به گزارش پارس به نقل از فارس، درگیری هایی در استان الانبار عراق پس از آن شروع شد که همزمان با گسترش بحران سوریه و سرریز تروریست ها به این استان مرزی، دولت و ارتش عراق اقدام به اجرای عملیاتی گسترده برای مقابله با تروریست های داعش یا همان دولت اسلامی عراق و شام گرفتند.

همکاری برخی قبایل در دو شهر فلوجه و رمادی با نیروهای داعش باعث شد تا به نوعی به حاکمیت دولت بغداد بر این مناطق خدشه وارد شود و از این رو نخوری مالکی نخست وزیر تصمیم به ادامه عملیات خود در این مناطق گرفت.

در این میان برخی از احزاب سیاسی عراق که اقلیت پارلمان این کشور را در اختیار دارند به مخالفت با دولت نوری المالکی پرداختند، آنها اقدامات دولت و ارتش را نوعی تلاش سیاسی می دانند که طی آن شخص نخست وزیر به دنبال بهره برداری از آن در انتخابات پیش رو پارلمانی عراق در سال ۲۰۱۴ می دانند.

در سوی دیگر بسیاری از جناح ها عراق از کُردها تا مرجعیت و بخش زیادی از اهل تسنن در برخورد دولت با تروریست ها همصدا هستند و کنترل رمادی و فلوجه توسط داعش را اشغال خاک خود می دانند و بر لزوم سرکوب تروریست ها متفق القول هستند، حتی افرادی چون صالح مطلک هم از برخورد با داعش حمایت کرده اند که این نشان دهنده رشد سیاسی در عراق است. هرچند در این میان برخی از جریانات سیاسی با پیوند زدن سرکوب داعش به اعتراضات مخالفان در الانبار که از دسامبر سال گذشته در این استان آغاز شده بود، تلاش می کنند دولت را تحت فشار قرار دهند و در این راستا از دامن زدن به اختلافات مذهبی و احتمال لطمه خوردن به وحدت عراق ابایی ندارند.

نکته قابل توجه این است که مالکی در سال ۲۰۱۳ با موفقیت از فشارهای سیاسی سختی عبور کرد و مشکلات دولت در سال های گذشته به مراتب از مشکل فعلی دولت با تکفیری ها سخت تر و پیچیده تر بودند.

اگر نوری مالکی بتواند تروریست ها را در استان الانبار که بزرگترین استان عراق است با موفقیت سرکوب کند، می تواند خود را به عنوان پرچم دار مبارزه با تروریست ها معرفی کند که همه از چالش سیاسی احزاب مخالفش عبور کرده و هم از برخورد نظامی با تکفیری سربلند بیرون آماده است و این در حالی است که انتخابات پارلمانی عراق قرار است تا کمتر از ۶ ماه دیگر برگزار می شود که همین مسئله رقبای وی را نگران کرده است.

در پایان نکته ای که باید در نظر داشت این است که پشت سر این درگیری جنگ شیعه و سنی در عراق نیست بلکه این برخورد دولت و ارتش عراق با داعش است نه یک طیف سیاسی یا مذهبی در عراق.