به گزارش پارس به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری عصر دیروز (دوشنبه) در جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی با بیان اینکه" اراده جمعی و هماهنگی لازم میان قوای سه گانه برای مبارزه با مفاسد اقتصادی وجود دارد" ، اظهار کرد: فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب برای مقابله با فساد اقتصادی، مسیر حرکت را تعیین کرده است پس باید با جدیت و به دور از هر گونه جهت گیری سیاسی، گروهی و جناحی اجرای آن را با دقت دنبال کنیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه" عزمی جدی برای خشکانیدن زمینه های فساد اقتصادی در دولت وجود دارد" ، افزود: بسترسازی برای فعالیت سالم اقتصادی، صیانت از بیت المال و اعتماد عمومی به عنوان یکی از مهمترین سرمایه های نظام در اولویت برنامه های دولت قرار گرفته و رییس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی نیز با همین رویکرد دستوری ویژه برای مقابله با تبانی، ویژه خواری و درآمدهای غیرموجه صادر کرده اند.

جهانگیری در ادامه گفت: روز گذشته در ملاقات با آیت الله آملی لاریجانی رییس محترم قوه قضائیه موضوعات مختلفی مطرح شد تا بسترهای لازم برای تقویت نظارت ها و تشدید برخوردها با متخلفان اقتصادی فراهم شود.

وی همچنین، وظیفه اصلی ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی را ایجاد هماهنگی لازم میان بخش های مختلف برای مبارزه با تخلفات اقتصادی عنوان کرد و افزود: ستاد ضمن دریافت گزارشات دستگاه های مخلتف و بررسی زمینه های مختلف فساد اقتصادی همچون زمین خواری، معوقات بانکی و سوءاستفاده های مالی، هماهنگی های لازم را برای پیشگیری و برخورد با متخلفان ایجاد می کند.

جهانگیری با اشاره به اهمیت برون رفت از شرایط رکود اقتصادی در کشور تصریح کرد: برای تحقق این امر لازم است شرایطی در کشور حاکم شود که فعالان اقتصادی احساس امنیت کنند و در عین حال نظارتی دقیق بر فرآیندها و عملکردهای اقتصادی وجود داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در این جلسه معاون اول قوه قضائیه نیز در سخنانی لازمه بهبود فضای کسب و کار را ضابطه مند بودن تعاملات و واگذاری ها دانست و گفت: باید سازوکارهایی برای حمایت از سرمایه گذاران و بخش خصوصی تعیین شود و در عین حال راهکارهایی برای قانونمند بودن و نظارت بر فعالیت های اقتصادی ایجاد شود.

حجت الاسلام رئیسی همچنین خواستار تقویت بخش حقوقی دستگاه های دولتی شد و افزود: بخش حقوقی دستگاه ها ظرفیت های خوبی دارند و می توانند به طور جدی از حقوق دولت در مقابل سوءاستفاده ها دفاع کنند.

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه ضمن تشکر از رویکرد دولت یازدهم در مقابله با مفاسد اقتصادی، از جدیت رییس جمهور در این زمینه قدردانی کرد و گفت: دولت به دنبال برداشتن گام های عملی برای جلوگیری از سوءاستفاده های اقتصادی است و قوه مقننه نیز آمادگی کامل دارد تا با استفاده از ظرفیت های خود از طریق اصلاح و تصویب قوانین مورد نیاز، دولت را در این مسیر یاری دهد.

در این نشست، اعضای ستاد به ارائه گزارشات خود در حوزه های مختلف پرداختند و آخرین وضعیت برخی پرونده های مورد توجه کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تاکید بر لزوم هماهنگی هرچه بیشتر میان قوای سه گانه، برخورد بدون اغماض با متخلفان و سوءاستفاده گران اقتصادی، ایجاد بسترهای لازم برای تحقق سلامت اقتصادی، پیگیری جدی فساد اقتصادی به عنوان یک موضوع ملی و نظارت جدی تر بر مؤسسات مالی و بانکی از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه بدان پرداخته و پیشنهادات و راهکارهای مختلفی نیز ارائه شد.

وزاری دادگستری و امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، دادستان تهران، رییس کل دیوان محاسبات کشور و نمایندگان منتخب مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه حضور داشتند.