به گزارش پارس به نقل از فارس، وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و روسیه امروز در مسکو پیرامون آخرین روند مناسبات دوجانبه تهران – مسکو، تحولات منطقه ای از جمله بحران سوریه و کنفرانس ژنو۲ و برخی موضوعات مورد علاقه طرفین گفتگو و تبادل نظر کرد.

محمد جواد ظریف روابط تهران و مسکو را بر مبنای ملاحظات را هبردی، تاریخی و اصیل ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت همکاری های دو کشور رو به گسترش بوده و دو کشور در سطوح مختلف تماس ها و رایزنی های مثبتی داشته اند.

وی ملاقات روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس شانگهای را مبنای تحرک جدید در مناسبات تهران و مسکو خواند و خاطرنشان ساخت فرصت های همکاری فراوانی وجود دارد و تهران نقش محوری فدراسیون روسیه را در تحولات منطقه ای و بین المللی را مهم می داند.

وزیر امورخارجه کشورمان، چالش های بین المللی و از جمله مهم ترین آنها موضوع تروریسم و افراط گرایی را یکی از زمینه های همکاری مشترک دو کشور برشمرد.

ظریف با تاکید براهمیت تبادل نظرهای مستمر و مشورت کشورهای موثر و ذی نفوذ برای تقویت ثبات و امنیت بین المللی، با اشاره به سابقه مشورت های دو کشور طی بحران سوریه، نقش روسیه در رویکرد سیاسی به حل بحران سوریه را مورد توجه قرار داد و ابراز امیدواری کرد این نقش و رویکرد در کنفرانس آتی ژنو ۲ نیز آثار مثبتی برای حل و فصل سیاسی این بحران داشته باشد.

سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در این دیدار تبادل نظرهای تهران و مسکو را با اهمیت خواند و با اشاره به مناسبات سیاسی دو جانبه و ظرفیت های همکاری در زمینه های مختلف را بسیار وسیع ارزیابی کرد.

وزیر خارجه روسیه تلاش تهران و مسکو برای حل مسالمت آمیز بحران ها را از نقاط برجسته همکاری ها برشمرد و تصریح کرد باید تلاش ها را ادامه دهیم.

وزیر امورخارجه روسیه بار دیگر نقش جمهوری اسلامی ایران در کمک به حل بحران سوریه را مهم خواند و گفت ما نیز مانند جمهوری اسلامی ایران بر اقدام جمعی برای ریشه کنی تروریسم تاکید داریم.

وزرای خارجه ایران و روسیه در این مذاکرات علاوه بر موضوعات روابط دو جانبه و سوریه پیرامون آخرین تحولات افغانستان، عراق و توافق به عمل آمده برای زمان اجرای برنامه اقدام مشترک گفتگو و تبادل نظر کردند.