخاب شد، این کشور هنوز صاحب دولت نشده و دلایل متعددی مانع این موضوع شده است که از موانع داخلی می توان اختلافات داخلی میان گروه های سیاسی بخصوص ۸ و ۱۴مارس و از موانع خارجی نقش ویژه سعودی ها را نام برد که در ابتدا با اندیشه اینکه مسئله سوریه بزودی به نفع جریان معارضه با نظام به اتمام می رسد و بالطبع مقاومت و لبنان هم تحت تاثیر این شکست دولت سوریه قرار می گیرد و می توان آنرا از صحنه سیاسی و بویژه دولت لبنان حذف کرد، تشکیل دولت را به تاخیر انداخت و بعد هم با توجه به مذاکرات ایران و ۵+۱، باز این اندیشه در میان حامیان ۱۴ مارس حاصل شد که ایران به آمریکا نزدیک شده و دست از حمایت از مقاومت برخواهد داشت و باز این امر به تضعیف مقاومت خواهد انجامید، که هیچکدام ازاین خیالها به نتیجه نرسیدو در حال حاضر فضای عمومی لبنان به سمتی پیش میرود که دولت با تقسیم ۸+۸+۸ میان ۱۴ و ۸ مارس و ریاست جمهوری تشکیل شود. حسینیان خاطرنشان کرد: بلا تکلیفی در قانون انتخابات که به همین علت مجلس لبنان مدت دوره قانونی خود را ۱۷ ماه تمدید کرد که علیرغم گذشت حدود ۶ ماه از این تاریخ هنوز توافقی حاصل نشده است. پایان یافتن دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان در چند ماه دیگر و عدم توافق گروهها و احزاب درتعیین نفر بعدی از دیگر مسائلی هستند که باید در این کشور به آن توجه شود.

وی تأکید کرد: البته مشکل اساسی لبنان همان مشکل طائفی این کشور است که هرکدام از این طوائف به هرحال سر در آستان قدرتی خارجی دارند.

حسینیان درباره وضعیت سیاسی لبنان در ارتباط با سوریه نییز اظهار داشت: شرایط لبنان از نظر جغرافیایی و سیاسی و ترکیب جمعیتی بگونه ای است که حامیان معارضه سوریه، تا مدتها از لبنان بعنوان مسیری در جهت انتقال سلاح و مزدوران از طریق شمال این کشور به سوریه بهره می گرفتند و لبنان بعنوان محلی برای پشتیبانی از عملیات معارضه در سوریه بکار گرفته میشد که بعد از عملیات القصیر و السفیر اندکی کنترل شد، اما مدتی است که سلفی ها و تکفیری ها، با توجه به شرایط اجتماعی لبنان، آن را محل مناسبی برای حضور واستقرار، یافته اند لذا حوادث طرابلس و درگیریهای این شهر نشان دهنده زمینه و گرایش برای حضور تکفیری ها و سلفی هاست.

وی ادامه داد: در ضمن سفر اخیر رییس جمهور فرانسه به سعودی و اعلام ۳ میلیارد دلار هدیه سعودی به لبنان جهت خرید سلاح از فرانسه و تقویت ارتش هم از نکات مهم در فضای امنیتی سیاسی لبنان است.

امنیت لبنان در گرو حل بحران سوریه

این کارشناس مشائل منطقه همچنین درباره وضعیت امنیتی لبنان نیز گفت: موضوع اردوگاه های فلسطینی در لبنان از جمله عین الحلوه در صیدا و بهره گیری گروه های تکفیری و سلفی از حضور حدود۵/۱ میلیون فلسطینی در این کشور با توجه به فضای سیاسی – اجتماعی این اردوگاهها، از مسائل مهم امنیتی لبنان بشمار می اید.

وی خاطرنشان کرد: انفجارهای ضاحیه، طرابلس، بعلبک و هرمل، حمله به ارتش در صیدا و بعلبک، انفجار سفارت جمهوری اسلامی ایران دربیروت، انفجار و کشته شدن محمد شطح وزیر سابق و وابسته به جریان ۱۴ مارس و استفاده تبلیغی و تحریک آمیز سران این جریان علیه خط مقاومت و حزب الله و حتی ایران، حمله به یک سرباز صهیونیستی در جنوب لبنان که ظاهرا یک کار شخصی و خودسرانه قلمداد شد، شهادت شهیداللقیس از فرماندهان حزب الله که به اسراییل منتسب شد، شلیک برخی موشکهای مجهول المصدر از جنوب لبنان به شمال اراضی اشغالی که به اعتبار برخی تحلیل ها به قصد درگیر کردن رژیم صهیونیستی با حزب الله و درنتیجه دل مشغولی حزب در داخل لبنان و اجبار آن جهت خروج از سوریه صورت می گیرد و مسلسلی از اینگونه حوادث امنیتی در لبنان، بطور کلی نشان دهنده ارتباط لبنان با مسائل منطقه و بخصوص سوریه و نقش افرینی برخی کشورهای بزرگ عربی منطقه در این کشور و ابلاغ پیام هایی مستقیم و غیر مستقیم به جریان مقاومت و حامیان آن در زمینه مسائل سوریه است ولذا بنظر برخی تحلیل گران تا مسائل سوریه بصورت جدی حل و فصل نشود، امکان اینکه لبنان روی آرامش بخود ببیند، خیلی زیاد نیست.