به گزارش پارس به نقل از فارس، ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با پایگاه « المانیتور» ، به حرفه ای بودن و نیز مشخص بودن هدف تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که بعد از انتخاب حسن روحانی، برگزیده شدند و جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به عنوان رئیس این تیم انتخاب شد، ادای احترام کرد و گفت: مسائل باقی مانده بسیار پیچیده هستند. با این حال مقامات ایرانی که ما با آنها کار می کنیم، ماهر و حرفه ای هستند و در رسیدن به راه حلی که بهترین منفعت را برای ایران دارد، قاطع هستند. من برای افرادی که تیم ما با آنها مذاکره می کند و من با آنها دیدار داشته ام، احترام بسیاری قائل هستم.

برنز درباره آغاز مذاکرات میان ایران و ۵+۱ در ماه فوریه نیز گفت: واقعیت این است که با توجه به سابقه پر پیچ و خم روابط میان آمریکا و ایران، این فرصت بدی نیست که فراهم شده. با توجه به شرایطی که از طریق « طرح اقدام مشترک» به وجود آورده ایم و پیشرفت برنامه هسته ای ایران را متوقف کردیم، به نظرم بسیار مهم است که این مسیر را بیازماییم.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود افزود: در حالی که مسائل موجود در مذاکرات آینده، بسیار پیچیده هستند، اما رسیدن به راه حل امکان پذیر است. واقعیت این است که اگر در پایان ایران بخواهد نشان دهد که علاقه ای به تولید تسلیحات هسته ای ندارد، ما شفاف بیان کرده ایم، برنامه هسته ای غیرنظامی برای ایران را می پذیریم و در این صورت رسیدن به توافق غیرممکن نیست.

برنز درباره دورنمای کاهش تنش میان ایران و آمریکا گفت، دو دولت هنوز اختلافات گسترده ای فراتر از مناقشه هسته ای دارند. فکر می کنم هر دو ما مسائل زیادی در روابط سیاسی داریم و زمان و تلاش بسیاری لازم است تا بتوانیم اختلافات فیمابین را حل و فصل کنیم. مسئله هسته ای تنها اختلاف میان ایران و آمریکا نیست اما فوری ترین آنهاست.

معاون وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: با توجه به اختلافاتی که میان ایران و آمریکا وجود دارد، پیش بینی اینکه احتمال چه اتفاقاتی میان این دو وجود دارد، بسیار دشوار است.